Nekromanti Chicago-info

Brynolf

Dum fan
Halloj! Jag är en forumspassiv djävel som... öh, vi skippar introduktionen, vid närmare eftertanke.

Jag är i full färd med att skriva ihop en skapligt omfattande Kult-kampanj (eller samling scenarion, om man så vill), vars geografiska läge jag utan att veta varför har förlagt till Chicago. När jag nu tänker på saken, vet jag inte ett skrutt om staden Chicago och dess omnejd. Jag har lyckats finna en stadskarta i PDF-format, men den säger inte särskilt mycket. Man måste ju veta exempelvis var slummen (där en stor del av alla SLP skall vistas, så klart) ligger, och sådana viktigheter.

Är det någon här som antingen direkt kan avråda mig från att spela Kult i den skitstaden, eller ge mig en länk eller bara några lärda ord?

Troberg

Sinister eater
Spontan kommentar

Kör i en stad du känner ganska väl, eller i alla fall tillräckligt väl för att spelarna inte ska märka att du fejkar det.

En grundprincip när det gäller spelledande är att en bluff som ingen genomskådar är sanning.

Själv funderar jag på att köra något i Amman, en stad som jag känner mycket väl (det är fler som hälsar på mig när jag går ut på stan där än vad det är i Borlänge), men som spelarna bara sett några foton av...

Organ

Out of time, out of mind
Det finns flera vägar du kan gå. Här kommer några:

1. Köp någon av de chicagomoduler som finns till andra spel. CoC t.ex. har en ("King of Chicago" eller nått sånt vill jag minnas att den heter och är visserligen anpassad till 20-talet men vad 17...) och sen tror jag det även finns Vampirepryttlar som utspelas i blåshålet.

2. Flytta från Chicago till New York som faktiskt redan finns beskriven ganska ingående i en KULT-modul.

3. Fejka det hela! Om dina spelare aldrig varit i Chicago kommer de aldrig att märka nått :gremgrin:

Slutligen vill jag bara säga att om du kör med chicago så måste du på nått sätt få med förlisningen av "Edmund Fitgerald", en av de mest kusliga och ödesmättade olyckorna någonsin.

/Amders (som just nu mer än någonsin önsakt att det funnits en "förlist-fartygs-graemlin")

Storuggla

Champion
Re: Spontan kommentar

"(det är fler som hälsar på mig när jag går ut på stan där än vad det är i Borlänge)"

Det har väl mer att göra med att Borlänge är en vildavästernstad med skadeskjuten sheriff än att Amman är en gemytlig stad värdig en musikal?

Storuggla, spelleder gladeligen städer ingen varit i

Storuggla

Champion
Och han har aldrig varit i Chicago...

Snabb letning på nätet gav denna länksamling.

Sen har jag varit på O'Hare, Chicagos flygplats. Stort som fanken. Och de har en tunnelbana som går på räls ovanför gatorna på pelare runt i en cirkel, The Loop har jag för mig. Och jag såg en kille med cowboyhatt där (såg många fler i Dallas förvisso).
Det är allt jag vet om Chicago på rak arm.

Storuggla, Gangs of Gamla Stan

Nightowl

Champion
Jag har tillbringat tre hela dar i Chicago, så ta det här med en nypa salt.

1. Jämfört med Minneapolis, den enda andra amerikanska stad jag sett närmare på, har Chicago en hel del... skit i innerstaden. Kvarter som är ganska OK på framsidan av husen ser ut som värsta Bagdad på baksidan, vilket man märker om man åker tunnelbana.

2. Tunnelbanan är skitig, jävlig och äcklig. Det är obekvämt att sitta, stå och i princip vara där.

3. Amerikanska städer är jävelstora, glöm inte det. Jag tänkte inte på det innan Chicago, för vi bodde hos en polare som bor i utkanten och besökte gemensamma vänner i en annan förort närmare Centrum. När han skall till jobbet åker han först en timme och en halv eller så med sin bil; sedan ställer han den på en parkering och åker tunnelbana i nån timme till, och sedan är han på jobbet - och han har KORT pendlingsväg, och detta är fortfarande inom själva staden. Man får rum med sisådär nio Stockholm i Chicago, så det skadar inte att låta rollpersonerna förflytta sig en massa för att komma någon vart. Dessutom är just Chicago ökänt för fullständigt ENORMA trafikstockningar varje dag; tillfartsvägarna är byggda för ungefär en femtedel av mängden trafik som faktiskt passerar. Feel free att låta folk sitta stilla i bussen eller bilen i två timmar varje gång de åker utanför stadskärnan. Jättebra för att hindra rollpersoner att komma någon vart. :gremelak:

4, Jag kan tyvärr inte säga vilka kvarter som ligger var, men man MÄRKER den huvudsakliga etniska gruppen i ett kvarter om det finns någon. Detta gäller även välbärgade sådana, inte bara den klichéartade slummen. Ett par vi känner bor i ett område där majoriteten är judar, och är man där på en lördag är det tjockt med familjer som promenerar till närmaste synagoga.

5, En kliché om Amerika stämmer jävelbra: det är tämligen generösa vapenlagar, men en affär eller annan rörelse är inte en offentlig plats. Om jag vill får jag förbjuda folk att packa hetta i min butik eller vad det nu är, oavsett hur många licenser de har. Det GÖR de flesta affärer, som har mer eller mindre snygga skyltar som säger att 'Konsum bans guns on these premises...', ungefär. Så rollpersoner som är skjutglada har mer problem än man tror; blanda gärna in både polisen och civilister om de envisas med att spela på det sättet.

6, En annan kliché stämmer: Amerikaner gillar att stämma varandra. Därför är förbudsskyltar, stora, tydliga och detaljerade ('du får böta upp till 100 dollar om du spottar på golvet, din jävel'). Någorlunda välbetalda anställda är också nitiska att hålla efter dem, medan t.ex. busschafförer skiter i huruvida man bryter mot den feta skylten som förbjuder trafikfarligt beteende, så länge man inte skymmer sikten för dem. De brukar också skita i om man betalar. Det är ju inte deras pengar, liksom.

Utsikten över Michigansjön är vrålsnygg, för övrigt. Det ger mer intryck av hav än av sjö.

Erik