Nekromanti "Chai"?

Nightowl

Champion
Ur Björnens brödraskap:
"Himlen i öster färgas av gryningsljusets första milda gråtoner. Kordi-bergens snötäckta toppar i norr glittrar
redan i gulrött från den uppstigande solens strålar. Jag hör hur fortets soldater gör sig redo för strid.
Korpralerna purrar de sovande. Kökshandräckarna delar ut nygräddat bröd, smör och muggar med ångande
çai."

Vassadu för något? Vad är "çai"? Kaffe? Te (heter chao eller så på något jordiskt kinesiskt språk, som rimligtvis borde likna çu)? Oboy?

Nightowl, måste göra en kopp chaffe.
PS: Lady Silverwolf, här har du en chans att få lite bakgrundsmaterial av den typen du efterlyste i en tråd för ett tag sedan: Vad dricker morgontrötta termaliska soldater?. DS

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl

Det finns ett indiskt(?) te som heter chai tror jag. Det smakar pepparkaka och jag har för mig att man brukar ha mycket varm mjölk (indiens kaffe latte kanske) och socker i det.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Rosen

Myrmidon
<I>Vad är "çai"? Kaffe? Te (heter chao eller så på något jordiskt kinesiskt språk, som rimligtvis borde likna çu)? Oboy?</I>

Té, som WG påpekat. Bryggs rejält starkt, med mjölk och mycket socker. Indierna dricker mer av den varan än engelsmännen.
Anledningen att det "smakar pepparkaka" är att de gillar att krydda sitt chai med ingefära (hade en diskussion med lilla frun häromveckan om man <I>måste</I> lägga i hela bitar av ingefära i tévattnet eller om man kan strö i svensk pulver-dito från Kockens; hon hävdade att det senare smakar urk). Vet dock inte om zagrosierna gör det också...

--
Åke

Anledningen att det "smakar pepparkaka" är att de gillar att krydda sitt chai med ingefära (hade en diskussion med lilla frun häromveckan om man måste lägga i hela bitar av ingefära i tévattnet eller om man kan strö i svensk pulver-dito från Kockens; hon hävdade att det senare smakar urk). Vet dock inte om zagrosierna gör det också...

Jag har köpt "färdigkryddat" chai-te som enligt mig smakar helt ok (iofs är jag inte från indien/images/icons/smile.gif). Om man skulle hälla i pulver-ingefära i teet kan jag tänka mig att man får en pulverbeläggning på tungan som inte är angenäm.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Soldaternas morgondryck är mycket riktigt dodjabiskt çai, dvs starkt té med mycket mjöl och socker och kryddat med ingefära. Som fru Rosenius påpekar, använd inte pulveringefära (urk) utan släng i några bitar färsk ingefära; dess "sav" är betydelsefull i smaksättningen.

Dodjabiskt çai har blivit en populär dryck i många delar av Vidonia under 700-talet. Det är en betydelsefull handelsvara.

Anders

Nightowl

Champion
Om jag vill ha KAFFE då? Måste jag vänta på nästa skepp från Wantale då?

Nightowl, koffeinist, vägrar att spela om han inte får dricka kaffe under tiden

Sifu Nightowl

Rosen

Myrmidon
<I>Om jag vill ha KAFFE då? Måste jag vänta på nästa skepp från Wantale då?</I>

För att anknyta till en gammal WL-tråd från annorstädes - kentaurerna kanske odlar bönor nånstans, och hinkar i sig den Mörka Brygden (turkiskt kaffe, alltså) på halvrituellt vis för att bli hetsiga och odrägliga inför strider? Jag menar, finns det fölk som tar slavar här och var så borde de väl ha plantager också. (-:

Angående pulver-ingefära så må det smaka urk, men man får det inte på tungan om man silar med kaffefilter.

--
Åke

Mekanurg

Re: Kaffe

Utmärkt ide -- tack.

Vad sägs om följande?

Kaffe är en kentaurisk innovation. De odlar kaffebönor med slavars hjälp på plantager i utkanten i Kordi-bergen norr om stäppen. Det är dryck med rituell betydelse bland kentaurkrigarna.

Kaffe förekommer också i Vidonia, om än inte så vanligt. Det är mest populärt i Frekre. Det förekommer kaffeplantager i norra Frekre.

På grund av ovanstående förhållanden anses kaffe vara opatriotiskt i Blå kejsardömet. Lojalitet mot järnspiran demonstreras genom att dricka chai, importerat från Zagrosia.

Anders

Nightowl

Champion

Faun, Anders, nu förstörde du min analogi med Frekre som England! ;-)

För att vara seriös tre sekunder: Om kentaurer kan ha plantager med kaffe, har de då också plantager med _annat_? Käk, typ?

Nightowl, som tyvärr inte kommit fram till ett sätt att leva på kaffe än, snyft...

Sifu Nightowl

Mekanurg

Frekre är nog mest analogt med renässans-Frankrike.

Plantage-jordbruk är kanske inte de första som nomadiserande kentaurer skulle tänka på, men för att få bra kaffe så -- å andra sidan kan det vara mänskliga överlöpare i kentaurkhanernas tjänst som sköter plantagerna.

Anders

Nightowl

Champion

Så Blå Kejsarinnan kan inte få hånfullt avfärda handelsfurstarnas Frekre som "en nation av krämare", då? :) AAAAH, du krossar min värld!

Nightowl, bewildered
PS: Jag betvivlar att de _uppfunnit_ kaffeodlandet om de måste ha människor för att odla det. Eller växer det vilda kaffebuskar på Kentaur-stäppen? Hur var det nu, hur länge basade de i Chu - det finns ingen kentaurisk Kublai Töruk mej veterligen... jag menar, om de behärskat en jordbrukskultur en längre tid känns det mer rätt att de säger "dammit, kan inte mjukfotingarna odla något GOTT också?" än om de skall börja ute på slätten där saker och ting inte är anpassade till det - fast du sade ju kullarna ´(grunna grunna)...

Sifu Nightowl

Mekanurg

Du har en poäng om kaffet. Jag måste tänka om. Plantager bland kentaurerna är nog inte en bra idé. Kaffet borde nog komma från Wantale istället.

De av kejsarinnan så avskydda krämarfurstarna finns i Tekeburg och de andra stora stadsstaterna.

Anders

Rosen

Myrmidon

<I>Plantager bland kentaurerna är nog inte en bra idé.</I>

Um, om de inte <I>odlar</I> nånting, lever de enbart på samlande vid sidan om djuruppfödningen i så fall?

<I>Kaffet borde nog komma från Wantale istället.</I>

Absolut inte IMO. Ingenting bör komma från Wantale förrän man vet lite mer om vad det är för ett ställe.
Om nu turkarna inte får ha kaffe så kan det väl komma från Frekre i så fall?

--
Åke

Mekanurg

Um, om de inte odlar nånting, lever de enbart på samlande vid sidan om djuruppfödningen i så fall?

Stäppens gräs är så tätt att ingen plog kan skära upp dess rotnät. (Den amerikanska prärien ansågs vara en öken ända tills 1800-talet när man utvecklade plogar som kunde plöja sönder gräsrötterna.) Insamling är sålunda viktigt. Evt jordbruk bedrivs i Kordis utkanter.

Kaffet borde nog komma från Wantale istället.

Absolut inte IMO. Ingenting bör komma från Wantale förrän man vet lite mer om vad det är för ett ställe.
Om nu turkarna inte får ha kaffe så kan det väl komma från Frekre i så fall?

OK. Kaffet kommer från norra Frekre, där det odlas bland kullarna vid Kordis kant.

Anders

Nightowl

Champion
Kaffe, ok, tobak?

Bra! Jag var rädd jag skulle förstöra Åkes idé genom att vara så där kritisk. Då säljer frekrerna kaffe till kentaurerna (de har lärt sig gilla det under åren). Kaffet kom säkert på Profetens tid från norr; folken uppe i Dodjab har under tiden slutat dricka kaffe (de uppfann chai istället), men de sydländska barbarerna envisas fortfarande.
(Frekre = Akvitanien vad gäller klimat gör att det känns fel att kaffet liksom utvecklades där... fast vid närmare eftertanke vet jag för lite om hur man odlar kaffe, jag tänker bara på Brasilien...)

OK (bereder sig på att bli skjuten i partiklar): Tobak? Ett bruk vi lärde från zagrosierna, eller?

("Röka tobak är ett bruk/ vi från Indien lärde/ mången bliver därav sjuk/ mången sätter därpå värde." gammal skolramsa. Fast egentligen lärde vi väl oss det från _Väst_indien, men jag försökte vara vitsig som vanligt...)

Nightowl

Sifu Nightowl

The_Gorger

Hero
Jag tänkte ägna mig åt lite nekrofili här, men tråden var för intressant för att låta bli.

Etiopierna kallar också sitt te för chai, dock är de ensama i världen om att inte kalla sitt kaffe för kaffe eller något likande. Kaffe heter bouna. Dock finns det en etiopisk stad med namnet kaffa (eller ngt sånt) som skall ha gett namn åt drycken. Lite som att winerbröd inte heter så i wien.

Den etiopiska drycken chai smakar inte så långt från "vanligt" te, om de inte hade kryddat den med ohemula mängder socker. I en minikopp(tänk espresso) kan de ha i tre rågade teskedar socker.

Ibland beställer de dock spriss, som ordagrant betyder blandning, som består av hälften kaffe, hälften te. Det ser väldigt vackert ut, då man får det skiktat. Dock påbjuder seden att man blandar det innan man dricker.

Slänger med en liten länk om hur en etiopisk kaffecermoni går till för den extraintresserade: http://www.ethiopianrestaurant.com/ethiopian_coffee.html

[EDIT] Vilken lustig slump! Inlägget kom exakt fem år efter trådstarten!

Mekanurg

Kaffe!!!

Den där kaffeceremonin verkar vara en multiestetisk njutning. Ett folk som tar kaffe på samma allvar som japanerna tar te -- undrens tid är inte förbi.

Något sådant där borde förekomma i Frekre, eller vad tycker du, Nightowl?

Anders -- kaffeälskare

Innan jag fick barn brukade jag mala mitt eget kaffe med handkvarn.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Påtår! (OT)

The second and third serving are important enough that each serving has a name, first serving is called "Abol"; second serving is "Huletegna"(second) and third serving is "Bereka".
Och så påstås det att svenskan är det enda språk i världen som har särskilda ord för andra och tredje koppen kaffe! :gremtongue:

Dewil