Nu ska jag inte låta för pessimistisk, jag vill bara dela med mig av min syn på det hela. För det första så finns det supermånga problem med paladins utan att ha en ond karaktär i gruppen, men det ska ju inte hindra en att ha med dom, bara att man måste ägna lite extra tanke åt det och se till att spelaren är medveten om det hela. Grejen med paladins är just att tillskillnad från vanliga karaktärer som följer sina alignments så kan en paladin inte gå ifrån dom. Det betyder att han alltid måste följa sin kod och alignment. Han kan inte för allt i hela världen bryta mot dom och skulle det komma ett val mellan två saker han inte kan göra så skulle det nog vara en ganska stor livskris för honom.
Nu är väl det viktigaste att definera vad som är ont och vad som tillhör en paladins kod. Jag skulle t.ex. säga att en paladin inte kan döda orch barn, bara för att dom är onda(vilka många anser vara helt rätt) och dom kan inte beordras att göra onda handlingar eller samarbeta med onda karaktärer om det verkligen inte är för ett väldigt gott syfte. Men det är som sagt jag.
Det hela underlättas ju av att han är en Mask cleric, dom är lite mer subtila än t.ex. Bane eller liknande, så en duell i första scenen är kanske inte så troligt. Om ni är på högre lvl än 1 så kan du ju se till att den onda har nått föremål eller bara memoriserar lite spells som döljer hans alignment.
Mitt förslag till dig är att ta hjälp av dina spelare. Låt dina två karaktärer prata ihop sig om det hela. Försök utnyttja dig av dessa två motsatta karaktärer för att göra din story coolare och bättre. Det vore ju ganska intressant om paladinen och clericen blir vänner(ja, det går ju om dom som sagt pratar ihop sig), för att i slutet av kampanjen visa att clericen faktiskt är ond, kanske är dom barndoms vänner? Vilket skulle göra att paladinen måste välja att jaga ner sin vän eller bryta sin kod, dom behöver ju faktiskt inte slåss nån gång under kampanjen. Bara för Clericen är ond behöver han ju inte göra fett med onda saker, visst han måste sno saker, ljuga lite och försöka förbättra sin egen sits, men det måste inte komma i konflikt med paladinen(om han inte får reda på det).
Så för att summera, kolla med dina två spelare, se vad dom vill ha ut av sina karaktärer, om mask killen vill vara genom ond så kommer det aldrig funka, då är det bättre att köra din duell direkt. Men om han är lite mer maskigt ond och kanske inte har ett direkt så super ont mål, iaf inte kortsiktigt så kan det nog funka och bli riktigt intressant. Annars om maskisen vill vara genom ond, så kan du ju låta honom vara en halv onding npc, men då bör han vara medveten om att det och att han säkerligen kommer byta karaktär senare. Se bara till att spelarna får ut det dom vill av sina karaktärer och att det inte förstör för resten av spelarna. Dock kan inte de andra spelarna medla, iaf inte i min värld. En paladin kan inte gå med på att göra nått som går emot hans kod eller alignment. Han kan inte ljuga till orcherna för att smyga in i deras slot, även om hela världen hänger på det. Eller han kan, men då kommer han bryta mot det hela. Görs det ofta tycker jag att man kan spela en religös och LG fighter istället...
Bäst är nog om dom bara kan vara vänner, men det är svårt med paladins eftersom dom aldrig kan gå med på att böja sig...