Nekromanti Chanbara? Ge mig dina filmtips!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Under hela helgen gjorde jag inget nyttigt alls utan överdoserade istället på serien Samurai Executioner av Kazuo Koike (han som gjort Lone Wolf and Cub, ni vet). Det ledde givetvis till att jag såg om en av Lone Wolf-filmerna jag hade liggande och sedan toppade med Lady Snowblood som jag inte hade sett förut. Jag tänkte jag skulle ta och titta på Lady Snowblood 2 också men... sen vet jag faktiskt vad det ska bli härnäst. Har du några tips? Jamen kasta dem på mig då!

Den brutala mängden Zatoichi-filmer avskräcker nästan lite från att börja kolla på dem men annars är det väl där jag börjar min vandring vidare. Det jag är mest sugen på är filmer som utspelar sig "tidigt" (1600-tal typ?) och om de innehåller en del yakuza-kultur så är det klara pluspoäng.

Ymir

Liten kantbaron
Det görs rätt sällan genuint bra samurajfilm, tyvärr, undantaget då Kurosawas och Kenji Mizoguchis samlade produktioner.

utöver det har vi:

Bra:
Harakiri
Kaidan
Basilisk (animeserie)
Hakkenden (animeserie)
Mononoke Hime (anime)
Masters of Horror: Imprint (det här är segmentet som var för magstarkt för amerikansk tv, man kan lita på Takashi Miike att alltid vara värst)
Gohatto (Tabu)

Mediokert eller direkt dåligt:
The Joy of Torture 2: Oxen Split Torturing
Azumi 1 & 2 (sannolikt en must-see för dig ändå, dock...)
Takeshi Kitano-versionen av Zatoichi
Blade of the Immortal (animeserie, mangan är dock basically det bästa som någonsin gjorts)
Shinobi: Heart under Blade (spelfilmsverre av ovan nämnda Basilisks romanförlaga)
Ninja Scroll (anime)
Ninja Resurrection (anime)

Sedan finns en hög jag som bäst sett fragment av men som mycket väl kan vara sevärda, tex Twilight Samurai, Izo och Genghis Khan: to the ends of the earth and sea.

Det finns mycket, mycket mer bra historisk action från Korea och Kina, dock. Är det också av intresse?

- Ymir, borde sova

kalcidis

Hero
Ska precis borsta tänderna och rusa till bussen men jag tycker också du bör se Harakiri som är en fantastisk film. Samurai Rebellion är namnet och våldet till trots en oerhört vacker hyllning till kärleken.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tack för en god radda titlar! Historisk action från Kina och Korea är inte alls ointressant, men det kliar ju inte alldeles precis rätt ställe i just det här sammanhanget. Jag tar gärna emot en liten topplista med såna titlar också.

Azumi-filmerna har jag ju faktiskt sett båda två. Jag känner viss ömhet inför den första, inte för att den är så hemskt bra eller så men jag tycker den har en skön kitschig charmighet. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
På ämnet kina/korea så finns det en rulle som heter "Musa", den är riktigt bra. Lite som CT/HD, fast bra.

kefka

Hero
Alla Kurosawas samurajfilmer är bra, sàdär har du endel att ta dig igenom. Här är en kort lista pà andra filmer jag gillar.

Uppror (Jôi-uchi: Hairyô tsuma shimatsu)
Harakiri (Seppuku)
Tabu (Gohatto)
Twilight Samurai (Tasogare Seibei)
When the Last Sword is Drawn (Mibu gishi den)
Samurai X: Trust & Betrayal (Rurôni Kenshin: Meiji kenkaku roman tan: Tsuioku hen)

Ymir

Liten kantbaron
Äldrehistoriska filmer från hela Östasien som har nån form av actioninslag:

Mästerverk:
Hero
Musa
A Chinese Ghost Story
Kejsaren och mördaren

Bra:
Curse of the Golden Flower
House of Flying Daggers
The Promise
Warriors of heaven and earth
The Myth
The Banquet
Bang-Rajan
Chinese Odyssey 2002

Mediokra till dåliga:
Crouching tiger hidden dragon
Seven Swords
Färden till Xixia
The Legend of the Evil Lake
Legend of Zu

Inte sett än men verkar bra:
Red Cliff 1&2
Mongol
The Warrior and the Wolf
Duell i stad under två fanor

Sedan finns absurda mängder mer eller mindre skräpig gammal hongkongaction i historiska miljöer, tex Dragon Inn, Wing Chun, Bride with White Hair, och fem miljoner filmer om Fong Sai-Yuk. Ja, och så har vi en fantasiljon wuxia-tv-serier från Folkrepubliken.

- Ymir, måste rusa nu, solly