Nekromanti Chans att träffa i strid (inte så kort)

Fyaniz

Veteran
Det här kanske har dryftats förr, men jag är ny på forumet och så, så... förlåt i så fall. (nervöst kackel) Någon hade i något sammanhang (någon annanstans) klagat över att man hade för dålig träffchans med vapen i nya versionen av Drakar och Demoner. Som jag ser det gör det ingen större skillnad i praktiken eftersom motståndaren har mindre parerchans. Jag menar, i 91:an hade många "hack 'n slash"-spelare FV 15. Motståndaren har samma ungefär säger vi. Det innebär att chansen för dessa spelare att få en en träff att gå igenom är 18,75% (eftersom en lyckad attack (75% chans) har 75% chans att bli negerad förutom skador på vapnet och 3,75% chans att bli helt negerad med en perfekt parering) Om man enligt det nya systemet har CL 5 på en attack och motståndaren har CL 5 på en parering har man egentligen -större- chans att få igenom en attack eftersom en lyckad attack (25% chans) bara har 25% chans att negeras. "Men det är ju samma chans!" kanske man utbrister då (det gjorde jag, och undrade vad jag egentligen ville ha sagt) Att man har större chans ligger i att det är lättare att slå perfekt slag i nya versionen eftersom man slipper slå under sin CL efter att ha slagit en etta. Även om man vill köra med den gamla regeln för perfekta slag så har man iaf samma chans att träffa sin motståndare.

"There are no problems that cannot be solved with cannons"
-Chief Engineer Boris Kraus of Nuln

Delita Hyral

Veteran
Det du säger är väldigt sannt och jag håller med, men
orsaken att folk gnäller över den dåliga träffcansen är
att man som krigare kommer från början inflashandes med
två attacker på fv 5 och en parering på fv 6. Emedans prästen i partyt har typ en attack på 8 och parering på typ 6. Om man är krigare så skall man ju vara bättre på att slåss än en jägare och en prälle, rätta mig om jag har fel.
Medans i gammla -91 hade man som krigare med två vapen tre handligar och typ 15-17 i sitt vapen både offensivt och defensivt.Det gav mer karaktär åt yrkena när man var bra på det man gjorde. Visst, en erfaren krigare typ utövare är en
fruktansvärd motsståndare, problemet är att då är resten av
gruppen experter vilket är orättvist om man jämför
magiker och krigare.

/ Åsikter från en ärrad en...

- History is written by victorious..
A warrior engraving vanishing memories into his sword....

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Men sammtidigt är det roligt...

när RP bara har FV 5 i attack. Då funderar dom lite innan dom ger sig in i stridens heta, har vi någon chans mot dessa. I -91:an, som jag förövrigt spelar och fortfarande tycker är roligast och bäst, så har man efter ett par, tre äventyr FV 21 i sitt vapen, det blir inte lika roligt då när dom jämt och ständig ger sig in i striden och man som SL hoppas på att 20 rullar upp bara för att dom någon gång skall misslyckas. In med lägre FV´n. =)...

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.
. . . eller på svenska . . .
Rädda Dig Själv Från Helvetet.

Staffan

Myrmidon
Det finns förvisso inget som säger att du *måste* skaffa två attacker som krigare. Vill du vara bättre än prästskrället får du väl lägga fler poäng på din första attack.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Dart

Warrior
Re: Men sammtidigt är det roligt...

Yupp tycker det är kul när rollpersonerna blir lite frustrerade för att dom är så dåliga:)

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."