Har satt ihop en liten checklista till mina spelare för att ge mer djup åt deras karaktärer. Målet är att karaktären ska bli roligare och lättare att spela samt att jag ska kunna använda saker jag vet om den för att väva in fler händelser i äventyret. Allting blir så mycket mer realistiskt om alla verkligen k ä n n e r sin karaktär, och eftersom två av dem aldrig har spelat rollspel förut så tänkte jag att listan dessutom kunde ge dem lite hjälp på traven. Så vad jag undrar är:
-Vad saknas på listan?
-Är detta ett bra sätt att ge karaktärer djup?
-Är det ett bra sätt att ge inspiration till spelarna?
Såhär ser listan ut:
Checklista
"Namn:
Yrke:
Varför valde du det yrket?:
E t t ord som beskriver din rollperson:
Personlighet (karismatisk, sliskig, humorisisk, lugn, lurig):
Dina mål i livet (ex hitta försvunnen bror, bli rik, lära dig mycket):
Rädslor (ex för spindlar, åska, människor, monster, mörkret):
Styrka (ex snabbtänkt, bra på att samarbeta):
Svaghet (ex självupptagen, ful, dålig andedräkt, beroende av något):
Bakgrund (uppväxt, vänner, händelser m m):
Familj och förhållande till dem:
Mörk hemlighet (om det finns någon):
Utseende (kroppsbygnad, längd, hårfärg, kläder):
En önskan du har (ex bli gud, bli berömd):
Tycker om:
Tycker inte om:
Blir arg på:
Beteende (ex nervös, pratig, butter, optimistisk, manipulativ – tänk också på hur du beter dig när du är i olika sinnesstämningar):
Ett uttryck du använder ofta (ex ”Gudars skymning!”):
Politisk ideologi (ex anarkism):
Syn på magi (ex med rädsla, med förakt, med beundran):
Syn på religion (ex med oförståelse, med dyrkan):
Motto du har:
Finns det något du svurit på att aldrig göra (ex slå ett barn, åka båt):
Vad grämer dig från din uppväxt (ex gräl med föräldrar, att du aldrig fick komma till riddarskolan):
Lojalitet (1=extremt lite, 9=normalt, 18=extremt mycket):
Heder:
Tur:
Generositet:
Empati:
Vidskeplighet:
Aggression:
Envishet:
Tänk på:
-Att allting ska passa ihop (ex välj inte heroisk som beskrivande ord och sedan feghet som svaghet)
-Att göra karaktären så intressant och gärna olik dig själv så möjligt – mycket roligare då
-Att göra karaktären ganska extrem – lättare och roligare att spela…aldrig roligt att spela en Svensson (stereotyper är alltid kul)
-Att bakgrunden oftast förklarar varför personen är som den är – så var utförlig när du skriver den…beskriv viktiga händelser i din rollpersons historia som kan ha påverkat (ex familjemedlems död eller något)
Du kan börja med att göra en grov idé om hur du vill att din karaktär ska vara – då brukar det vara lätt att utveckla den vidare.
Gör din karaktär så utförlig som möjligt. Har den djup, känner du att du verkligen k ä n n e r din karaktär är det för det första roligare att spela och lättare att rollspela den. Vill du vara lite extra ambitiös kan du fundera över kroppsspråk och röst och liknande.
Behöver du idéer till hur din karaktär ska vara kan du alltid tänka på någon karaktär i en bok/film som är intressant och sno lite från den. Eller diskutera med de andra spelarna."
Den är tänkt att lämpa sig mest för Drakar och Demoners Trudvang. Vad tycks?
/Glimfrost
-Vad saknas på listan?
-Är detta ett bra sätt att ge karaktärer djup?
-Är det ett bra sätt att ge inspiration till spelarna?
Såhär ser listan ut:
Checklista
"Namn:
Yrke:
Varför valde du det yrket?:
E t t ord som beskriver din rollperson:
Personlighet (karismatisk, sliskig, humorisisk, lugn, lurig):
Dina mål i livet (ex hitta försvunnen bror, bli rik, lära dig mycket):
Rädslor (ex för spindlar, åska, människor, monster, mörkret):
Styrka (ex snabbtänkt, bra på att samarbeta):
Svaghet (ex självupptagen, ful, dålig andedräkt, beroende av något):
Bakgrund (uppväxt, vänner, händelser m m):
Familj och förhållande till dem:
Mörk hemlighet (om det finns någon):
Utseende (kroppsbygnad, längd, hårfärg, kläder):
En önskan du har (ex bli gud, bli berömd):
Tycker om:
Tycker inte om:
Blir arg på:
Beteende (ex nervös, pratig, butter, optimistisk, manipulativ – tänk också på hur du beter dig när du är i olika sinnesstämningar):
Ett uttryck du använder ofta (ex ”Gudars skymning!”):
Politisk ideologi (ex anarkism):
Syn på magi (ex med rädsla, med förakt, med beundran):
Syn på religion (ex med oförståelse, med dyrkan):
Motto du har:
Finns det något du svurit på att aldrig göra (ex slå ett barn, åka båt):
Vad grämer dig från din uppväxt (ex gräl med föräldrar, att du aldrig fick komma till riddarskolan):
Lojalitet (1=extremt lite, 9=normalt, 18=extremt mycket):
Heder:
Tur:
Generositet:
Empati:
Vidskeplighet:
Aggression:
Envishet:
Tänk på:
-Att allting ska passa ihop (ex välj inte heroisk som beskrivande ord och sedan feghet som svaghet)
-Att göra karaktären så intressant och gärna olik dig själv så möjligt – mycket roligare då
-Att göra karaktären ganska extrem – lättare och roligare att spela…aldrig roligt att spela en Svensson (stereotyper är alltid kul)
-Att bakgrunden oftast förklarar varför personen är som den är – så var utförlig när du skriver den…beskriv viktiga händelser i din rollpersons historia som kan ha påverkat (ex familjemedlems död eller något)
Du kan börja med att göra en grov idé om hur du vill att din karaktär ska vara – då brukar det vara lätt att utveckla den vidare.
Gör din karaktär så utförlig som möjligt. Har den djup, känner du att du verkligen k ä n n e r din karaktär är det för det första roligare att spela och lättare att rollspela den. Vill du vara lite extra ambitiös kan du fundera över kroppsspråk och röst och liknande.
Behöver du idéer till hur din karaktär ska vara kan du alltid tänka på någon karaktär i en bok/film som är intressant och sno lite från den. Eller diskutera med de andra spelarna."
Den är tänkt att lämpa sig mest för Drakar och Demoners Trudvang. Vad tycks?
/Glimfrost