Nekromanti CD-skivors längd och spelbarhet

Olle Linge

Snigel
På min 101-lista har jag en punkt som lyder:

067 - Compile a "best of Snigel" CD and trade it with 10 others for their favourite music
Jag är ingen person som gillar fysiska CD-skivor så mycket och jag vill ha möjligheten att byta musik med folk som inte bor i Sverige (utan att behöva skicka långväga då, förstås). Problemet är att jag inte vet hur långa CD-skivor är. Det verkar inte vara helt lätt heller. Om jag förstår Wikipedia rätt, finns det många olika standarder, med upp till 80 minuters speltid. Går dessa att spela i alla CD-spelare? 74 minuter verkar vara den allra vanligaste standarden och torde gå att spela i alla spelare. Så frågan är alltså: Hur många minuters speltid finns på en CD-skiva som ska gå att spela på "alla" CD-spelare?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Speltiden beror på hur tätt spåren packas på skivan. Dåliga skivspelare får problem att spåra om spåren ligger för tätt, men jag misstänker att det nog är ett åttiotalsproblem. (Sony Playstation-spelen hade spår närmare mitten än vad cd-standarden föreskriver i ett fåfängt försök att göra dem omöjliga att kopiera, men det hör egentligen inte hit eftersom de då inte räknas som äkta cd-skivor.)

74 minuter (knappt 750 meg) är förmodligen en "minsta godtagbar speltid" men det finns exempel på kommersiellt utgivna skivor med speltid på över 80 minuter - Gyllene Tiders samlingsskiva från 1996, till exempel.

En annan tumregel är "Absolute Music-regeln", dvs. 18 låtar (av normal poplåtslängd, inte Jim Steinman- eller Opeth-längd) på en skiva.

(18 låtar att visa sin musiksmak med - en utmaning!)

Dewil

Olle Linge

Snigel
18? På 74 minuter fick jag in 14 [ANT]

Jag tror att låtlängd varierar lite beroende på genre. Jag har väldigt få låtar under fem minuter, till exempel.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: 18? På 74 minuter fick jag in 14 [ANT]

Jag tror att låtlängd varierar lite beroende på genre. Jag har väldigt få låtar under fem minuter, till exempel.
Och du ser dig som typisk Absolute Music-köpare...?

Sisters of Mercys greatest hits-platta rymmer 12 låtar på 73 minuter. Ett par fyraminuterslåtar drar upp låtantalet.

Dewil

Rosen

Myrmidon
Låtlängd och genrer

Fler exempel: Klassisk musik blir sällan så kort - men vill man ha med lite gammal hederlig jazz (alltså inte den kakafoniska saxofonmisshandel som numera går under det namnet) så är nästan inga låtar längre än tre minuter. Det var så lång speltid man hade på ena sidan av en stenkaka, så de kunde inte göras längre.

--
Åke

Basenanji

Postd20modernist
Jazzpappa lägger sig i!

Jojo- det är därför man kan höra historier/låttitlar om "vax". Den första prototypen var någon sorts vaxskiva som sedan masstillverkades i andra material. Under andra världskriget var det tillexempel brist på det material man behövde för skivproduktion (bakelit?) så därför sjönk prduktion avsevärt...

Men!

Flertalet jazzmusiker från tjugotalet och framåt spelade inte alls så korta låtar som de hade på sina skivor, tvärtom.
Man hade längre versioner och från trettiotalet och framåt blev solona längre och längre. Jazzmusiken som tex Jonas Kullhammar spelar är alltså inte så olik den som Coleman Hawkins spelade! Det är bara på skivorna som man får det intrycket!

/Basenanji

Rosen

Myrmidon
Jazzonkel urghar (nu något OT)

Flertalet jazzmusiker från tjugotalet och framåt spelade inte alls så korta låtar som de hade på sina skivor, tvärtom. Man hade längre versioner och från trettiotalet och framåt blev solona längre och längre.

Urgh!

Jo, visst, det finns gott om live-bandinspelningar där Duke Ellington et consortes sakta strimlar sönder egna och andras verk. Fast det var långt ifrån alla som uppskattade det även på den tiden.

Now this is what I call jazz, music lovers - mer än två takter av själva melodin (som är ett mästerverk i sin genre, fö) och vettig mängd solospelande. Och slutet svänger så tungt att man kan headbanga till det.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Så frågan är alltså: Hur många minuters speltid finns på en CD-skiva som ska gå att spela på "alla" CD-spelare?
Jag tror att det enda som är en riktig, formell, standard är 74 minuter och 10 sekunder. Jag är i alla fall säker på att det är den enda som standardiserades från början. Med andra ord, vill du vara 100% säker på att det funkar ska du inte använda större skivor än så.

I praktiken så funkar dock alla längderna på CDs som du kan köpa i så gott som alla spelare som används idag.

Olle Linge

Snigel
74 minuter blir bra [ANT]

Det är vad jag har hittat på andra ställen också och det kör jag på. Egentligen spelar det inte så stor roll om det är 74 eller 80, så länge jag bestämmer mig för något av dem. Det svåra och roliga ligger ju i att begränsa sig.