Nekromanti "Chai"?

MrG

Swashbuckler
Är det bara jag som gör mitt chai med lika delar mjölk och vatten, sedan kokar (skjuder) med mycket indiskt svart te och hela kardemummakapslar i tio minuter och sedan sötar järnet med socker? På så vis får man en dryck man blir grymt speedad av :gremwink:

Ibland beställer de dock spriss, som ordagrant betyder blandning, som består av hälften kaffe, hälften te. Det ser väldigt vackert ut, då man får det skiktat. Dock påbjuder seden att man blandar det innan man dricker.
Waow, finns det en sån dryck på riktigt, vi drack te och kaffe på nått lajv som nojder, kallade den för "ohelig alians" och spelade höga som hus efter det... skrämmande att folk dricker det seriöst :gremooo:

Nightowl

Champion
Re: Kaffe!!!

Tja - var kommer kaffet ifrån i Gondica?

Jag skrev in kaffe i det opublicerade Vastus Magnus; Rosen uttryckte ju intresse för att kentaurer skulle dricka kaffe (turkarna som spökar). Därför blev det inget kaffe från Wantale (=Afrika, ungefär, nästan).

Frekrier köper grejer från hela världen (både i Vastus Magnus och Wantale är ordet för "termalier" baserat på "frekrier"), så det kanske inte spelar någon roll, men det är kul att veta...

Erik

PS: Och kudos till Gorger! Skönt med nya krafter på det här forumet

Rosen

Myrmidon

Rosen uttryckte ju intresse för att kentaurer skulle dricka kaffe (turkarna som spökar).

Ja, det, och så är det rätt kul att tänka sig en kentaur som har druckit för mycket och blir helt spattig. (-:

--
Åke, råkade först skriva "kentaru"; låter som en hjälte från en gammal manga...

Nightowl

Champion

Ja, det, och så är det rätt kul att tänka sig en kentaur som har druckit för mycket och blir helt spattig
Hahaha!

Sedan är det extra kul om det är sådana där pyttesmå porslinskoppar, och man har små heta silverkannor man lagar till kaffet i.

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral

Sedan är det extra kul om det är sådana där pyttesmå porslinskoppar, och man har små heta silverkannor man lagar till kaffet i.
Ger mig Narnia-vibbar. :)

Dewil, måste titta närmare på Gondica snart

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Fan ta kaffe

Eller hur ni nu vill se det så måste väl allt inte vara som... som ... som ... i verkligheten eller?

Inställer sig vid utspisningen tidigt om morgonen och ber att få en stor kopp Stena-nite. I koppen stjälps upp en fet soppliknande blandning som innehåller lite keapu som är en jordrot med långa smala lansettblad, endast roten används och smakar något beskt men innehåller en rad ämnen som skulle kunna väcka en fet seg gammal termalisk mercator på ett helt annat sätt än klingandet av quadra. Vidare i koppen simmar små delar av något som ser misstänkt likt råttlort, men som i själva verket är rotbitar av kramvivan som är det enda kända botemedlet mot trötthet och även i sig medger att Stena-niten inte är fullt så besk då den förgyller med sötma. Kramvivan är en av de vanligaste och segaste växter som finns och vore det inte för att den fyller en funktion så skulle den anses för det vidrigaste ogräs, ja och den söta lilla röda blomman är ju inte helt otrevlig. I Stena-nite har man också blandat i den allra fetaste grädden från tamgetter. I allum alltså en riktig morgonbitare för vem som helst, men tillsammans med ett mörkt kretambröd så är det en fullödig frukost för den tröttaste soldat om han så har stått på vakt hela natten.

Vad ska jag säga. Jag har fortfarande inte en fullständig koll på världen i Gondica så hav överseende med bristerna i ovanstående. Och förlåt mig, jag är förkyld och presterar då inte så lysande.

Vidare, det finns alltid en miljon och en växter i miljön som man aldrig lägger märke till, även om man har ett och annat namn på dem. Jag menar, vi vet ju alla vad mossa är, men hur många kan skilja på olika former av mossa innan vi har antingen ett specialintresse för det eller har ett husbehov av det. Jämför med den så kallade fönstermossan som man använt i fönster för att minska kondens och drag i äldre tider. Så troligen är det vettigt att sätta namn och beskrivningar på saker när följande eller båda inträffar

- Det används i vardagen… (se bara på frågeställningen i tråden) det ger ypperligt med stämningshöjare!
- Det behövs för ett äventyr… Hibroman Tege söker efter Trådsmint för att bota hans olycksaliga dotters kremesår.

Men för det ser jag gärna att ett antal fler örter, träd och annat blir beskrivet så att man inte står där och valhänt säger… Öh, det växer tio stora tallar härframme och en ek… Visst funkar det, men man kan ju gå steget längre och konstatera att det växer alhamdratallar här och något så ovanligt som en tegeek, ni har aldrig sett en tegeek växa tillsammans med tallar …

Men det är väl bara jag?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Fan ta kaffe

Schysst tänkt, mi dama Lupo Argente. Hög stämningsfaktor. Jag köper resonemanget.

Nightowl

Champion
Fan ta fjantasyörter och påhittade träd

Men för det ser jag gärna att ett antal fler örter, träd och annat blir beskrivet så att man inte står där och valhänt säger…
Jag ser gärna både tallar och granar i Gondica, eftersom även om grejer inte MÅSTE vara som i verkligheten är det oftast ganska enkelt om det är det. Switchar från verkligheten gör jag bara när det är ballt i sig .

Så jag ser hellre att folk dricker kaffe och käkar morötter än dricker grugg och äter splonda-betor. När jag beskrev Vastus Magnus pratade jag därför om dadelpalmer och ökenvegetation som finns i verkligheten, för när man hittar på är det oftast mer fantasilöst och beigt än det som faktiskt finns. Alltsom oftast kör man bara på gamla klichéer, eller så sitter man "Öööögh... grön... sippa?"

(Och bara för att visa hur irrationell jag är och inte lever som jag lär: till Ekomantimodulen, a work in progress, fanns en lång lista på för det mesta fiktiva blommor, gräs, buskar och dylikt. Jag känner ibland att det var lite beigt, jag hade hellre skrivit in rölleka och höstaster, galenik är ju magisk och vår folktro tillskrev ju flogrönn och alruna de hiskligaste egenskaper.)

Erik, motvalls käring

Nightowl

Champion
Fjantasyörter och påhittade träd!

Saxat ur Galenik-filen som jag har liggande: växter från Gondica.

Alruna
Typ: Ört, med starkt förgrenad rot som liknar en människa
Vanlighet: Sällsynt.
Växtplats: Platser med mycket näringsrik jord över hela Vidonia. De bästa rötterna sägs få där sapienters lik gödslat jorden, som vid galgbackar och på slagfält. Enligt legenden skall en alruna skrika som en levande varelse när man drar upp den, och detta skrik dödar den som drar upp den. Därför låter man en hund dra upp den genom att man binder växtens blast vid dess koppel. Allt detta är bara skrock, men bara mystagoger och akademiska botaniker brukar veta att så är fallet.
Löv: Avlånga, täckta med sträva borst.
Blommor: Små, bruna och klockformade, blommar på högsommaren.
Frukter: Hårda med rött skal.
Delar som används för droger: Alla.
Verkningar: Afrodisiakum, fertilitet

Blodsört
Typ: Ört
Vanlighet: Mycket sällsynt.
Växtplats: Kentaurstäppen, Tegri
Löv: Smala, stråartade.
Blommor: Blodröda med lilafärgade pistiller, blommar medan snön smälter.
Frukter: Hårda frön som bildas på senvåren.
Delar som används för droger: Pollen. En blomma ger 1T korn pollen.
Verkningar: Bedövande

Dunkelmåra
Vanlighet: Sällsynt i det vilda, Vanlig som odlad.
Växtplats: Strandängar längs Vidonias östkust.
Löv: Tunna, ljusgröna.
Blommor: Blåsvarta, små, sitter i klasar, blommar under högsommaren.
Frukter: Ljusbruna fröhus som bildas om hösten.
Delar som används för droger: Roten, bladen. En planta har 2T blad.
Verkningar: Stimulerar läkning

Eoslök
Typ: Ört.
Vanlighet: Ovanlig.
Växtplats: Flodbankar i östra Vidonia.
Löv: Stora, runda.
Blommor: Brandgula, om våren.
Frukter: Stenhårda frön, som bildas under försommaren.
Delar som används för droger: Löken. Oftast växer 5T plantor med var sin lök tillsammans.
Verkningar: Afrodisiakum

Felisöga
Typ: Buske.
Vanlighet: Sällsynt i Jasmirs bergsområden.
Växtplats: Bergsraviner.
Löv: Gröna, tjocka, med röda ådringar.
Blommor: Vita med gula pistiller, under sensommaren.
Frukter: Svarta bär, under hösten.
Delar som används för droger: Bär. En buske har 3T bär.
Verkningar: Vidgar pupillerna

Gastskivling
Typ: Svamp, ljusröd med svarta skivor under hatten.
Vanlighet: Mycket Sällsynt.
Växtplats: Ekskogar kring Terfast, väser på ruttnande stubbar.
Löv: Nej.
Blommor: Nej.
Frukter: Nej.
Delar som används för droger: Hela svampen. En svamp väger ca 2T x 3 uns.
Verkningar: Hallucinogen. Det händer att folk drogar sig med den torkade svampen. Denna fungerar som ett gift med styrka 1 per 3 uns svamp (en ”gastare” sätter i sig en svamp per dos). Långt missbruk leder till mardrömmar och paranoia. Som gift har denna följande egenskaper:
Väntetid: 2T minuter.
Full verkan: Utslagen av hallucinationer i 2T timmar, därefter sömn i 2T timmar till.
Begränsad verkan: Hallucinationer, men viss medvetenhet om verkligheten och viss kontroll över dem (Ett lyckat VIL-slag ger önskad hallucination). 4T avdrag på alla slag.

Glödklocka
Vanlighet: Vanlig
Växtplats: Bergsslänter på de Termaliska öarna.
Löv: Ludna, runda, gråbruna.
Blommor: Brandgula, tulpanliknande som slår ut under sensommaren.
Frukter: Mörkröda fröhus vilka bildas under hösten.
Delar som används för droger: Löken. 2T+1 lökar växer tillsammans.
Verkningar: Lugnande

Jadeört
Vanlighet: Ovanlig i Zagrosia, odlas Sällsynt i hela Vidonia i soligt läge.
Växtplats: Varma flodbankar i Zagrosia, drivhus eller liknande i Vidonia
Löv: Tandade, jadegröna.
Blommor: Ax som bildas på våren
Frukter: Gräsfrön.
Delar som används för droger: Bladen, rötterna. 2T plantor växer tillsammans och varje planta har 1T x 1T blad.
Verkningar: Stimulerande

Purpurris
Vanlighet: Vanlig.
Växtplats: Hedar över hela norra Vidonia.
Löv: Små barr.
Blommor: Små, purpurfärgade, under hösten.
Frukter: Torra svarta fröhus, under senhösten.
Delar som används för droger: Roten. Roten från en planta väger ca 1T x 2 uns.
Verkningar: Sövande

Regnmispel
Typ: Träd.
Växtplats: Termaliska öarna, Vidonias sydkust, på skuggiga platser med andra, större, träd.
Löv: Runda.
Blommor: Små, rosa, blommar om våren.
Frukter: Nyponliknande, bruna, skördas på hösten.
Delar som används för droger: Frukterna, saven (tappas om våren). Ett träd har 1T x 1T frukter. Från ett träd får man minst en liter sav.
Verkningar: Påverkar sinnena.

Slagtistel
Vanlighet: Mycket sällsynt i det vilda, Sällsynt odlad.
Växtplats: Barrskogar över hela södra Pangaia.
Löv: Taggiga, mörkgröna.
Blommor: Tistelliknande, illgula, slår ut under försommaren.
Frukter: Taggiga fröhus, bildas under högsommaren.
Delar som används för droger: Roten, stjälkarna. En buske har 2T x 1T stjälkar.
Verkningar: Stimulerar ögon och hjärna

Sparvgräs
Växtplats: Höglänta ängar över hela Digerveden och västra Vidonia.
Löv: Strån.
Blommor: Ax, bildas under våren.
Frukter: Korn.
Delar som används för droger: Bladen. En tuva ger 1T x 3 uns sparvgräsblad.
Verkningar: Stimulerar könsaktivitet

Erik