Nekromanti Chock och Western - vad ska finnas i lådorna?

G

Guest

Guest
Finns det någon som vet vad som ska ingå i lådorna på de svenska spelen Chock och Western?
Gärna även info om vilken typ av tärningar som ingick (jag antar t.ex. att T10:na i Chock var av samma typ som ingick i DoD 2, men jag är osäker. Western vet jag ingenting alls om.).
I Chockäventyren Draculas hämnd och Högländers skräck har jag dessutom blandat ihop de urklippta rollpersonerna, så jag vet inte vilka RP som hör till vilket äventyr.
Jag har för mig att det funnits en sida med svensk rollspelshistoria, men jag hittar den inte nu.
Tack på förhand!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vet inte om det var den du menade, men ren egenkärlek driver mig att passa på att länka till wikin Svensk Rollspelshistoria: http://rollspelshistoria.se/

jag tror tyvärr inte att den info du söker finns där dock; men nu när jag tänker efter så känns det definitivt som den typ av information som borde kunna finnas där kring äldre spelprodukter. Kanske gör något ryck och fyller i för de spel jag har senare...

Chock-lådan hade tre häften: två regler och ett introäventyr, samt rollformulär och två t10, möjligen en reklamfolder från Äventyrsspel.
Om jag inte minns helt galet, tror jag att Högländernas skräck-RP:na var illustrerade av Stefan Kayat så möjligheten finns att de har signaturen S.K.

Jag hade rätt, men fel: Stefan K. var rätt men ingen signatur. Men...RP:er i 'Högländernas': E. Tanaka, M. Flynn, M. Effingham, K.Emery Masterson, B.Morris, J.Widmark, L.Ribikova samt M.Ruiz Vicente. Jag rotade lite i gömmorna...

G

Guest

Guest
Tack båda två!
Jag hittade en bild på en öppen Chockbox och det stämmer exakt med vad Voldstag13 sa.
Historiesidan kommer ju nästan först när man googlar, så jag fattar inte hur jag missade den.
nu är det bara Western kvar då.

Mogger

Hipsteranka
Western (fritt från minnet):
Två böcker, typ regler och värld. Träffmall, rollformulär. Kan ha varit någon form av lathund med, för att hålla koll på de sjukt krångliga initiativreglerna. Just det, en karta över västra USA med. Kan ha varit New Mexico på baksidan av den.

PAX

Jordisk Äventyrare
Kollar min Westernlåda...

2 Böcker

A3 ark med kartor.
Sida 1 - visar Arizona & New Mexico på fullt uppslag.
Sida 2 - har en karta för hela de Förenta Staterna och en karta för Transportförbindelser över Förenta Staterna.

4-sidigt rollformulär på A3-format

Tabellark A4
Sida1 - Snabbhetstabellen
Sida2 - Summeringsformulär för Spelledaren

A4 ark
Sida1 - Förklaringar till de lösa tabellerna
Sida2 - Vad har hänt?

Träffmallen i transparent plastark

A3 ark med olika träffigurer

G

Guest

Guest
Tackar! Då var spelen kompletta i alla fall.
Western innhöll dessutom några ifyllda rollfomulär samt en kort dagbok (vad har hänt-formuläret) som var rätt kul att läsa.
Om någon är intresserad kan jag skriva av den här, eller om det går att lägga upp en bild(?).

Mutanten

Hero
Mutanten;n70972 said:
Jag har för mig att det ingick en svart och en vit T10:a i Western?
Jag minns nog lite fel för det ingick tydligen fler tärningar än T10. Jag skyller på att jag inte har öppnat lådan på över 20 år:

Western (box)
Utgivningsår: 1989 (1:a upplagan), 1989 (2:a upplagan)
Innehåll: Bok Ett (72 sidor A4, fyrfärgsomslag)
Bok Två (64 sidor A4, fyrfärgsomslag) •
Kartark (4 sidor A4, trefärgstryck)
Träffmall (A4, tryckt på overheadplast)
Träffigurer (4 sidor A4)
Snabbhetstabell/Summeringsformulär (2 sid A4)
"Vad har hänt?"-formulär (2 sid A4)
5 st rollformulär (4 sidor A4)
3T6, 1T10, 1T20
Konstruktion: Anders Gillbring, Mikael Hermansson, Anders Thyberg
Illustrationer: Gunnar Björnsson, Niklas Edvall, Rickard Eriksson, Anders Gillbring, Håkan Jonsson, Per-Arne Wikberg
Kartor: Anders Gillbring
Layout: Anders Thyberg
Omslag: Maren
Tryck: Norrlandsbild Tryckeriet, Sundsvall (1:a upplagan), AB Firmatryck, Nynäshamn (2:a upplagan)

Vilda västern-rollspel i realistisk miljö, mycket noggrant i fråga om historiska fakta och detaljer. Det har ett ytterligt detaljerat regelsystem. Spelet är avancerat, och inte avsett för nybörjare.
• = inkluderar introduktionsäventyret 'Sutton Creek'
EDIT: Jag tror alla tärningar var svarta.