Nekromanti Checklistor

Krille

Super Moderator
  • Varje spelare läser upp brevet hem (eller dagboksanteckningen), och hämtar därmed hem förbättringspoängen från förra spelmötet.
  • Spelarna spenderar sina förbättringspoäng och talar om för de andra spelarna (och spelledaren) vad som hände med färdigheter och attribut, så att alla är medvetna om det.
  • Spelarna ändrar eventuellt karaktärsdrag.
  • Varje spelare läser upp sina karaktärsdrag, så att de andra vet om vilka som finns.
  • När alla spelare har läst upp sina karaktärsdrag så väljer varje spelare ett karaktärsdrag från någon annan spelare. Spelaren försöker senare få in det karaktärsdraget i spel när spelmötet rullar.
  • Om det är dags att höja Kamratskap på grund av tid som förflutit så sker det nu.
  • Spelarna får kamratpoäng att lägga i egopotten och kamratpotten.
  • Spelledaren sammanfattar vad som hände under förra spelledaren och berättar kort vad som har hänt sedan dess.
  • Om skador har hunnit läkas mellan spelmöten, radera skador och dra ner Omtöckning.
  • Spelledaren berättar var Beredskap står.

solvebring

Superhero
Krille said:
Varför? Är det bara en dålig idé, eller bara något som ingen har tänkt på?
Det är en skitbra idé, och ja, det är väl bara så att många spelmakare inte tänker på det, för jag vet många spelledare - inklusive jag själv (även om jag inte gör ser så ofta egentligen) som gör egna sådana för olika spel eller spelmoment.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja varför har ingen tänkt på det förut? Det där klabbet ligger i kampanjregler och spelledarkapitel som sagt och det är väl utomordentligt att samla det. En anledning till att det inte är gjort kan vara att en del spel inte uppdaterar mer än färdigheter och fördelar några poäng efter ett spelmöte och många ser fram emot det så det glöms inte bort. Sen är det klart och inget mer än en sammanfattning behöver inleda nästa möte.

Blå himmel ser dock ut att ha en hel del adminjobb inför varje spelmöte. Och varför lägger du det innan mötet och inte efter mötet? För att spelarna ska ha det i färskt minne månne?

Krille

Super Moderator
  • Färdighetsförbättring ligger före spelmötet för att man måste hämta hem förbättringspoäng genom att "skriva hem" - man skriver helt enkelt ett brev hem till nära och kära, eller i värsta fall en dagboksanteckning. Först när man har gjort det kan man använda förbättringspoängen man fick. Orsaken till att man gör det är dels att man får en krönika automagiskt, dels en påminnelse om vad som hände förra spelmötet, dels lite mellanspelmötesrollspel, och slutligen en hel del färg. Dagböcker och brev var liksom sin tids facebook.
  • Karaktärsdrag bör ligga först just för att man måste ha dem färskt i minnet, då de är en rätt viktig del i förbättringspoängsskaffandet. Karaktärsdrag ska planteras (man drar in dem i spel och startar en ståry om det) och skördas (ståryn avslutas), och när ett karaktärsdrag är planterat och skördat så får man förbättringspoäng. Om man planterar någon annan spelares karaktärsdrag så får man kamratpoäng.
  • Kamratskap är en sak som ändras med tiden. Tillbringar man en månad ihop som flygdivision så går Kamratskap upp, och den mesta av den tiden inträffar mellan spelmöten. Så i början på nästa spelmöte går den upp. Kamratpoängen ska sedan fördelas till egopott och kamratpott, så det måste ske därefter, men innan spelet börjar.
  • Skador läks mellan spelmöten av samma skäl som Kamratskap ökar, dvs tiden går. Så det måste också ske i början på spelmötet.
  • Beredskap är bara en påminnelse hur spänt läget är på fronten just nu.

Max Raven

T12-kultist
Niklas73 said:
Blå himmel ser dock ut att ha en hel del adminjobb inför varje spelmöte. Och varför lägger du det innan mötet och inte efter mötet? För att spelarna ska ha det i färskt minne månne?
Håller delvis med här, men tror att det beror lite på spelgruppen. Vissa saker (sammanfattning av förra gången) är ju givna för nya möten, andra kan vara bra sätt att runda av en spelsession. Fast då blir det två checklistor. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Max Raven said:
Vissa saker (sammanfattning av förra gången) är ju givna för nya möten, andra kan vara bra sätt att runda av en spelsession. Fast då blir det två checklistor. :gremsmile:
Det finns en sån också. Den är kortare. :gremgrin:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är bra grejjor. "Översättningarna" vi gjort av engelskspråkiga indiespel är allt som oftast bara reglerna i punktform, i den ordning de används i spel.

De underlättar rejält för spelledandet. Och även för spelarna, eftersom de oftast får en egen sammanställning av hur saker funkar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Inte för att jag provat men finns det inte lite inspiration av ditt favvospel PE här?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, VÄRMEDÖD kommer att vara mer eller mindre i punktform...

Annars brukar jag gilla checklistor och sånt. Har sett dem för rollpersonsmakande i ganska många spel, annars brukar jag göra dem själv. Samma sak för mer komplexa stridssystem.

Har dock inte stött på dem för sånt man gör innan man börjar spela. Men det är nog för att jag så sällan spelar spel som har nånting man ska göra innan. Informellt brukar jag vilja att spelarna sammanfattar vad som hände föregående spelmöte och så, och sen ha en "portal" där spelarna får blunda och svara på frågor om sina rollpersoner ur jagperspektiv, och de två sakerna kommer jag helt klart att ha med som en (kort) rekommenderad checklista för >Human...

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Inte för att jag provat men finns det inte lite inspiration av ditt favvospel PE här?
Det finns det alltid, för Panty Explosion är världens bästa spel, objektivt sett!

Det sagt, det är inte mycket i checklistan som förekommer i Panty Explosion. Med skohorn och vaselin så kanske man skulle kunna säga att skörda karaktärsdrag och få förbättring har släktskap med Panty Explosions agendor, och med aningen mer vaselin och större skohorn så kanske man kan säga att välja ut en annan rollpersons karaktärsdrag som något som man försöker få fram under spelmötet kommer från Panty Explosions rival/bästis-beskrivningsmekanism.

Att skriva hem för förbättring är däremot ogenerat stulet från Jonas Ferrys "Far Apart".

Max Raven

T12-kultist
Hm, så för den här biten med "skriva hem", bestämmer man sig när man gör sin RP eventuell mottagare man har att skriva till? Är det en del av rp-skapandet, d v s?

Krille

Super Moderator
Max Raven said:
Hm, så för den här biten med "skriva hem", bestämmer man sig när man gör sin RP eventuell mottagare man har att skriva till? Är det en del av rp-skapandet, d v s?
Det borde vara det. Tack för påpekandet.