Nekromanti Chromebook?

Vimes

Sillkung
Hej!

Finns det någon här som har erfarenhet av Google Chromebook? Vad tänker och tycker ni?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag köpte en från HP till min fru så att hon kunde sköta sitt distanspluggande medan jag ockuperade den stationära datorn med diverse rollspelslayoutande.

Hon/jag/vi är mycket nöjda.

Men – det beror såklart helt på vad du vill använda den till.

Eftersom operativsystemet och webbläsaren är i stort sett samma sak finns det ett begränsat antal program/appar/spel du kan installera.

Vi jobbar helt via Google Docs/Drive så vi klarar oss.

Och den startar på några sekunder. Från helt avstängd, alltså, inte bara från viloläge.

Troberg

Sinister eater
En OK dator så länge man bara vill sköta office-sysslor, web och mail. Sedan är den ju baserad på någon variant av Android, och med lite micklande så kan den köra en hel del Android-apps.

Dock, den är bara ett komplement till en "riktig" dator. Ett bra komplement, men ändock bara ett komplement.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Troberg;n79323 said:
En OK dator så länge man bara vill sköta office-sysslor, web och mail. Sedan är den ju baserad på någon variant av Android, och med lite micklande så kan den köra en hel del Android-apps.

Dock, den är bara ett komplement till en "riktig" dator. Ett bra komplement, men ändock bara ett komplement.
Har du testat att meka in nån linux-distro på en?

Vimes

Sillkung
Alright, då blir det nog en Chromebook. Givetvis är inte tanken att ha den som huvuddator i hemmet.

Just nu lutar det åt en Samsung Series 3

Arfert

Facit
Jag/familjen har 2 st. En HP, som är rätt snabb och stabil. Dottern använder den. Sedan har jag en Samsung Chromebook 2 (den med fejkat "läder") som jag skriver på. Lätt och med ett tangentbord som är nästan lika bra som på min Macbook. Dock lite slöare än HPn. Det gör dock inget om man främst skriver på den.

Skulle jag köpa en ny idag blev det en Dell Chromebook 11 Touch. Men det finns många alternativ. Toshibas har fått bra kritik, till exempel. Eller den här HPn.

Samsung Chromebook 3 är jag dock osäker på. Främst för att den verkar ha samma chassi och tangentbord som Samsung Chromebook 1, vilket inte var bra. Sämre tangentbord och den blev repig lätt.

DELL-recension

Vimes

Sillkung
Det blev en Toshiba Chormebook 2 efter en del vidare efterforskningar. Tack för input!

Vimes

Sillkung
Japp, rapporterar här när jag har testat den ett tag tänkte jag.

Troberg

Sinister eater
Björn Wärmedal;n79326 said:
Har du testat att meka in nån linux-distro på en?

Nej, har inte någon själv. Tveksamt om det är värt det, det är ju rätt klena maskiner. Jag skulle behållit den som den är och kört Androidprogram på den.