Nekromanti Chatten - önskemåls-lista

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har tröttnat på vår nuvarande chatt och Lupus Maximus + Magnus Seter har vänligen låtit mig göra ett försök att dels hitta en ersättare och dels integrera denna med siten.

Med det sagt så behöver vi dock en önskemåls-lista, vilket vi har tänkt att ni alla skall få stå för då det trots allt är ni som använder den :).
Detta görs dock under följande premisser:
1. Se till att prioritera önskemålen om ni har flera. En bra prio-ordning är: Måste, skulle vara bra, inte det här.
2. Se till att kommentera på de önskemål ni tycker är bra och säga det, om ni inte gör det så vet vi inte vad ni tycker är viktigt.
3. Jag och Lupus kommer att gå igenom kraven i efterhand och säga om vi orkar med den tekniska börda det innebär, våra ord är lag och spelledar-ordning.
4. Jag har en vecka ledigt nu, och jag har ungefär hela augusti ledigt, varvid jag kommer att försöka få upp chatten då om det är möjligt men jag lovar INGENTING, bara så att det är klart för alla inblandade.

Så, önska nu.

RasmusL

Champion
Måste: Chat i side bar, tillgänglig när man läser inlägg, skriver inlägg, alltid.
Rymdhamster said:
Hell yeah! Om bara en sak görs så måste det vara denna!
Xyas said:
Ja! min produktivitet pa jobbet har gatt flera magnituder pa grund av att detta saknas.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Viktiga funktioner för mig: samma sida wom forumet (jag vill kunna hålla ett öga på allt samtidigt), jag vill kunna läsa äldre medelanden ( någon slags logg, eller en fungerande scroll), kunna se tidpunkt för ett inlägg (måste inte vara synligt jämt, men i alla fall lättillgängligt), fungeande lista över vilka som är aktiva i chatten eller på sidan (typ samma sak om allt är på samma sida). Vad jag inte vill ha: avancerade formateringsmöjligheter.

Hellzon

Långsamma Vargen
Måste:
Går att scolla utan att fönstret rycker tillbaka till botten av inläggslistan.
Äter inte upp inlägg.
Mer seriöst: Chatt i en helt egen flik utan forumets logga och menyer ovan som småpraten har nu. Tror det läget på gamla forumet hette just "Storprat".

Skulle vara bra:
Gemensam inloggning till forumet och nya chatten.
Teckenformatering.

anth

Vetefan
I prioritetsordning:

1. Att man inte blir utloggad från småpraten.

2. Att småpraten inte uppdateras var 5:e sekund så man har en möjlighet att skrolla upp och läsa äldre inlägg.

3. Småpraten placerad i högermarginalen så man bara behöver ha ett rollspel.nu-fönster uppe.

4. I övrigt är det bara två småpratsfunktioner som jag är intresserad av: !seen och !tell.

God45

#PrayersForBahakan
Du rockar! :D Snälla lägg den på framsidan när man skriver inlägg och så som på förra forumet om det är möjligt, det var mycket mer liv i den då.

Björn den gode

Swashbuckler
Äter inte upp inlägg och går att scrolla är mina enda måsten. Nice to have är saker som folk redan nämnt: samma sida som forumet, tidsstämplar, mobilanpassad version, gemensam inloggning. Inte intresserad av: teckenformattering, storprat.

anth

Vetefan
Liten kommentar:
2 av önskemålen i denna tråd har inte med småpraten att göra, utan har med att forumet inte fungerar.

1. Att man blir utloggad (det som brukas benämnas med "småpraten äter upp mina inlägg").
2. Att det ska fungera i mobil.

Det skulle vara AWSUM om det gick att fixa (och jag kan tänka mig en och annan lösning), men jag tror det ligger bortom det Tony tänker göra.
Tony.Meijer said:
Att man blir utloggad (chatten äter medelanden) är absolut inom scopet på vad jag tänker göra, för det är det som primärt stör mig.

Jag kan avslöja att jag också stör mig på mobil-versionen, men det har inget med chatten att gör så det kommer inte att fixas nu, jag KANSKE, med Lupus och Magnus tillåtelse, kommer att sätta mig med det senare.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n31757 said:
Liten kommentar:
2 av önskemålen i denna tråd har inte med småpraten att göra, utan har med att forumet inte fungerar.

1. Att man blir utloggad (det som brukas benämnas med "småpraten äter upp mina inlägg").
2. Att det ska fungera i mobil.

Det skulle vara AWSUM om det gick att fixa (och jag kan tänka mig en och annan lösning), men jag tror det ligger bortom det Tony tänker göra.
Om det inte går att fixa så kan man ju lika gärna lägga ned.

Om det är utloggad man blir så borde det väl bara vad att hitta en chat som ser till att man behålls aktiv?

(eller så slår vi av autoutloggningen)

anth

Vetefan
chrull;n31770 said:
Om det inte går att fixa så kan man ju lika gärna lägga ned.

Om det är utloggad man blir så borde det väl bara vad att hitta en chat som ser till att man behålls aktiv?

Jag säger inte att det inte går att fixa.
Vad jag menade var att det inte direkt ligger på Tonys bord, utan mer på Lupus bord.
Och jag kan tänka mig lösningar för småpraten som går runt dessa problem, frågan är om det är rimligt att Tony kan lösa dessa på en vecka.
Rymdhamster said:
Det borde vara upp till Tony och Lupus att bedömma. Det här är en önskelista, inte nån slags arbetsbeskrivning.
Tony.Meijer said:
Vad Hamstern sa :)

gizmo

temporary sunshine
Det verkar ju gå isär med åsikter om praten ska vara i samma flik som trådar eller i ett eget. Själv är jag också för det första, men kanske vi kan ha både och? Eller som på G+ att man kan "klicka ut" chatten i ett extra fönster som går att förminska och lägga nånstans i ett hörn på skärmen?

Krille

Super Moderator
anth;n31670 said:
2. Att småpraten inte uppdateras var 5:e sekund så man har en möjlighet att skrolla upp och läsa äldre inlägg.
Alternativt: 2: att småpraten inte studsar tillbaka när man skrollar upp för att läsa äldre inlägg.
Rymdhamster said:
Det här tycket jag är bättre om det går att lösa. Snabb uppdatering är bra.

Krille

Super Moderator
Hellzon;n31664 said:
Måste:
Äter inte upp inlägg.

Skulle vara bra:
Gemensam inloggning till forumet och nya chatten.
Björn den gode;n31723 said:
Äter inte upp inlägg och går att scrolla är mina enda måsten. [...] gemensam inloggning.
anth;n31757 said:
chrull;n31770 said:

Allt det här är egentligen samma sak: sessionen pingar ut. Sessioner håller koll på vem man är med en relativt minimal mängd resurser och databasanrop: istället för att autentisera cookies eller lösenord mot databas så kollar man bara en cookie mot minnet om sessionen finns. Så det är två delar: en cookie i webbläsaren och en minnesnotis i minnet som tillsammans identifierar sessionen. Det gör att servern inte behöver jobba ihjäl sig, men det gör också att mängden sessioner inte är obegränsat. Så sessioner varar bara en viss tid innan servern rensar ut dem – sessionen "pingar ut".

Sessioner förnyas dock när man klickar på länkar och laddar sidor på forumet. Då uppdaterar servern sin egen lilla minnesnotis om att den här användaren finns och gör saker, så att den inte behöver autentisera med inloggning eller cookies. Efter ett tag utan aktivitet så släpper servern den användarens session, varefter en ny autentisering krävs (med cookie eller inloggning).

Praten använder uppenbarligen något som inte förnyar sessionen när man skickar prat (jag misstänker att det beror på att den läser inte in hela sidan, utan bara en liten bit av den med XML). Så efter ett tags pratande så tycker servern att användaren har varit inaktiv och släpper sessionen. Effekten blir att man upplever att praten äter upp inlägg.

Sessioner är gemensamma för forumet och praten, vilket man kan märka om man fjantar runt på resten av forumet i en annan flik jämfört med praten. Så länge man någorlunda regelbundet klickar på en länk på forum-fliken så håller även praten sig levande. Skillnaden är bara att forumet automagiskt förnyar sessionen varje gång man klickar på en länk, medan praten inte förnyar sessionen automagiskt med varje XML-anrop.

Några möjliga lösningar:
  • Hitta en prat som kan hålla sessioner levande även med AJAX.
  • Bygg in en omladdning av praten var x-1 minut (där x är längden av sessioner).
  • Hoppas att servern inte kommer att dö av miljoner sessioner och sätt sessionslängden till åtta timmar.
Krille said:
Och nu fick jag provat multiple quote-funktionen!
Hellzon said:
Idag lärde jag mig något. Tack Krille.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det verkar föreligga viss förvirring.

1. Jag kommer inte att lösa problemet den här veckan, jag kommer att lösa det under augusti.
2. Vi kommer i första ledet att leta efter en ny tredje-parts chatt och modifiera den, helst så lite som möjligt, för att få in den på forumet. Går inte det kommer jag att skriva en ny chatt.
3. Hur nya chatten fungerar är mitt och Lupus problem, det är jätte-fint av er att försöka lösa problemet åt mig men gör det gärna i en ny tråd för det gör det bara svårare för mig att försöka få en överblick över vilka önskemål som finns när ni lägger in lösningar i den här. :)

Tjipp.

Übereil

Swashbuckler
Utöver allt som redan skrivits (att den äter upp inlägg är IMO det absolut värsta med den nuvarande) så skulle jag gärna se att chatten fanns på en helt egen sida. Dvs som gamla storpraten dvs som nu fast utan att man även ser loggan och menyn. Det skulle underlätta om man vill köra chatten i ett eget fönster.

Übereil
Rymdhamster said:
Mitt största problem just nu är just att chatten ligger på en egen sida. Jag är mycket mindre aktiv på forumet och i chatten just för att de ligger på olika sidor. Men om möjligheten finns att välja mellan det ena och det andra vore det ju bra.
Hellzon said:
Optimalt vore väl om vi kunde få både och, som på gamla forumet.

kloptok

Pensionerad astrolog
Gör ingenting! Ju sämre chatten är desto coolare blir vi som hänger där. :wink:

Skämt åsido: Förutom det uppenbara (att vi slutar mata lådan med våra inlägg och att man kan scrolla) så vore storprat grymt. Och i allmänhet tycker jag att en annan sida än forumet för lådan kan vara okej, men det vore i så fall bra om man kunde ha gemensam login.

Krille

Super Moderator
Önskemål: moderering, dvs att en moderator kan göra sitt inlägg ilsket rött på gul bakgrund med en skitförbannad varningstriangel som i grunden skriker "men skärp er för fan!" redan innan man läser texten, medelst chattkommandot /hulksmash eller nåt.
anth said:
? /hulksmash :)
Übereil said:
Ett kommando som resulterar i att chatten säger "X hulksmashar Y" och att allt personen säger på en minut eller två förvandlas till "Y ligger utslagen på marken" eller liknande, kanske?

anth

Vetefan
En "modereringsfunktion" som borde finnas är att alla småpratsinlägg sparas i en logg som moderatorerna kan läsa.