Nekromanti Chronopia - De Hängivna ?

solvebring

Superhero
Hålla!

Det är så att jag nyligen kom över äventyret "Blodsband" till Chronopia. Spelar dock inte Chronopia, utan DoD91. Äventyret handlar i stort om en sekt som kallas de Hängivna. Jag som inte har några Chronopia-böcker vet dock i helvete vad de talar om egentligen. Det verkar organisationen väldigt intressant utifrån det lilla man får höra från äventyret.

Jag håller i detta nu på att bygga upp min värld på nytt efter en större renovering, där godbitarna sparats och allt annat skall byggas på nytt. Bland de nya delarna skall jag skriva nya organisationer. Jag tänkte därför skapa en liknande organisation som de Hängivna. Jag har fattat det så att de är halvblodshatare av något slag, inlirkade i lite mer tunga prylar? (Läste äventyret för ett tag sedan, så jag kanske minns fel?)

Jag undrar nu därför om någon kan berätta mer om denna Chronopia-organisation för mig så att jag har lite mer på fötterna att utgå ifrån, för att sedan skapa en egen-moddad tvilling till denna organisation. Dels för skojs skull, och för att kunna spela "Blodsband" och kanske egna följetångar på detta?

vandraren

Swordsman
De Hängivna är de "onda" i Chronopia. De dyrkar den mörke guden Karon, som har varit kedjad på en svart klippa i magmaoceanen i några tusen år men som nu släppts lös. Sakta men säkert har de erövrat stora delar av den kända världen. De har t.o.m. försökt invadera Chronopia, men det misslyckades. Nu har de bytt taktik och börjat slå sig ned i Chronopia istället, för att försvaga staden inifrån säger de som inte är Hängivna.

De har ett hat mot alla "icke-människor" men har samtidigt medlemmar av nästan alla raser som fungerar som infiltratörer i de olika fraktionerna i Chronopia. Utåt sett försöker de se "goda" ut och proklamerar att de fredligt vill omvända alla till den rätta tron, medan de i verkligheten genomför mass-slakter och mörka mässor. Deras stadsdel är den renaste och mest välordnade i hela Chronopia, byggd i ett strikt rutnät. Det finns väldigt starka paralleler till nazisterna i Hängivna-boken till Chronopia.

Deras arméer använder sig av bl.a. av demoner, deras mänskliga krigare använder nekrologi som förvrider kroppen och sinnet sakta men säkert. Det konstiga är att kejsarens trupper också använder nekrologi (Svarta Gardet). Ingen vet varför kejsaren har tillåtit de Hängivna att slå sig ner i Chronopia, antingen är han inte rädd för dem eller så har han gått i en pakt med dem.

chrull

Stockholm Kartell
Blev det något av storyn i DoD Chronopia någon gång? Jag har grundboken men bläddrade knappt i någon splatt nån gång.

Fanns det en meta plott som det hände något med eller var det bara lite plothooks inslängda här och där?

solvebring

Superhero
Ah... Fick se exakt vilket Chronopia-material man behöver nu. Borde ha nämnt det först. Det står:
"Om du har tillgång till modulen 'Mörkrets Krigare' hjälper det, eftersom de Hängivna och deras bakomliggande motiv beskrivs grundligt där."

solvebring

Superhero
Supertack. Det var verkligen rikligt med information. Jag skall nog forma en egen sekt efter detta.

Fast ta bort det där med gud, och istället föra det så att de tror på just "mänsklig" överhöghet.
Upplägg:
Människan är den mest befolkade rasen. De har de största städerna och nät av handel och cililisation - just detta är deras argument för varför alla andra skall ställa sig under människorna som tjänare. Människan är mäktigast. Deras sörsta fiender är just alverna, som är de mest fristående av andra raser och som bär sina traditioner stolt och egenhändigt. Dvärgarna har de inget direkt grepp om, eftersom dessa är ganska så instängda. I övrigt så använder de svartfolk (som så gärna följer en intelligent mänsklig ledare) och mörk magi för att framföra sin önskan. Alla som då inte är människor är deras fiender. De är dock ett helt hemligt sällskap som inte alls ses utåt.

... Jag tänkte nämligen att det kunde vara intressant att lägga dem ännu mer nära nazismen. Vad tror ni om det?

vandraren

Swordsman
Vad jag vet så blev det aldrig någon metaplott, vet inte om det var tanken från början?

Det var nog mest plothooks, men det fanns en antydan om metaplott i de sista supplementen vill jag minnas, speciellt i Altors Baksida.

Vem var det som skrev den egentligen? Skulle vara kul att höra vad de hade tänkt sig egentligen.

chrull

Stockholm Kartell
Vandraren said:
Vad jag vet så blev det aldrig någon metaplott, vet inte om det var tanken från början?

Det var nog mest plothooks, men det fanns en antydan om metaplott i de sista supplementen vill jag minnas, speciellt i Altors Baksida.

Vem var det som skrev den egentligen? Skulle vara kul att höra vad de hade tänkt sig egentligen.
ah, visst fan, altors baksida. det var det sista som kom eller?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Du har inte koll på Chronopias raser, va?

Alverna är antagligen inte de Hängivnas fiender. Att engagera sig mot dem skulle vara så... mänskligt. De är kortlivade, och de kortlivades strider och bråk blåser över på en bråkdel av en alvisk livslängd. Utnyttja dem, motarbeta dem när de är ett bekymmer, men bry dig inte mer om dem än vad en trakisk bergsbjörn bryr sig om några loppor i pälsen.

Dvärgarna har redan flera klaner som i större eller mindre grad infilitrerats av de Hängivna. Av de två fraktionerna närmast dvärgakungen -- det ståndaktiga Hedersgardet och den lömska underrättelstjänsten -- är Hedersgardet redan korrumperat. Agenterna från underrättelsetjänsten jobbar hårt för att avslöja detta, men hindras av flera faktorer -- andra dvärgiska infilitratörer och det faktum att Hedersgardet är mycket bättre ansett.

Om en Hängiven infiltratör skulle försöka kontrollera svartbloden skulle de med största sannolikhet rycka huvudet av honom och pissa i hålet. Svartbloden har sin egen aristokrati -- de träsklevande, högmodiga resarna -- och sitt eget stolta imperium, som länge hållit stånd mot de Hängivnas arméer. De föredrar skitig gasteknologi och grova maskiner framför de Hängivnas demonmagi.

Bara så du vet, alltså.

vandraren

Swordsman
Mmm, Altors Baksida var den sista boken som kom. Där beskrevs även Ereb Altor efter femte konfluxen: Felicien tar över hela Kopparhavet och Stegos dominerar nordvästra Ereb. Siratsia och Barbia dominerar nordöstra. Sen kommer ett uttalande som låter typ såhär: "Detta scenario för Ereb är troligast om man betraktar hur äventyren/modulerna i Ereb är konstruerade, dessutom lägger det en bra grund för det som komma skall..."

Jag är väldigt nyfiken på vad författaren hade i tankarna när han skrev detta.

I Altors Baksida ingår även ett äventyr som verkar styra mot ett jätte-episkt slut för Chronopia, kanske sjätte konfluxen?

Kaigon

Helmgast
Det är lite i underkant att benämna de Hängivna som en sekt eftersom de enligt Altors Baksida har erövrat större delen av den östra delen av Altor (ungefär som att kontrollera Asien i Risk). För närvarande (nuet enligt Altors baksida) så ligger de i blodigt krig mot Svartblodsimperiet. Svartbloden har retirerat och börja satsa på motståndsrörelser och gerillakrigsföring så det verkar som att de Hängivna varit framgångsrika.

I Chronopia så är även den Hängivna stadsdelen den största (av alla som fått kartor, möjligt undantag med Stora Parken, men den är ju inte lika välbefolkad). De verkar dock ha lite egna problem med avfällingar och så.

Nazistreferenser har jag mest sett i grundboken och det fria material som cirkulerat. I senare böcker betonas det inte lika hårt och det blir mer demoniskt än nazistiskt.

Själv gillar jag konceptet kring de Hängivna skarpt och jag har alltid låtit dem ha en större eller mindre roll i mina kampanjer/äventyr.

Kaigon

Helmgast
Vandraren said:
I Altors Baksida ingår även ett äventyr som verkar styra mot ett jätte-episkt slut för Chronopia, kanske sjätte konfluxen?
Det råkar vara så att jag håller på att planera en kampanj med namnet den Sjätte Konfluxen där spelarna är Hängivna. Kampanjen utspelar sig några decennier innan den värld som beskrivs i Altors Baksida (kriget mot svartbloden har just börjat och man har inte lyckats erövra något väster om Chronopia) och endast några få scener kommer att utspela sig i Chronopia.

Själv har jag format om de Hängivna ganska mycket och det enda som behållits från nazistreferenserna är rasismen mot de flesta icke-människor och renhetskonceptet (resten av sakerna betraktas mer som rykten eller enstaka händelser snarare än att alla Hängivna skulle vara så). Istället har jag blandat i en god dos katolicism, interna konflikter mellan mänskligt och demoniskt, kommunism och lite Ming-Kina (mest för att det Hängivna Riket är så stort att det är det enda som finns att jämföra med).

Vi startar förhoppningsvis till julen.

solvebring

Superhero
Okej. Ja, först och främst, tack för all information. Har dålig koll på Chronopia så det var kul med lite upplysningar. Dock spelar jag 91 och tänkte alltså göra en egen organisation, liknande de hängivna fast ur min moddning så att jag ändå kan spela Chronopia-äventyret "Blodsband", och dessutom få en kul organisation på köpet. Som jag nämner ovanstående så renoverar jag min gamla DoD-värld, så jag skall bygga upp en del nya organisationer till de som blev kvar från den första världen.

...Har faktiskt aldrig lirat Chronopia, dock lade min första SL, på tiden det begav sig, in Chronopia-alver i sin värld. Så jag förstår verkligen varför man i Chronopia inte försöker sätta sig upp mot de olika alvhusen. De har ju en del makt, om man säger så. Dessutom är alver som t.ex. Koth-alverna inga man precis önskar hamna i bråk med. Men i min värld är dock alver alver, så då går det finfint.

Vad tror du i övrigt, om att göra dem väldigt lika nazisterna? Att ungefär skapa en Gestapo/SA-styrka, som är våldsamma och målmedvetna, fast inte övermäktiga (jämför med NSDAP innan de kom till makten). Tänkte att det kunde vara en kul idé, och så klart att de verkar hemligt, och också att deras handlingar är ur fantasyperspektiv, så att de håller på med ond magi etc. för att föra sin "kamp". Tänkte dock göra dem mer som en sekt än en egentlig militant organisation. Tänkte att det kunde vara mer intressant, och där göra en liknelse till Hitler - att ledaren är lite av en "halvgud" (oh, wow, vår räddning, vår store ledare blablabla!), så som den tappre führern skulle föreställa att vara Tysklands räddning.

solvebring

Superhero
Tackar tackar för infon. Alltid härligt med mer på fötterna. Tack allesammans!

Nå, mjo, jag har förstått att de verkar ganska demoniskt evil av sig, men till mitt eget organisationsverk, moddat till DoD91, så tänkte jag just försöka mig på en mer ren "rashatar"-bit. Läs överstående inlägg där jag svarar Bobby.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har alltid kört de Renblodiga Krigsherrarna som SA. De är ett glorifierat, Hängivet gatugäng som tycker om att se sig som stolta riddare för den mänskliga rasen. Givetvis är de inga de Hängivna diplomaterna i palatsen officiellt har kontakt med, och de fördömer dem så klart som ett gäng bråkstakar, men ändå brukar många som förargat de Hängivnas ledarskikt få spö av dem, på något märkligt vis.

Annars är en stor grej med de Hängivna att de inte är sådär taggigt onda. Deras stadsdel är ljus och välplanerad, med raka gator i rutnät, behagliga parker och trädgårdar, smakfulla fasader och så vidare. Deras katedraler är stilrena, med höga fönster som släpper in ljuset och idealiserade människoskulpturer längs med väggarna (om man däremot ger sig ned i källaren...). Deras diplomater är minst lika viktiga som deras krigare, och de bedriver välgörenhet i slumområdena. De vet att de inte kan ta Chronopia med storm, så de måste få folk att lita på dem och öppna portarna på egen hand. Sedan ser deras arméer ut som något framkallat från helvetet (vilket i flera fall är en helt korrekt beskrivning), men de visar sig aldrig för vanligt folk. Allt de ser är tempelväktarnas skinande rustningar och de välartade barnen i katedralskolorna ("Vi kan givetvis ge din son en utbildning, bry dig inte om pengar... Karons arbete är sin egen belöning.").

solvebring

Superhero
Annars är en stor grej med de Hängivna att de inte är sådär taggigt onda. Deras stadsdel är ljus och välplanerad, med raka gator i rutnät, behagliga parker och trädgårdar, smakfulla fasader och så vidare. Deras katedraler är stilrena, med höga fönster som släpper in ljuset och idealiserade människoskulpturer längs med väggarna (om man däremot ger sig ned i källaren...). Deras diplomater är minst lika viktiga som deras krigare, och de bedriver välgörenhet i slumområdena. De vet att de inte kan ta Chronopia med storm, så de måste få folk att lita på dem och öppna portarna på egen hand. Sedan ser deras arméer ut som något framkallat från helvetet (vilket i flera fall är en helt korrekt beskrivning), men de visar sig aldrig för vanligt folk. Allt de ser är tempelväktarnas skinande rustningar och de välartade barnen i katedralskolorna ("Vi kan givetvis ge din son en utbildning, bry dig inte om pengar... Karons arbete är sin egen belöning.").
Det är just något liknande jag vill bygga. Som du ser är det på sitt sätt väldigt likt nazisterna. Man hade flådiga byggnader, skapade ordning och lugn för de sina. Ordnade med utbildning åt tyska barn osv. osv. Och under den fina fasaden höll man på att sakta med säkert, välplanerat, föra sitt verk framåt. Jag funderar på att just göra dem till en rashatar-rörelse, men som sköter det hela snyggt och bakom fasaderna. Utåt skall de vara fina köpmän, rådsherrar och annat med riktiga topp-possitioner. Om kvällarna i samråd med varandra diskuterar man dock helt andra ting, och till faktiska handlingar har man lättmutade underhuggare som lyder minsta vink eftersom det betalar bra.
Till de större handlingarna har man välposterade herrar i form av besvärjare, sadistiska makthavare och annat. Det skall vara äckligt genomkorrumperat och konspirerat bland alla slags nät. Slutänden står de flestade lurade förutom de högsta ledarna som lever flott och gott på detta, och som i slutänden har tänkt sig styra högst och ta över alltsamman, medan människan skall vinna otrolig styrka gentemot andra varelser.

vandraren

Swordsman
Låter som en intressant kampanj! Var hade du tänkt att förlägga konfluxen? Chronopia kanske? Kommer kejsaren själv att försöka dominera den?

Om jag hade gjort en sjätte konfluxen-kampanj skulle jag nog betonat de Hängivna och kejsaren. Sedan kan man ha dvärgar, alver, högländare, gobliner osv. som outsiders som också har en chans att "ta konfluxen". Lite som i femte konfluxen, där favoriterna är Shagul och Arn Dunkelbrink, men där det finns många andra möjliga vinnare; Praanz da Kaelve, Manzonla, Keriaka, kung Ottar, Rirba och t.o.m. RP själva!

Ymir

Liten kantbaron
Istället har jag blandat i en god dos katolicism, interna konflikter mellan mänskligt och demoniskt, kommunism och lite Ming-Kina (mest för att det Hängivna Riket är så stort att det är det enda som finns att jämföra med).
Inte för att vara sån, men...Qing-Kina var större. By a long, long way. Ming var lite av ett lågvattenmärke i Kinas historia om man ser bara till storleken på väldet.

Ming:

Qing:

- Ymir, kunde inte hålla sig

Ymir

Liten kantbaron
Sedan ser deras arméer ut som något framkallat från helvetet (vilket i flera fall är en helt korrekt beskrivning), men de visar sig aldrig för vanligt folk.
...Tempelherrarna gör, av modulerna att döma. Och de ser ju ut som de krälat upp ur helvetes förgård ungefär.

Jag tyckte alltid den biten verkade lite...märklig. Jag hade iaf varit liiite misstänksam mot en organisation vars ansikte utåt är det här:

"Hhhheeey... vill ni gå med i vårrr... rrreligion?"

Liksom, De Hängivna borde kanske hålla sig med boot babes istället:

"Hey, vill ni gå med i vår religion?"

- Ymir, föreslår strategibyte

Ymir

Liten kantbaron
Haken med för mycket Nazi-paralleller är att organisationen heter just "De Hängivna". Det namnet i sig ger betydligt mer vibbar åt taliban-hållet. Om de inte ska vara God Warriors somehow anser jag att ett namnbyte vore på sin plats.

- Ymir, anser