Re: Alignment
/Anders
Här håller jag inte med dig och inte PHB heller. Jag citerar från kapitlet om alignments: "For other creatures, races and classes the designated alignment is the typical or most common one. Normal sentient creatures can be of any alignment." Jag tolkar i alla fall det som att olika raser har olika fallenhet för olika alignments. Goblins t.ex. är oftare onda än dvärgar men det har nog snarare psykologiska och kulturella orsaker än genetiska. Om det inte vore så skulle det lilla koboldbarnet som du nämde, om det börjar sitt liv som ond, aldrig kunna byta alignment, då ett sådant byte skulle medföra ändringar på gennivå, utan kommer att ge utslag på kastade detect evil under resten av sitt liv, oavsätt vad det står på raden "alignment". Du får naturligtvis göra som du vill men jag ber i alla fall om att få påpeka att jag inte är ensam om den här tolkningen, utan att den faktiskt delas av tillverkarna av systemet.Fast inte riktigt. Vissa raser t.ex. är ju Evil rent defaultmässigt. T.ex. så är en ett litet koboldbarn Evil har naturen. Det ligger i dess gener att vara ond.
Det är precis det jag sagt hela tiden. Det finns en uppsjö med exempel på folk som gjort onda handlingar i tron att det var för en god sak. De betraktar sig inte som onda men nog 17 står det "evil" på deras rollformulär pga att deras alignment är ett resultat av deras handlingar, vilket för oss tillbaka till grundtesen jag hävdade: "En persons aligmnent är ett resultat av dennes handlingar, inte tvärtom."Att bli betraktad som ond av någon är inte samma sak som att det står "Evil" på rollformuläret skulle jag säga.
Hur gör du om en spelare med en god RP vill utföra onda handlingar? Säger du "nej, det får du inte göra pga att du är god" eller ändrar du så småningom dennes alignment om han/hon envisas?så som Alignment-systemet ser ut och är utformat så är Evil något som man mer ÄR än något som man GÖR. I varje fall när jag har spelat så skall det mycket till för att ens handlingar leder RPn till ett ont (eller gott) alignment.
Det tycker jag absolut inte. Jag har aldrig sagt att en enda ond handling av en god person automatiskt skulle betyda att denne tvingas byta alignment. Jag kör så att det krävs både grova grejor och, framförallt, upprepning av dessa för att det ska bli frågo om något byte.Hårddrar man det du skriver så skulle det leda till en sjuherrans massa alignmentändringar till höger och vänster under en spelkväll.
Håller med.Och att man relativt enkelt kan upptäcka det och de facto få svart på vitt huruvida någon är ond eller god är också ganska dåligt.
/Anders