[Chronopia] Bredda ut svartbloden

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
I Chronopia är Alver, dvärgar o människor är uppdelade i flera olika fraktioner/kulturer, medan svartblod (gobliner, orcher, resar, troll, o wongoser) bara finns i en modell. Och jag undrar om folk har några tankar på hur man skulle kunna ha flera fraktioner/kulturer bland svartbloden.

Gobliner är lätta att alla fall ge dem en till grupp: tjästegobliner - gobliner fungerar som tjänstefolk för alver o andra högdjur i flera illustrationer så det borde finnas ett antal gobliner som bor i tjänstefolkskrypin i flertalet rikemannahus/våningar/lägenheter. Dessa golbiner måste vara mer disciplinerade o renliga än sina kloak/gatulevande släktingar (annars blir man utkastad), troligen inte lika inavlade, har nog snappat upp ett o annat av vad det är deras arbetsgivare/ägare sysslar med.

Sedan kan man ju göra en blinkning till Chronopia figurspelet o ha träsk/regnskogsgobliner som använder sig av jätteinsikter o är relativt nya i staden.


Men för de andra svartfolken är det lite svårare. Några förslag?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,532
Jag vill ha en konflikt mellan traditionalister och "stadsorcher" som accepterat att de inte kan leva nomadliv på de stora stäpperna längre. Det är de som är cyborcher och mekaniker, smeder och bagare, driver verksamhet och så vidare. Medan traditionalisterna har sin magi och lever på gatan, i träsket och har svårt att hitta sin plats i samhället.

Orcherna har varit i stan väldigt kort tid, antagligen max en generation i det här scenariot.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Orcherna har varit i stan väldigt kort tid, antagligen max en generation i det här scenariot.
Eller så har vi som med människorna, att de kommer i vågor eller från olika områden.

Vad sägs om en orch enklav som är baserade på tidiga medeltiden? Där en krigaradel av buffelriddare bor borgar (oftast trä) o styr över ett litet län där de beskyddar (från andra o sig själ) bönderna mot skatt. Buffelriddarna har följen av fotsoldater/krigare som håller sig i skinnet (oftast) av rädsla av buffelriddaren o hens buffel. Bönderna är mer saktmodiga orcher (vilket nog betyder att de med mänskliga mot o mätt är hetlevrade), människor, halvlängsmän o liknande.

Buffelriddarna klär sig i något i still med Bayeuxtapetens normander (nog blandat med Conan (1982) filmen kläderna), o har färgglada vapensköldar. De är snarstuckna o reagerar våldsamt på upplevda förolämpningar.

De har fortfarande tillgång till stympningsmagi o själspäkandets magi.

Och nu är de av någon anledning I Chronopia (Kung Orchur håller på att skapa ett rike genom erövring av ett län åt gången o de som har förlorat flyr; de Hängivnas framfart; utvandring av frilansar som söker lyckan; tidsreva; m.m.) där ingen visar dem den respekt de förtjänar, vilket gör dem än mer grälsjuka, o det finns andra orcher med en helt annan kultur som är främmande. De senares mekaniska kroppsdelar är dock något högst intressant.


Kom på det här eftersom det lätt blir att inspirationen för orcherna är antingen arbetarklassen eller "exotiska" "barbar folk", så istället vad sägs om orcher som är inspirerade av de mindre nobla aspekterna av Europas medeltid, då många riddare var snarstuckna, försvarade sin heder med blodsutgjutelse, o körde över bönder när de kunde.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,532
Kom på det här eftersom det lätt blir att inspirationen för orcherna är antingen arbetarklassen eller "exotiska" "barbar folk", så istället vad sägs om orcher som är inspirerade av de mindre nobla aspekterna av Europas medeltid, då många riddare var snarstuckna, försvarade sin heder med blodsutgjutelse, o körde över bönder när de kunde.
Jag är med på hur du tänker där, men för mig är just nomadgrejen väldigt chronopiskt orchiskt, och om det försvinner blir det inte samma sak. Konflikten stad / tradition skapar många bra spelmöjligheter. När det gäller inspiration har jag tänkt hunner snarare än Conan, men det är ju inget som står i texten utan bara min tanke.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Konflikten stad / tradition skapar många bra spelmöjligheter.
Sant men huvudgruppen av orcher som presenteras i Chronopia böckerna känns som de har varit där i generationer och blivit sin egna stadskultur, likt flertalet människor.
Baserat på hur orcherna beskrivs så känns det som de flesta av stadens orcher skulle reagera med en danskskall eller rak höger om en annan orch, som dessutom e lantis, säger åt en att man är inte en orch på rätt sätt eller att det finns "traditionella" saker man borde göra.

Men om man ändå kör med den idén, eller bara säger att det finns stäpporcher som är nyinkomna och inte har blivit absorberade av staden, så hur skulle du göra dem annorlunda från de spelböckernas standard orcher?

När det gäller inspiration har jag tänkt hunner snarare än Conan
Gissade det. Jag adderade Conan filmen i min beskrivning bara för att ge dom lite mer av sin egen stil istället för bara "orcher i normandisk ringbrynja", ingenting från den filmen rörande deras övriga kultur eller personlighet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
Såhär tänker jag (rimmar bra med @Khan s tankar, tror jag!):

Svartbloden (troll, resar och orcher) tvingades fly från sina hemland när de hängivnas arméer drog in.

Resarna anpassade sig snabbt. De var tillräckligt brutala och starka för att hävda sig i sin nya miljö, och samtidigt sluga och ambitiösa tillräckligt för att inse att de kunde karva ut en lukrativ nisch ur staden, så länge de anpassade sig. Tack vare sin rikedom, status och inflytande i staden ser de sig själva som självklara ledare för de andra svartbloden.

Orcherna, ett nomadiskt folkslag med strikt hederskultur, klarade sig sämre. Skammen av att ha flytt från en fiende, och svårigheter att anpassa sig från ett liv på stäpperna till en trång stinkande stad driver dem till meningslösa raseriutbrott och tunga missbruksproblem. Deras liv i staden är korta och våldsamma. Vissa orcher försöker återgå till sina gamla ideal. Absolutism är en revolutionär protesthandling - vilket inte ses med blida ögon av resarna. I undangömda källare och bortglömda vindar försöker schamaner väcka glöden hos sina lärjeungar.

Trollen är kompromisslösa. Den starkes rätt är deras enda lag (och de starkaste är trollen). De vägrade att vika en tum, och blev därför brutalt krossade av den kejserliga makten. Alla trollbarn utsätts för en obligatorisk lobotomi för att kunna utnyttjas som behändig billig arbetskraft. De vilda trollen (vill säga de som lyckats undvika kejsarens skallborrar) för sin egen kamp mot kejsaren, drivna av en hett brinnande hat och hämdbegär.

Så: resarna talar för alla svartblod. Jag tänker att de har någon sorts avtal med kejsaren för att samla in trollbarn? De säger sig värna om sina systrar och bröders intressen i en ogästvänlig stad, men är i själva verket väldigt nöjda med de passiva trollen och deprimerade och försupna orcherna.

Trots att den officiella linjen från resarnas ledarskap är att anpassa sig efter kejserlig lag finns det vissa som är sympatiska mot orcherna och trollens kamp, och bistår dem i hemlighet.

Gobliner? Bespottade, trampade på och utnyttjade av samtliga ovanstående. Gillar tanken i första posten att vissa gobliner kan ha snappat upp viss bildning och maner från huset de tjänar i. Sedan finns stora bosättningar i kloakerna, men jag vet inte om jag var så förtjust i bubbelmagi och lock-dawn och de bitarna...

Wongoser? Inte svartblod. De blir upprörda varje gång folk envisas med att klumpa ihop dem. Deras maffia Ikki ligger dessutom i direkt konflikt i många områden med resarnas intressen. Av någon anledning älskar lobotomerade troll wongoser, och skulle aldrig drömma om att skada dem.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Kasta ut sig koncept som man kan utveckla i senare inlägg:

"Ikki-orcher": Ikki gillar att använda sig av orcher, det är något vi ser i illustrationerna o stämningstexten, men tänk om det inte är något som de börjat med i Chronopia utan tagit med sig från sina hemtrakter? Dessa orcher kom med wongoserna, och är lugnare än de vanliga stadsorcherna, har anammat det mesta av wongosernas kultur även om de fortfarande anser att barslagsmå är ett av de bästa av nöjen. De fungerar oftast som grovarbetare, livvakter, och/eller allmänna muskler för wongoserna (inte bara hos Ikki), även om av dem fungerar som visionärer inte bara för sina orchfränder utan även för wongoser som vill veta framtiden.
- behöver ett bättre namn.

Skogstroll: [bygger på att man ignorerar konceptet att alla troll är lobotomerade], fysiskt mindre än sina stadslevande släktingar men smartare (vilket inte behöver betyda så mycket), dock med rovdjurets listighet och jägarens tålamod. De de kan vara förvånansvärt bra på att smyga o gömma sig i skogsmiljö, eller i alla fall i parkerna.



Såhär tänker jag (rimmar bra med @Khan s tankar, tror jag!):

Svartbloden (troll, resar och orcher) tvingades fly från sina hemland när de hängivnas arméer drog in.

Resarna anpassade sig snabbt. De var tillräckligt brutala och starka för att hävda sig i sin nya miljö, och samtidigt sluga och ambitiösa tillräckligt för att inse att de kunde karva ut en lukrativ nisch ur staden, så länge de anpassade sig. Tack vare sin rikedom, status och inflytande i staden ser de sig själva som självklara ledare för de andra svartbloden.

Orcherna, ett nomadiskt folkslag med strikt hederskultur, klarade sig sämre. Skammen av att ha flytt från en fiende, och svårigheter att anpassa sig från ett liv på stäpperna till en trång stinkande stad driver dem till meningslösa raseriutbrott och tunga missbruksproblem. Deras liv i staden är korta och våldsamma. Vissa orcher försöker återgå till sina gamla ideal. Absolutism är en revolutionär protesthandling - vilket inte ses med blida ögon av resarna. I undangömda källare och bortglömda vindar försöker schamaner väcka glöden hos sina lärjeungar.

Trollen är kompromisslösa. Den starkes rätt är deras enda lag (och de starkaste är trollen). De vägrade att vika en tum, och blev därför brutalt krossade av den kejserliga makten. Alla trollbarn utsätts för en obligatorisk lobotomi för att kunna utnyttjas som behändig billig arbetskraft. De vilda trollen (vill säga de som lyckats undvika kejsarens skallborrar) för sin egen kamp mot kejsaren, drivna av en hett brinnande hat och hämdbegär.

Så: resarna talar för alla svartblod. Jag tänker att de har någon sorts avtal med kejsaren för att samla in trollbarn? De säger sig värna om sina systrar och bröders intressen i en ogästvänlig stad, men är i själva verket väldigt nöjda med de passiva trollen och deprimerade och försupna orcherna.

Trots att den officiella linjen från resarnas ledarskap är att anpassa sig efter kejserlig lag finns det vissa som är sympatiska mot orcherna och trollens kamp, och bistår dem i hemlighet.

Gobliner? Bespottade, trampade på och utnyttjade av samtliga ovanstående. Gillar tanken i första posten att vissa gobliner kan ha snappat upp viss bildning och maner från huset de tjänar i. Sedan finns stora bosättningar i kloakerna, men jag vet inte om jag var så förtjust i bubbelmagi och lock-dawn och de bitarna...

Wongoser? Inte svartblod. De blir upprörda varje gång folk envisas med att klumpa ihop dem. Deras maffia Ikki ligger dessutom i direkt konflikt i många områden med resarnas intressen. Av någon anledning älskar lobotomerade troll wongoser, och skulle aldrig drömma om att skada dem.
Intressanta koncept, går inte helt ihop med vad som etablerats i spelböckerna (även om man bör påpeka att de inte direkt går ihop med varandra så...), men hur breddar det här svartbloden? Det är mer omdesign/-tolkning av dem än att tillföra några nya grupper bland dem.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
Kasta ut sig koncept som man kan utveckla i senare inlägg:

"Ikki-orcher": Ikki gillar att använda sig av orcher, det är något vi ser i illustrationerna o stämningstexten, men tänk om det inte är något som de börjat med i Chronopia utan tagit med sig från sina hemtrakter? Dessa orcher kom med wongoserna, och är lugnare än de vanliga stadsorcherna, har anammat det mesta av wongosernas kultur även om de fortfarande anser att barslagsmå är ett av de bästa av nöjen. De fungerar oftast som grovarbetare, livvakter, och/eller allmänna muskler för wongoserna (inte bara hos Ikki), även om av dem fungerar som visionärer inte bara för sina orchfränder utan även för wongoser som vill veta framtiden.
- behöver ett bättre namn.

Skogstroll: [bygger på att man ignorerar konceptet att alla troll är lobotomerade], fysiskt mindre än sina stadslevande släktingar men smartare (vilket inte behöver betyda så mycket), dock med rovdjurets listighet och jägarens tålamod. De de kan vara förvånansvärt bra på att smyga o gömma sig i skogsmiljö, eller i alla fall i parkerna.




Intressanta koncept, går inte helt ihop med vad som etablerats i spelböckerna (även om man bör påpeka att de inte direkt går ihop med varandra så...), men hur breddar det här svartbloden? Det är mer omdesign/-tolkning av dem än att tillföra några nya grupper bland dem.
Kejsartrogna vs kejsarhatande - vissa resar lutar åt ena, andra åt andra hållet.

Underjordisk revolutionär rörelse bland orcher och troll - som kanske har intresse av att hjälpa varandra?

Kanske rent av en grupp orcher som lyckats anpassa sig, och vänder sig mot att resarna dikterar villkoren? Är det här mekanikerna kommer in, tro?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Kejsartrogna vs kejsarhatande - vissa resar lutar åt ena, andra åt andra hållet.

Underjordisk revolutionär rörelse bland orcher och troll - som kanske har intresse av att hjälpa varandra?
Känns mer som politik inom samma grupp än att de har fått en ny kulturell grupp. Det är lite det som är saken med min ursprungstanke, alverna, människorna o dvärgarna finns inte som bara en kulturgrupp utan är uppdelade i flera olika folkslag/kulturer inom samma ras. Medan de olika svartblodsraserna bara kommer i ett exempel. Dina tankar är intressanta men (som jag läser det) behåller fortfarande de olika svartblodsraserna till ett folkslag för varje ras, istället för introducera ny kulturer bland dem.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,532
Såhär tänker jag (rimmar bra med @Khan s tankar, tror jag!):

Svartbloden (troll, resar och orcher) tvingades fly från sina hemland när de hängivnas arméer drog in.

Resarna anpassade sig snabbt. De var tillräckligt brutala och starka för att hävda sig i sin nya miljö, och samtidigt sluga och ambitiösa tillräckligt för att inse att de kunde karva ut en lukrativ nisch ur staden, så länge de anpassade sig. Tack vare sin rikedom, status och inflytande i staden ser de sig själva som självklara ledare för de andra svartbloden.

Orcherna, ett nomadiskt folkslag med strikt hederskultur, klarade sig sämre. Skammen av att ha flytt från en fiende, och svårigheter att anpassa sig från ett liv på stäpperna till en trång stinkande stad driver dem till meningslösa raseriutbrott och tunga missbruksproblem. Deras liv i staden är korta och våldsamma. Vissa orcher försöker återgå till sina gamla ideal. Absolutism är en revolutionär protesthandling - vilket inte ses med blida ögon av resarna. I undangömda källare och bortglömda vindar försöker schamaner väcka glöden hos sina lärjeungar.

Trollen är kompromisslösa. Den starkes rätt är deras enda lag (och de starkaste är trollen). De vägrade att vika en tum, och blev därför brutalt krossade av den kejserliga makten. Alla trollbarn utsätts för en obligatorisk lobotomi för att kunna utnyttjas som behändig billig arbetskraft. De vilda trollen (vill säga de som lyckats undvika kejsarens skallborrar) för sin egen kamp mot kejsaren, drivna av en hett brinnande hat och hämdbegär.

Så: resarna talar för alla svartblod. Jag tänker att de har någon sorts avtal med kejsaren för att samla in trollbarn? De säger sig värna om sina systrar och bröders intressen i en ogästvänlig stad, men är i själva verket väldigt nöjda med de passiva trollen och deprimerade och försupna orcherna.

Trots att den officiella linjen från resarnas ledarskap är att anpassa sig efter kejserlig lag finns det vissa som är sympatiska mot orcherna och trollens kamp, och bistår dem i hemlighet.

Gobliner? Bespottade, trampade på och utnyttjade av samtliga ovanstående. Gillar tanken i första posten att vissa gobliner kan ha snappat upp viss bildning och maner från huset de tjänar i. Sedan finns stora bosättningar i kloakerna, men jag vet inte om jag var så förtjust i bubbelmagi och lock-dawn och de bitarna...

Wongoser? Inte svartblod. De blir upprörda varje gång folk envisas med att klumpa ihop dem. Deras maffia Ikki ligger dessutom i direkt konflikt i många områden med resarnas intressen. Av någon anledning älskar lobotomerade troll wongoser, och skulle aldrig drömma om att skada dem.
Försiktigt positiv. Jag gillar att svartbloden i grunden ser sig som en enhet, men att de olika undergrupperingarna (och undergrupperna inom undergrupperna) har åsikter och stridigheter mellan sig.

En av grejerna jag vill ha in är att politik i Chronopia är mycket viktigare än förr - en senat kan fungera som bra intrigdrivare och uppdragsgivare. Resarna är den senaste fraktion som fått en egen stadsdel (träskstaden) och egna senatorer. Nu säger de att de jobbar hårt för att ge orcherna och trollen liknande rättigheter, men i ärlighetens namn gör de mest ett halvdant försök eftersom resarnas ledare trivs med att vara ledare för hela svartblodsfraktionen.

Gillar starkt hur du går vidare med orcherna, absolutism som revolutionär markör är skitbra.

Goblinerna och wongoserna är svåra att få in här. Att wongoserna inte identifierar sig som svartblod är jättebra - kan lätt tänka mig diplomatiska relationer mellan dem (som ju varit i stan länge) och resarna som kan bli bra drama och äventyr på. Goblinerna är däremot mest ett mellanting mellan ohyra och tramspellar, och det är svårare att få till något bra av. Frågan är om man kan spela upp deras inneboende tragik på något sätt, eller göra dem till en sorts hivemind-grej. Då gör de ju inget om drönarna dör, när det sitter en fet goblindrottning i sin goblinkupa i kloakerna och styr dem ändå.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
@Khan Gällande gobliner: håller med! Jag tror att vi är inne på samma spår med att äventyr i Chronopia kan/bör/ska var drivet av fraktioner som har överlappande/motsatta agendor. Och här känns det som gobliner inte riktigt har makt/agens att verka i fraktioner som knuffas med andra fraktioner. Typ, inget handelshus, fritt kompani, magikergille eller någon annan ser gobliner som en viktig allierad eller fiende.

Det bästa kanske vore att ha gobliner lite "på sidan", som ett knasigt goblin one-shot, och i övrigt bara som ett släkte som inte går att spela som rollperson... Det kanske går att knåpa ihop någon meta-plot med en hivemindsdrottning.

Hm, kanske en sorts ur-goblin som har sin nuvarande form för att hon kämpade mot gudarna och blev förbannad och förvandlad till sin nuvarande form? Någon sorts uråldrig och illvillig varelse långt under marken som försiktigt styr goblinerna mot något grumligt mål, som goblinerna själva bara vagt är medvetna om som ett sökande efter Lock Dawn, men i själva verket är något mörkare och mäktigare....
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
@Khan @Tant Ragnar det är en intressant diskussion men rör sig från grundfrågan, vi kanske ska skapa en "Om designa svartblod" tråd för det istället?

och egna senatorer
Jag vet vad du talar om här men kanske förklara för andra här på WRNU vad du menar

Jag gillar att svartbloden i grunden ser sig som en enhet
Personligen har jag problem med det. Alverna är ingen enhet, människorna är ingen enhet, dvärgarna ser sig som en enhet mot resten av staden men är splittrade i klanerna med en hel del interna strider (o de kan finnas dvärgar som kommer utifrån som man anser är fel typ av dvärgar). Varför skulle svartfolken se sig som en enhet? Wongoserna ser resarna som bara en annan konkurrent/handelspartner o vise versa, orcherna beskrivs som extremt grälsjuka sinsemellan o omöjliga att organisera sig själva utanför en mindre grupp, trollen är för korkade för att bry sig o följer den som ger en mat o lite ompysslan. Bara för att man accepterar att man tillhör samma släkte betyder inte att man ser sig som en enhet eller tycker om de andra i gruppen, se bara på människorna o alverna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,532
Bara för att man accepterar att man tillhör samma släkte betyder inte att man ser sig som en enhet eller tycker om de andra i gruppen, se bara på människorna o alverna.
Varför inte göra dem till mer Mandalorians här? Det är mer en kultur än en folkgrupp. Anledningen till att det är orcherna och goblins med mera med i gruppen är mest en slump utifrån politik och historia. Dvärgarna hade lika gärna kunnat gå med om historien var annorlunda.

Så det är en hederskultur och du kan gå med i den. Nu när folk är i en metropol blir det mer individuellt bara. Ge det någon generation och du kommer ha människor och alver som är svartblod. För det gav bättre chanser till att tjäna pengar eller organisera sig.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Halvblod.

Vi har inte sett några goblin-orcher, rese-troll, wongos-orcher, eller liknande. Vi har förstås inte sett några människo-orcher, eller alv-resar, men vi har set människo-troll (tror det var i Hyrsvärdets handbok, hon var bordellmadam). Med tanke på att människor kan få ungar med troll, o troligen orcher borde de olika svartbloden få barn emellan eftersom vi är i en fantasy värld. Här kan man göra något.

Är några av dessa mjöliga halvblod i tillräckligt stor mängd för att de ska ha skapat sin egen gruppering? O om så har utvecklat sin egna kreolkultur/liknande?


Varför inte göra dem till mer Mandalorians här? Det är mer en kultur än en folkgrupp. Anledningen till att det är orcherna och goblins med mera med i gruppen är mest en slump utifrån politik och historia. Dvärgarna hade lika gärna kunnat gå med om historien var annorlunda.

Så det är en hederskultur och du kan gå med i den. Nu när folk är i en metropol blir det mer individuellt bara. Ge det någon generation och du kommer ha människor och alver som är svartblod. För det gav bättre chanser till att tjäna pengar eller organisera sig.
Grejen där är väll att det är lite svårt att göra eftersom de olika svartbloden har noterbart olika tankesätt, så de har inte en gemensam hederskultur. Och det är återigen en fråga om att omdesigna svartbloden istället för att bredda de olika rasen genom att ge dem flera fraktioner/kulturer
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Grejen där är väll att det är lite svårt att göra eftersom de olika svartbloden har noterbart olika tankesätt, så de har inte en gemensam hederskultur.
Vad händer om vi glömmer det och gör en ny grej av det?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Jag vill ha en konflikt mellan traditionalister och "stadsorcher" som accepterat att de inte kan leva nomadliv på de stora stäpperna längre. Det är de som är cyborcher och mekaniker, smeder och bagare, driver verksamhet och så vidare. Medan traditionalisterna har sin magi och lever på gatan, i träsket och har svårt att hitta sin plats i samhället.

Orcherna har varit i stan väldigt kort tid, antagligen max en generation i det här scenariot.
Hur hade du tänkt att de "traditionella" orcherna skulle vara, och hur skulle de skilja sig från Chronopias "standard" orcher?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Man skulle ju kunna använda sig av Chronopia figurspelets varianter av svartblod som inspiration för varianter av orcher, gobliner, troll och resar (fingerspets saknade wongoser).



1633813549990.png1633813603795.png1633813618350.png
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
Resarna presenteras i Svartblodsboken som någon typ av svartblodsens elit som förväntar sig att de andra ska böja knä mot dem, samtidigt som de inte känns som någon av svartbloden tillhör en gemensam "överkultur" (likt Europas länder under medeltiden där man ändå hade gemensamma nämnare trots att man skilda kulturer med olika språk). Så vad sägs om orcher, troll o gobliner (o kanske wongoser) som tillhör resarnas (i alla fall de resarna som bor i Träskstaden) kultur o kom med dem när de satte sina pålar i träsket.

Dessa "lägre" svartblod skiller sig från sina rasfränder i staden genom att vara mer disciplinerade (i orchernas o goblinernas fall) och ser sig som en del av den resiska kulturen där de vet att de är underställda resarna. Dock har en del börjar tvivla på sin "rättmätiga plats" under resarna nu när de träffar representanter av sina raser i Chonopia som lever enligt egna lagar.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,817
Location
Stockholm
"Ikki-orcher": Ikki gillar att använda sig av orcher, det är något vi ser i illustrationerna o stämningstexten, men tänk om det inte är något som de börjat med i Chronopia utan tagit med sig från sina hemtrakter? Dessa orcher kom med wongoserna, och är lugnare än de vanliga stadsorcherna, har anammat det mesta av wongosernas kultur även om de fortfarande anser att barslagsmå är ett av de bästa av nöjen. De fungerar oftast som grovarbetare, livvakter, och/eller allmänna muskler för wongoserna (inte bara hos Ikki), även om av dem fungerar som visionärer inte bara för sina orchfränder utan även för wongoser som vill veta framtiden.
- behöver ett bättre namn.
Tilako - Även kända som wongosiska orcher, är de orcher som kom med wongoserna som deras, grovarbetare, krigare och allmänna muskler. De är lugnare än de vanliga stadsorcherna (eller i alla fall bättre på att kontrollera sin bråkstakighet), och har anammat det mesta av wongosernas kultur (där ibland renlighet) även om de fortfarande anser att barslagsmå är ett av de bästa av nöjen. Tilakoernas visionärer besöks inte bara av sina orchfränder utan även för wongoser som vill veta framtiden.
 
Top