Nekromanti CHOCK (gammla Chill) - The Major Overhaul!

Axhind

Veteran
Tjoba!

Nu är det så att jag fått en helt brilliant (med utrymme för åsiktsändring längre fram) idé igen! I och med att vi provkörde ett konventsäventyr till Götterdämmerung blev jag lite sugen på att borsta dammet av mitt gamla CHOCK och knåpa ihop en liten kampanj. Problemet är ju dock att reglerna har sina brister (det är ju iaf 20 år gammalt...) och kräver en liten polish innan det tas i bruk igen.

Så, nu till frågan: Vad anser just Du att jag behöver fixa i regelväg?

Jag är medveten om att spelet är ett litet hatobjekt bland spelare, men jag gillar tanken bakom det och när jag ändå vill spela lite skräck känns det vettigare att skriva om ett gammalt system än att slänga bort en massa penningar på ett nytt spel som jag ändå förmodligen dissar delvis.
/Eder ödmjuke Axhind

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Äh, charmen med retrospel är ju de annorlunda reglerna, låt spelet vara som det är.

Rising

Vila i frid
Håller med Wilper. Det roligaste är ju att använda den där konstiga tabellen och bara "öh... jag får BX." "Vad fan betyder X?" "Han ramlar." "Okej, erm... Vampyren ramlar." "...och måste slå precisionskontroll för att inte tappa sina saker." "amenvaf... Okej, han tappar värjan." "Jag sparkar honom." "Ha ha! Det blir BX en gång till!" "Och du! Man ramlar bakåt två meter på varje X." "Men... då faller han ju utför stupet?" "Aj äm dä tjill-drenn åff da naaaaaaaaaajt..." "Hej då, vampyr."

Jag vet inte, jag fattade inte systemet ens när jag spelade det. Men om jag skulle lira det nu så skulle jag försöka lira det så riktigt som möjligt.

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, CHOCK..
Det var ju länge sedan man hörde talas om. Men likte Wilper & Rising får jag nog säg att behåll reglerna. Kul at köra lite retrogrej, då speciellt CHOCK.. :gremlaugh:
Skule till && med kunan tänka mig att köra Sagan om Ringen-rollspelet nån dag ifrån Äventyrsspel. Bara för att få den där nostalgikicken !

/ Johan K, som skulle vilja spela CHOCK nån dag,

Axhind

Veteran
Hehe, bra bildspråk där! Ser riktigt hur farbror Drakula snunbblar ut över första bästa bergskam. :p
Men jag håller med er delvis. Visst finns det charm i att använda de gamla reglerna, men jag vill gärna ge dem en liten uppfräshning också så att man (likt Rising sa) förstår vad fan men pysslar med. :gremlaugh:

Saxifrage

Hero
Ny-gamla Chill?

Hmm... jag vill minnas att Chill släpptes i en helt ny utgåva... inte var det väl 20 år sedan? Snarare 15 (eh, stor skillnad...). Hur som helst, innehöll inte andra utgåvan en lite mer spelbar regelmotor?

Det enda jag minns från Chock-reglerna är det revolutionerande regeltillägget i Sinkadus som gjorde att olika vapen gjorde olika mycket skada... jag vet inte hur man tänkte i originalet, där en kniv och en Ak47 gjorde samma skada, kanske nåt skräckfilmstänk där man tog upp en stol och fajtades med zombien med motorsåg på lika villkor? Nåja, stämningen i spelet var i alla fall himla skön, och ett par av äventyren hade skön potential för klassisk skräck med gistna engelska hus och djur som ylar i dimman... mmm.

"Er gamle vän ställer fram en bricka med rykande thé och ska just börja berätta vad som hänt, när ni hör ett svagt ljud från heden... det låter som ett svagt ylande eller snyftande..."

Ja jäklar, det var CHOCK det... :tekopp:

/Sax, Höstsol

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Bättre rollpersoner?

Det enda jag vet att jag skulle ändra är att jag skulle se till att rollpersonerna fick lite fler färdigheter. Så som spelet är skrivet får man extremt få färdigheter att leka med.

Sedan finns det en hel del intressanta delar i Chocks regelsystem, främst det faktum att det finns ordentliga regler för andra saker än att slå ihjäl monster, till exempel för att övertala folk och för att lugna ner upprörda djur. Det känns nästan lite modernt, även om utförandet är extremt klumpigt.

/tobias

Ulfgeir

Swashbuckler
En sak jag skulle ändra är att inte göra allt så förbannat beroende av tillgången på "synsk dröm", utan att man faktiskt kan få reda på saker genom research istället.

/Ulfgeir

Axhind

Veteran
Re: Tips - uppdaterade regler

Hm... vid en första titt verkar det vara ett ganska solit arbete. Dock är det för tidigt för mig att säga om jag gillar deras ändringar. Här fodras en ordentlig genomläsning! :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
"Kul at köra lite retrogrej,"
Fast för spelarna är det inte retro, för vi har inte kört det.

/Han som ser fram emot att få spela

Axhind

Veteran
Haha! Varför, varför får jag känslan av att detta kommer att sluta med att jag sitter och skriver mitt helt egna spel? Aja inspirationen finns ju där iaf och historien med SAVE är intressant att behålla. Någon som vet vart man kan få god information om 1800-talet? Även icke-e-böcker (sånna där med papper i alltså) funkar som förslag.

MrG

Swashbuckler
Någon som vet vart man kan få god information om 1800-talet?
Känner mig lite gammal, men tror att Sinkadus 5 hade en bra artikel om det... och kan nog kolla det hemma :gremwink:

Andra tips är CoC som har en ok sammanfattning av ett par eror. Och så måste du läsa böckerna om Flashman av George McDonald Fraiser. Asch skippa alla andra tips och läs Flashman! :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
1800-talet

Någon som vet vart man kan få god information om 1800-talet?
När någon ställer den frågan idag är svaret nästan alltid "På Wikipedia" och det är det nu också. Om inte annat så får du oändligt många länkar till relevant information som du kan följa upp. Chaosium har gett ut en Cthulhu-modul om slutet av 1800-talet också, men den finns inte i tryck längre.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
"Haha! Varför, varför får jag känslan av att detta kommer att sluta med att jag sitter och skriver mitt helt egna spel?"
Äh, att skriva om reglerna helt; det orkar ju ingen. :gremwink:

/Han som har Sinkadus från #10 och framåt i papper och en hoper elektroniska Chock- och CoC-böcker

Gordeg

Hero
Jag har för mig att man var tvungen att slå fram riktiga übergrundegenskaper för att kunna använda Vägen. Om man vill att en eller flera rollpersoner ska använda Vägen kan det vara värt att se över grundegenskapskraven.

Såvitt jag minns var det höga krav... Fast det kanske bara berodde på hur snäll spelledaren var med omslag och sånt. Ska kanske gräva fram boken och kolla när jag kommer hem.

Gordeg

Ulfgeir

Swashbuckler
Det beror ju mycket på vilken del av 1800-talet du är ute efter och vilket land (med tillhörande social status etc).

Dock kan jag ju rekommendera boken "What Jane Austen ate and Cahrles Dickens knew" av Daniel pool. Den beskriver merparten av olika saker som dyker upp i 1800-talets England. Saker som tjänare, hur man titulerar folk etc. Sedan en rejäl ordlista.

Ett tips, ta en väg förbi närmaste bibliotek och raida historieavdelningen. Kolla även böcker om dräkthistoria och konsthistoria etc för att få en blick över hur folk var klädda.

/Ulfgeir

Joker

Veteran
Vi spelar faktiskt Chill återkommande!!!

Jag måste säga att jag tycker det är ett ypperligt spel! Det är så lätt att hitta inspiration då det är så fritt i sitt system. Det är bara att hugga en mytologi bok på vilket bibliotek som helst och så har man i princip klara äventyr!

Chill - I love it!