Dock tror jag att de faktiskt skulle vinna på att låta vem som helst helt oreglerat ge ut äventyr till exempelvis Call of Cthulhu. De skulle sälja mer av grundspelen.
I fallet Chaosium och Call of Cthulhu är den aspekten nog lite osäker. Eller, i vart fall tillräckligt osäker för att jag tror en mer öppen licens ligger ganska långt bort. CoC har från 2016 till idag sålt såpass mycket att det lyft upp Chaosium från ruinens brant till att idag vara en av branschens största aktörer, med ett team (ägare, hel och deltidsanställda) på drygt 40 personer. Spelet har ett antal hundra tusen aktiva spelare runt om i världen, och är helt klart företagets viktigaste titel. Det kanske skulle sälja mer om det fanns en öppnare licens, men nuvarande modell har fungerat oerhört väl för dem så jag har svårt att se några kommande drastiska förändringar.
Chaosium ha halva kakan då?
Chaosium tar 20%, DTRPG 30%.
Jag tror inte heller att det finns några större summor att tjäna på att skriva Repository-äventyr till CoC - oavsett hur liten eller stor del av kakan Chaosium tar.
Det beror ju helt på vad man menar med större summor. Tidigare i år så gjordes ju köp nr 150 000 på MR, och i september 2018 (MR öppnade tidigare samma år) hade den som tjänat mest på plattformen då dragit in drygt 8000 kr. De titlar som sålt bäst är ju sk "Platinum"-säljare, vilket betyder att de sålt över 1000 ex. Äventyret "Viral", som är en av dessa, kostar i PDF 12 dollar, vilket ju innebär att skaparen som
minst dragit in 60 000 kr på det. Hur mycket pengar man kan tjäna beror ju på hur många som köper, men MR har ju i vart fall tillräckligt stor publik för att det skall vara värt det för vissa.
Ja, och det är inte alltid lätt att dra en linje mellan var Lovecraft slutar och de börjar, eftersom de också fyllde ut rätt mycket i Lovecrafts existerande varelser och så.
Det är detta som är bland det besvärligaste just med Cthulhumyten, eftersom det ur upphovsrättssynpunkt väldigt snabbt blir enormt grumligt just när man börjar lägga till saker till andras skapelser.
En bra tumregel att förhålla sig till med Cthulhumyten är att utgå ifrån att det mesta man stöter på i den
inte kommer från Lovecraft.
Något jag saknat ordentligt sedan jag började jobba med Kutulu, och flera gånger försökt hitta men misslyckats, är en ordentlig genomgång/katalog med specifikt de varelser som skapades av Lovecraft och specifikt bara så det han skrev om dem.
Det vore en kulturgärning!
Det skulle också bli en ganska kort katalog med ganska lite info, då Lovecraft hittade på ganska få varelser och skrev rätt lite om dem.
Vad gäller Arkham - det står förstås vem som helst fritt att göra ett eget Arkham baserat på Lovecrafts fiktion. Många ser förmodligen Chaosiums version som kanon.
Så länge det följer CoC; det är ju t ex svårare att använda om det t ex motsäger sig Chaosiums kanon och då är vi tillbaka i licenshärve-problemet.
Just material till CoC kompliceras ju av att spelet getts ut i över 40 år, att mängder med material publicerats till det, och att flera olika personer har haft ansvar för produktlinjen och satt sin egen prägel på vad Call of Cthulhu är och hur det fungerar.
När Sandy Petersen skrev CoC på uppdrag av Chaosium tog han ju i princip allt som fanns skrivet inom Cthulhumyten på den tiden och tryckte ihop det i någon sorts sammanhängande spelvärld. Då vart allt (mer eller mindre) som publicerats som en del av Cthulhumyten "kanon". Men precis som
@Gabrielle de Bourg skrevs så var det ju väldigt mycket som också fylldes i av Chaosium, bland annat för att det var "så man gjorde rollspel" på den tiden (det var därför exempelvis Great old ones och outer gods fick stats, trots att Petersen inte ville att dom skulle ha det).
När sedan andra har haft kreativt ansvar för CoC har deras inställning till saker och ting vart annorlunda. Exempelvis nuvarande creative director Mike Mason anser ju att det inte finns någon specifik kanon alls, och så länge ingen del av utgivningen väldigt tydligt krockar med någon annan del så lämnas eventuella frågor om kanon upp till spelledaren att göra som de vill med, det finns inget "såhär ligger det till!" från Chaosiums sida. Inte heller finns det några förväntningar för kommersiella licenshavare eller sådana som skriver material till MR att förhålla sig till vad som står i material publicerat av Chaosium. Vilket är en linje jag själv gillar, Cthulhumyten blir tråkigare ju tydligare definierad den är.
Den roll licenser spelar i det här fallet är att det finns
mängder med material till Cthulhumyten som faktiskt
ägs av Chaosium.
Att släppa via exempelvis Miskatonic Repository gör att du
kan använda deras version av Arkham (komplett med stadskarta och karaktärer etc), du kan ha med Dark Young of Shub-Niggurath i ditt äventyr
om du vill. Du varken förväntas eller behöver göra det, men materialet finns tillgängligt utan krångel så att man
slipper göra massa extrajobb om det man vill är att skriva exempelvis ett äventyr, men inte behöva hitta på massa platsbeskrivningar eller nya monster. Oavsett hur Chaosium, eller någon annan, förhåller sig till idén om kanon, så är det ju de som har den specifika upphovsrätten till det material de skapat.
Därtill kommer ju den typen av licenser med en färdig publik, som förstår vad som erbjuds och vet att det funkar med de regler etc som de är vana vid. Det som inte finns är någon komplett tidslinje med allt material publicerat från 1981 fram tills idag, där allt tydligt hänger ihop, ingenting motsäger något annat, och där sådana som skriver material till spelet (under någon licens eller direkt för Chaosium), förväntas förhålla sig till allt detta. Det är inte Star Wars eller Warhammer 40K.