Nekromanti Checklista för mera djup?

Isilme

Veteran
Har satt ihop en liten checklista till mina spelare för att ge mer djup åt deras karaktärer. Målet är att karaktären ska bli roligare och lättare att spela samt att jag ska kunna använda saker jag vet om den för att väva in fler händelser i äventyret. Allting blir så mycket mer realistiskt om alla verkligen k ä n n e r sin karaktär, och eftersom två av dem aldrig har spelat rollspel förut så tänkte jag att listan dessutom kunde ge dem lite hjälp på traven. Så vad jag undrar är:
-Vad saknas på listan?
-Är detta ett bra sätt att ge karaktärer djup?
-Är det ett bra sätt att ge inspiration till spelarna?
Såhär ser listan ut:

Checklista

"Namn:
Yrke:
Varför valde du det yrket?:
E t t ord som beskriver din rollperson:
Personlighet (karismatisk, sliskig, humorisisk, lugn, lurig):
Dina mål i livet (ex hitta försvunnen bror, bli rik, lära dig mycket):
Rädslor (ex för spindlar, åska, människor, monster, mörkret):
Styrka (ex snabbtänkt, bra på att samarbeta):
Svaghet (ex självupptagen, ful, dålig andedräkt, beroende av något):
Bakgrund (uppväxt, vänner, händelser m m):
Familj och förhållande till dem:
Mörk hemlighet (om det finns någon):
Utseende (kroppsbygnad, längd, hårfärg, kläder):
En önskan du har (ex bli gud, bli berömd):
Tycker om:
Tycker inte om:
Blir arg på:
Beteende (ex nervös, pratig, butter, optimistisk, manipulativ – tänk också på hur du beter dig när du är i olika sinnesstämningar):
Ett uttryck du använder ofta (ex ”Gudars skymning!”):
Politisk ideologi (ex anarkism):
Syn på magi (ex med rädsla, med förakt, med beundran):
Syn på religion (ex med oförståelse, med dyrkan):
Motto du har:
Finns det något du svurit på att aldrig göra (ex slå ett barn, åka båt):
Vad grämer dig från din uppväxt (ex gräl med föräldrar, att du aldrig fick komma till riddarskolan):

Lojalitet (1=extremt lite, 9=normalt, 18=extremt mycket):
Heder:
Tur:
Generositet:
Empati:
Vidskeplighet:
Aggression:
Envishet:

Tänk på:
-Att allting ska passa ihop (ex välj inte heroisk som beskrivande ord och sedan feghet som svaghet)
-Att göra karaktären så intressant och gärna olik dig själv så möjligt – mycket roligare då
-Att göra karaktären ganska extrem – lättare och roligare att spela…aldrig roligt att spela en Svensson (stereotyper är alltid kul)
-Att bakgrunden oftast förklarar varför personen är som den är – så var utförlig när du skriver den…beskriv viktiga händelser i din rollpersons historia som kan ha påverkat (ex familjemedlems död eller något)

Du kan börja med att göra en grov idé om hur du vill att din karaktär ska vara – då brukar det vara lätt att utveckla den vidare.
Gör din karaktär så utförlig som möjligt. Har den djup, känner du att du verkligen k ä n n e r din karaktär är det för det första roligare att spela och lättare att rollspela den. Vill du vara lite extra ambitiös kan du fundera över kroppsspråk och röst och liknande.
Behöver du idéer till hur din karaktär ska vara kan du alltid tänka på någon karaktär i en bok/film som är intressant och sno lite från den. Eller diskutera med de andra spelarna."

Den är tänkt att lämpa sig mest för Drakar och Demoners Trudvang. Vad tycks?

/Glimfrost

Jarre

Swordsman
Jag tycker att det är ett bra sätt att få spelarna att tänka över sin karaktär lite mer än bara i färdighetsvärden, "mörkhårig" och "inget speciellt utseende", för de få rader som generellt finns i hos de flesta grundböcker är knappast heltäckande.

Jag har en liknande lista till Bortom havets karaktärskapande. Du kan kanske hitta något av intresse där..

Balderk

Swashbuckler
Well, well

Jag tycker listan har sina höjdpunkter. Just mål och önskningar är jävligt bra att tänka men del på om man vill ha djup, så även rädslor, fast då kanske man ska tänka mer sociala rädslor som att tala inför publik, att göra bort sig (kan vara jävligt förlamande), andra sorters rädslor som har med det sociala umgänget och karaktärens liv att göra... Bra är också att ha rädslort som knyter an till saker som hänt karaktären, låt oss säga att karaktärens mamma drunknade, då kanske han allt sedan dess har haft en fobi för vatten. Detta kan också leda till lite karaktärsrollspelande om karaktärerna blir tvungna att åka båt eller simma... och han inte kan och blir förlamad, när de andra frågar honom vad felet är kan han få möjlighet att lätta sitt hjärta till dem, om han litar på dem.

Jag skulle också försöka hålla mina mål och önsknigar mer till det värdsliga planet, en önskan att träffa någon förlorad vän eller en far han aldrig träffat till exempel. Detta kan ju samtidigt vara en rädsla. Men jag förstår att det är DoD och inte socialrealism du vill spela...

Det viktigaste för djup när man spelar tycker jag ändå är karaktärernas inbördes relationer. Om karaktärerna har starka band till varandra (både lyckliga och olyckliga) kan de bli jävligt djupa och djupt rollspelande. Om de inte har starka band till varandra ska de ha en stark historia, det bör ha hänt mycket och uinte bara bra saker. Man bör även skriva ner karaktärens tankar och reflektioner kring vad som hänt. Om vi säger att vi spelar ett lir som utspelar sig under det ameriakanska inbördeskriget så kan det ha hänt saker innan kriget som fått karaktären att bli helt och hållet hänsynslös i slaktandet på sydstatarna... Man bör gärna beskriva några speciella händelser och sådant. Sådana exempel ger en stoff att spela på senare om ämnet kommer upp. Detta kan ha färgat karaktären väldigt mycket, han kan vara rädd för sig själv och vad han kan göra... han kan ångra sig och han kanske vet med sig att han gjort kriget och dödandet till sitt liv för att tränga undan det som fanns före kriget, men vad skulle hända om kriget tog slut? då skulle han kanske vara ett tomt skal utan något att kämpa för. Om alla karaktärer har ett färgrant förflutet kan man använda det väldigt mycket att spela efter.

Jag tycker inte heller det är problem att spela svenssons och ganska vanligt folk, bara karaktärerna är välskrivna och man har skaffat sig mycket stoff att spela på. Men så gillar jag att spela socialrealistiska scenarion också... Det är ju något alla bör vara med på för att det skall funka, och alla vill inte spela det. Det är helt okej för mig... Men de roligaste karaktärerna jag har spelat har varit just svenssons, i alla fall skulle de nog ses som det i andra spel.

Äh, nu har jag babblat en hel del... Men det var en bra lista, särskilt mål, önskningar och rädslor... Det är viktigt. Bakgrund lika så, om man ser till att det finns mycket att spela på i den.

/Jonas, som snodde inbördeskrigs exemplet från ASFs scenario Fort Paine, och den drunknade mamman från Garden State som jag såg igår...

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycks?
Tycker att det är välgormulerat & en bra guid till hur man snyggar till sin karaktär. Tycker inte att det fatta så mycket på den här listan.

Rickard

Urverk speldesign
"-Vad saknas på listan?"
Svårt att säga när det är så många punkter.. Man blir blind för vad som kan finnas mer för förslag om det är det..

"-Är detta ett bra sätt att ge karaktärer djup?
-Är det ett bra sätt att ge inspiration till spelarna?
"
För dig, ja... och det var väl det jag tänkte poängtera.. Jag har själv gjort en <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/karaktarsfragor.rtf>sådan lista</A> (6 kb) som jag hade tänkt att spelarna skulle följa.. Då hade visserligen vi redan spelat i ett antal år men en sak blev mer tydlig för mig.. Vi har alla våra egna olika sätt att skapa karaktärer på.. Om du nu tycker dina spelare är för veka i sina roller så försök få in det i karaktärsskapandet.. Kanske köpa för- och nackdelar som innehåller personlighetsdrag? Kanske göra som du gjort med Lojalitet och de övriga på ett Eonlikt sätt? Det gäller att testa..

Bra inspiration eller inte? Tja, inspiration måste inte komma från egna tankar.. Ditt förslag att sno från filmer och böcker är exempelvis alldeles ypperligt, men det bästa vore om regelboken innehåller en massa idéer i form av bilder och överskrifter så att spelarna kan bläddra igenom boken och få lite idéer.. Kort inlägg med rätt lite info, men jag orkade inte sitta och skriva hela natten..

Ha det..

/Han som skrotade sin egen lista efter ett litet tag