Nekromanti Christal Sword III?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
SLUTA!!!

Nej, nu får det fanimig vara nog!

Du har på kort tid lyckats förpesta stämningen ordentligt på det här forumet och nu är det dags för en uppläxning.

Sluta skriva horder av enradersinlägg (inlägg med bara en mening i) på forumet. Enradersinlägg skall användas i undantagsfall. Trådarna svämmar över av dina inlägg som är lika intetsägande som de är många!

Starta aldrig en tråd med ett enradersinlägg. Om du håller den takten du gör nu så kommer du att trycka undan alla andra, intressanta, trådar som övriga forumiter skriver. Vill du diskutera något? fine! Det är det som forumet är till för. Men då får du se till att öppna för en intressant diskussion också.

Skriv inte hela tiden! Om man kollar hur mycket du skriver per dag i din profil så visar statistiken nästan 35 inlägg per dag (34.41 i skrivande stund). Jämför det med våra mesta skribenter här så ligger du över snittet med ca 30 inlägg. Det vore acceptabelt om det du skrev hade något värde. Men det har det inte.

Kolla stavningen! Jag har aldrig varit med om en sådan notorisk felstavare som dig. Det är ok att ibland slinta på tangentbordet, det gör jag också, men du har ju inte ett rätt i dina inlägg! Det blir oerhört svårt och frustrerande att försöka läsa det du skriver. Det är fanimig respektlöst mot oss andra forumiter att ta så lätt på det skrivna ordet.

Du har lyckats reta upp folk ordentligt i din jakt efter titlar här på forumet. Sluta med det nu!

/Vulf

DODswe4

Hero
Re: SLUTA!!!

okej, visst. men jag undrar fortfarande vilka som spelar Christal sword III av japanska företaget Yros (tror agj det heter) och kom ut för 3 år sedan alltså 2001. Föresten ska du hålla käften om min stavning det ahr ingenting med vad man skriver. Ja ajg stavar dålif pga damp och du kan ta dig i röven det är frivilligt att svara på inläggen. och om ajg välder att skriva många inlägg så svara itne på dom då om det stör dig ignorera mig. du kan desutom inte säga att stavnignen spelar roll för diskusionen PS: står ingenstans att inlägen måste vara långe, därimot ska dom fylla sitt syfte

Vitulv

Nej, jag tänker varken hålla käften eller ta mig i röven.

Däremot skall jag bjussa på en lektion i rättstavning så att du kan komma undan de vanligaste felen.

Jag stavas med ett J i början av ordet, ett A efter J:et och slutligen ett G. Tillsammans bildar de tre bokstäverna JAG. Använd gärna gemener så att det istället blir jag.

Ett undantagsfall finns för det där med gemener och versaler (små och stora bokstäver). I början av en mening, efter en punkt alltså (eller i början av ditt inlägg), så skall första bokstaven vara en versal (stor bokstav).

Så här kan det se ut:

Jag heter Niklas och är glad.

Notera att även den första bokstaven i namnet är en versal. Man brukar göra så.

I all välmening.

/Vulf

Selly

Level 5 Laser Lotus

"du kan desutom inte säga att stavnignen spelar roll för diskusionen PS: står ingenstans att inlägen måste vara långe, därimot ska dom fylla sitt syfte "

Jo, det kan han faktiskt, och jag är benägen att hålla med honom; ju tydligare man är, desto större chans är det att folk orkar läsa och svara på det man skriver. Då fyller dessutom inläggen sin funktion på ett mycket bättre sätt, vilket gynnar både dig och resten av forumet.

Balderk

Swashbuckler
Men vafan

Jag tycker att det minsta ni kan göra är att respektera honom och hans sjukdom. Han kan ju knappast rå för att han har ADHD, eller hur? Ge er.

/Balderk, less på sånt här

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Men vafan

Jag tycker att mitt inlägg var relativt konstruktivt, faktiskt, för oavsett om man lider av en sjukdom eller ej så är det ett obestridligt faktum att många inte orkar bry sig om den typen av inlägg. Jag utgår ifrån att han faktiskt har nåt slags syfte med att skriva dem, så därför kan det vara en bra idé att ta sig lite extra tid och kolla igenom det man skrivit. Det gynnar nämligen honom själv också, så som jag ser det.

chrull

Stockholm Kartell
Lugna ner er. [tillägg]

Vitulv. Ta det lugnt.

Ingen anledning att börja med smutskastning.

Om du stör dig på hans trådar så sluta läsa dem. Gäller inläggen också. Så svårt borde det inte vara. right?

Kritiken är visserligen befogad. Men man kan vara lite mer smidig. Man behöver inte bete sig som ett ånglok genom en porslinsbutik. Eh.

För att göra dig gladare slänger jag med en länk på ett snyggt ånglok och någons rygg: tuff tuff!

Eksem

Champion
För att vara litet mer konstruktiv:

Nej, har inte spelat det, har aldrig hört talas om det, och vet ingenting om den japanska rollspelsmarknaden utom att Sword World är det största spelet där, att de kallar det TRPG, att Traveller var det första rollspel som översattes till japanska och att omslaget till japanska Call of Cthulhu D20 är utomjordiskt snyggt ( mums! ) . Och att Most Japanese are satisfied only Japanese TRPG . Because Japanese are poor English. And Japanese don't need English to life in Japan .

Däremot är jag väldigt intresserad av att veta mer om hur rollspelandet ser ut i andra länder, och framförallt Japan/Korea/Hong Kong (om det nu spelas rollspel i Korea och Hong Kong). Så om du har något att säga om vad Christal Sword III är för något vore det bra.

Hur kommer det sig att du har spelat det? Kan du japanska, finns det översatt eller känner du någon som kan både japanska och ett språk du förstår?

En sökning på nätet gav inga träffar, och den enda sida med engelskspråkig information om japanska rollspel jag hittat gav inga ledtrådar till något Christal Sword III (som mer låter som ett konstigt dataspel eller en märklig film än ett rollspel).

Så om du har nån kul info eller nån ball länk, så dela med dig bara!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Personangrepp undanbedes

och du kan ta dig i röven det är frivilligt att svara på inläggen
Må så vara, men Vitulv har inte gått till personangrepp, medan du med detta citat är på väg åt det hållet, och det är inte det minsta acceptabelt här på forumet. Tänk på det i fortsättningen.

- Ymir, moderator

Ymir

Liten kantbaron
Kinesiska rollspel

Däremot är jag väldigt intresserad av att veta mer om hur rollspelandet ser ut i andra länder, och framförallt Japan/Korea/Hong Kong (om det nu spelas rollspel i Korea och Hong Kong). Så om du har något att säga om vad Christal Sword III är för något vore det bra.
Varför är Hongkong intressant men inte Kina i allmänhet? :)

Nå, jag har hittat ett par kinesiska rollspel iaf, men de tycks alla vara hobbyprojekt av en kuf i Hongkong. Se det här inlägget för länkar till dem. Sedan skrev jag ju ett inlägg om kinesisk fantasy häromdagen.

Och jo...Japanska Chtulhu-omslaget var verkligen göörläckert.

- Ymir, som påpekar att Hongkong egentligen borde stavas Xianggáng numera

Eksem

Champion
Re: Kinesiska rollspel

"Varför är Hongkong intressant men inte Kina i allmänhet? :)"

Eh, föratt, bafatt... eh. Okej, ärligt talat vet jag inte hur jag tänkte där. Jag tänkte bara "platser i asien där det görs bra film" för "berättar man bra historier i ett medium berättar man säkert bra historier i ett annat". Och det som dök upp i huvudet var Japan, Korea och Hong Kong. Och mer tanke än så gav jag det inte :gremtongue:

En av sidorna, den med legenden om den drickande draken, hade världens grymmaste midisound i bakgrunden. Det spelet måste jag kolla närmare på.

/Jonas, ska nog kolla på A Chinese Ghoststory idag, om det inte blir My Wife is a Gangster

Troberg

Sinister eater
Mina två cent

Är DODswe4 en seriös användare eller är det någon som gör en Gröntuva? Jag lutar åt Gröntuva.

Är det ett skämt så är det bara kul till en viss gräns. Jag är med Vitulv här, DODswe4 är på väg mot en
med rasande takt.

DODswe4

Hero
Okej, jag kom i kontakt med det pga min kompis var i japan och köpte det där (suprise), han kan japanska och jag kan svenska. Rollspelet går ut på att man är kvar i en värld som har blivit en alltid värld så alla tider finns i en, varifrån namnet kommer vet jag faktiskt inte. En sak man saknar är att det itne finns någon riktigt magi, man använder sig av olika mystiska framtids vapen. Speler bygger på t6 er, men man har typ samma sak som fv (kommer inte ihåg vad det kallas) men man har mycket låga fv. tyvärr har jag inte någon länk, vad jag vet kan det vara vad som helst, till och med någon som gjort det hemma.undrar du något mer så kan du fråga (här eller priv meddelande)

DODswe4

Hero

Förlåt jag blev arg. Men han skriver faktiskt DU ÄR, vilket jag anser vara riktat rakt mot mig. Jag är lite känslig för när folk klagar över min skriv förmåga eftersom jag inte kan rå för det

anth

Vetefan

Folk brukar missförstå mig och bli skitförbannade när jag kommer med goda råd.
Om någon läser in något annat än goda råd i detta så ber jag om ursäkt för attt jag inte kan uttrycka mig tillräckligt väl.
(man kan diskutera om råden är goda, jag tycker det)

1) Du kan inte rå för att du stavar dåligt - det har jag förståelse för.
2) Folk blir förbannade när ett inlägg innehåller så många stavfel att man inte förstår vad personen vill säga - det har jag också förståelse för.

Så, vad göra?

1) Ändra din sig från:
"Tok, Here we go Fairytale"
till:
"Ursäkta stavningen.
Tok, Here we go Fairytale"
Det är inte många som har mage att bli förbannade på din stavning när du redan bett om ursäkt för den.

2) Skriv inläggen i en ordbehandlare och kör rättstavningskontroll så borde du bli av med 90% av stavfelen.

Vitulv

Tut! tut! ur spår!

Tja, man kan börja med att vara finkänslig , vilket uppenbarligen inte hjälper. Sedan kan man vara lite bitskare i tonen , vilket brukar hjälpa. Men alldeles uppenbarligen inte i det här fallet. Slutligen kan man ryta ifrån ordentligt som jag gjorde. Förhoppningsvis hjälper det. Men om du skriver som moderat (eh förlåt, moderator) så lyder jag givetvis din uppmaning att jag skall ta det lungt.

/Vulf - duktig hund :gremtongue:

Wyldstorm

Swordsman
Re: sluta..

Du har lyckats reta upp folk ordentligt i din jakt efter titlar här på forumet.
Ge grabben en kaka då han förstått EN del av systemet...
Så länge antalet inlägg är en del av bedömningen av folk's åsikter så är ju hans agerande relativt förståeligt..

De flesta verkar hata spelaren för hans beteende, jag tycker att den sortens spelare är fullständigt logisk med tanke på spelet.

Tolka det nu inte som att jag håller med om det han sagt eller sättet han sagt det på...
Jag bara säger att det finns en del logik i textsprutandet med detta regelsystem.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Mina två cent

Banning? Nä, nu får ni ge er. Det finns gränser för hur okänsligt man kan bete sig i en sådan här situation.

Att råskälla som Vitulv gör fungerar endast för tonårsföräldrar och i det militära, och när sedan personen uppger att många orsaker till att han blev skälld på beror på att han har damp (något man verkligen inte ska behöva berätta) så tycker jag verkligen att man har trampat i klaveret.

När det gäller många, korta, inlägg så finns det faktiskt andra här på forumet som är bra på det. Jag har själv fått bläddrat mig igenom menlösa "diskutioner" om allt från vedklabbar och pulsjettar till om man skriver 00:00 eller 24:00. Om min bäste herr Troberg tycker det är dags för en moralisk uppryckning här på forumet, så ska han nog sopa på sin egen bakgård först.

Det enda jag tycker är konstruktivt i det här tragglandet, där det faktiskt är Ni som kapat hans tråd och inte tvärt om, är Anthraxus inlägg, som faktiskt kom med konstruktiva förslag till förbättring. Av de 25 trådar jag kan se på första sidan av rollspels-forumet, så är en startad av DODswe4, ingen större risk för "nedputtning" i en större utsträckning där inte. Att tråden, genom föredömlig hjälp av Eksem, blivit riktigt intressant, gör all er kritik ytterligare löjlig.

Vitulv skrev:
"Du har lyckats reta upp folk ordentligt i din jakt efter titlar här på forumet."

Är det inte isf dags att omvärdera systemet med att ge ut titlar efter hur många inlägg man har? Det ger konstiga signaler, speciellt till dem med lite forumvana. Det är en helt annan fråga dock, som inte rör DODswe4 i synnerhet utan oss alla.
Vad som också kan behöva rannsakning här på forumet tycker jag är hur vi tar itu med beteende som vissa finner stötande. Då forumet riktar sig till alla åldrar, båda könen, de med handikapp och de utan, så får man faktiskt acceptera att vissa saker som dålig stavning, problem med att uttrycka sig, problem att utveckla sina tankegångar i längre inlägg osv. förekommer, och då talar jag inte speciellt om den här tråden. Frågan är alltså om de etablerade forumiterna inte ska ta och arbeta på hur man visar acceptance, snarare än att banna en användare som jag faktiskt råkar respektera (både denna och hans tråd på SciFi-forumet är klart läsvärda).

Det här har sköts ovanligt dumt, jag är förvånad.