Doktor Laser
Warrior
- Joined
- 9 Feb 2015
- Messages
- 256
[Chock/ CoC/ Kult/ Generiskt valfritt skräckspel] Obehaglig, slow burning minikampanj?
Som nämnts i tråden om rollspelsprojekt 2016 så håller jag på att lotsa min spelgrupp genom en lagom ostrukturerad, episodisk kampanj i Chock. Tanken är ju att göra ett gäng nedtramp i olika punkter under 1900-talet och in i modern tid, centrerat runt medlemmarna i en "paranormal" studentförening i Uppsala, som så småningom blir mer och mer involverade i S.A.V.E:s verksamhet. Hittills har jag kört en blandning av hemmasnickrade scenarion och köpeäventyr till såväl Chock som Call of Cthulhu anpassade till settingen.
Jag försöker ju hålla äventyrens ton i något som passar den period de för tillfället spelar i. Än så länge är det tidigt 1900-tal, så hittills är det pulpigt och Hammer-aktigt, där de flesta konfrontationer går att, om inte lösa så åtminstone ta sig helskinnad ur, med hjälp av en laddad revolver, ett hårt grepp om krucifixet och rejält med brännvinsterapi (plus att ingen riktigt har behövt reflektera över vad ett amerikanskt kannibalmonster gör i Småland...). Jag har ju dock redan börjat fundera på vad jag ska kasta in dem i när vi kommer in på 90-talet och modern tid, med yngre, oerfarna och orutinerade rollpersoner; jag vill få ihop en liten minikampanj där Det Okända™ håller sig mer i bakgrunden, mer som en tryckande närvaro som man ser skymten av ibland snarare än veckans monster som ska ha stryk. Mer Twin Peaks, Stephen King och Kult innan man läst spelledarboken, snarare än Supernatural eller Buffy.
Till frågan alltså: Finns det någon vettig, halvkort köpekampanj till något spel som går i den tonen, gärna isolerat till en mindre stad som går hyfsat lätt att passa in? Gärna med lågt tempo och många bisarra småsaker. Jag misstänker att det torde finnas något till Call of Cthulhu, enbart av den anledningen att det finns sådana otroliga mängder med material till det spelet, men det innebär ju att det är ett hästjobb att leta bland det också... Så, några förslag?
Som nämnts i tråden om rollspelsprojekt 2016 så håller jag på att lotsa min spelgrupp genom en lagom ostrukturerad, episodisk kampanj i Chock. Tanken är ju att göra ett gäng nedtramp i olika punkter under 1900-talet och in i modern tid, centrerat runt medlemmarna i en "paranormal" studentförening i Uppsala, som så småningom blir mer och mer involverade i S.A.V.E:s verksamhet. Hittills har jag kört en blandning av hemmasnickrade scenarion och köpeäventyr till såväl Chock som Call of Cthulhu anpassade till settingen.
Jag försöker ju hålla äventyrens ton i något som passar den period de för tillfället spelar i. Än så länge är det tidigt 1900-tal, så hittills är det pulpigt och Hammer-aktigt, där de flesta konfrontationer går att, om inte lösa så åtminstone ta sig helskinnad ur, med hjälp av en laddad revolver, ett hårt grepp om krucifixet och rejält med brännvinsterapi (plus att ingen riktigt har behövt reflektera över vad ett amerikanskt kannibalmonster gör i Småland...). Jag har ju dock redan börjat fundera på vad jag ska kasta in dem i när vi kommer in på 90-talet och modern tid, med yngre, oerfarna och orutinerade rollpersoner; jag vill få ihop en liten minikampanj där Det Okända™ håller sig mer i bakgrunden, mer som en tryckande närvaro som man ser skymten av ibland snarare än veckans monster som ska ha stryk. Mer Twin Peaks, Stephen King och Kult innan man läst spelledarboken, snarare än Supernatural eller Buffy.
Till frågan alltså: Finns det någon vettig, halvkort köpekampanj till något spel som går i den tonen, gärna isolerat till en mindre stad som går hyfsat lätt att passa in? Gärna med lågt tempo och många bisarra småsaker. Jag misstänker att det torde finnas något till Call of Cthulhu, enbart av den anledningen att det finns sådana otroliga mängder med material till det spelet, men det innebär ju att det är ett hästjobb att leta bland det också... Så, några förslag?