Fyaniz
Veteran
Det här kanske har dryftats förr, men jag är ny på forumet och så, så... förlåt i så fall. (nervöst kackel) Någon hade i något sammanhang (någon annanstans) klagat över att man hade för dålig träffchans med vapen i nya versionen av Drakar och Demoner. Som jag ser det gör det ingen större skillnad i praktiken eftersom motståndaren har mindre parerchans. Jag menar, i 91:an hade många "hack 'n slash"-spelare FV 15. Motståndaren har samma ungefär säger vi. Det innebär att chansen för dessa spelare att få en en träff att gå igenom är 18,75% (eftersom en lyckad attack (75% chans) har 75% chans att bli negerad förutom skador på vapnet och 3,75% chans att bli helt negerad med en perfekt parering) Om man enligt det nya systemet har CL 5 på en attack och motståndaren har CL 5 på en parering har man egentligen -större- chans att få igenom en attack eftersom en lyckad attack (25% chans) bara har 25% chans att negeras. "Men det är ju samma chans!" kanske man utbrister då (det gjorde jag, och undrade vad jag egentligen ville ha sagt) Att man har större chans ligger i att det är lättare att slå perfekt slag i nya versionen eftersom man slipper slå under sin CL efter att ha slagit en etta. Även om man vill köra med den gamla regeln för perfekta slag så har man iaf samma chans att träffa sin motståndare.
"There are no problems that cannot be solved with cannons"
-Chief Engineer Boris Kraus of Nuln
"There are no problems that cannot be solved with cannons"
-Chief Engineer Boris Kraus of Nuln