Nekromanti Chronopia - en ny värld...

PalMer

Warrior
Alla klagar på Chronopia - och visst väldigt överdrivet är det men det går ju att göra något bättre av det.

Det jag saknade med Ereb Altor var att bara ca 1/6 av världen beskrevs. Nu finns det i alla fall en knapphändig beskrivning av hela världen. Med tanke på att det kommer att ta väldigt lång tid innan det kommer något nytt till DoD,(kanske aldrig?) så är det ju fritt fram att skapa utifrån nuvarande förutsättningar.

Själv tänker jag göra ett seriöst försök att skapa ett nytt Chronopia mer åt det stuket som var i Ereb Altor boxen. Chronopia går ju att använda om man bara tonar ner de extrema propotionerna som finns i kampanjvärlden. De Hängivan, Otämjda, luftskepp, elaka alver, enorma arméer allt går att använda om det bara görs om lite!

Eller, tycker ni att det är kört för världen Chronopia?

PalMer - Allt går att modifiera

Johan K

Gammal & dryg
Det låter ju som en bra ide, tycker jag.

Eftersom man mot all förmodan har kommit i kontakt med Ereb Altor så vet man ju på ett ungfär hur det funkar.
Sen så är det ju alltid roligt att modifiera !!

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Lord of Empire

Warrior
Känns inte den här diskussionen lite uttjatad nu. Det här forumet skulle lika gärna kunna heta "Chronopia - drakar eller inte", eller varför inte det vanliga "Chronopia vs Ereb".
Allt som diskuteras nedan rör det ämnet på något sätt och alla skriver samma saker. Kanske dags att ta bort det här forumet eftersom bara en sak diskuteras i inlägg efter inlägg?

/Erik, som gillar drastiska åtgärder.

an'Lofir
Haunted by my own mind.

kefka

Hero
Jag håller med om att den diskusssionen verkligen är uttjatad. Men jag tycker verkligen inte att man ska ta bort det här forumet, och att säga att alla diskussioner rör ereb vs chronopia är en stor överdrift.

Per

Lord of Empire

Warrior
att säga att alla diskussioner rör ereb vs chronopia är en stor överdrift.

Möjligt, men många av diskussionerna nedan som fyller upp hela sidan ser jag som nostalgiskt skitsnack. *håller sig för munnen och bannar sitt grova språk*
Jag nöjer mig med att konstatera att DoD är tämligen dött i mina ögon och att folk får tycka vad de vill om Chronopia. Visst kan man finna visst nöje i att ämföra DoD med andra spel och Chronopias vara och icke vara men vad får man ut av det egentligen?
Hur måna gånger har man inte hört att "Rom hade minsann ca 1 miljon invånare under glansdagarna" och att Chronopia suger hårt eller tvärt om?
Nä, jag ska sluta klaga nu och återgå till att spela rollspel. Och det är inte DoD.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Krille

Super Moderator
"Det jag saknade med Ereb Altor var att bara ca 1/6 av världen beskrevs."

Tja, det har jag aldrig haft problem med. I så fall skulle Västmark ligga rätt pyrt till - där jag beskriver en bråkdel av en femtedel av Jordens yta och det bara under tusen år av dess historia. Eller varför inte Star Wars, där ett dussin planeter av några hundra miljarder beskrivs?

Världen är så stor, så stor - skulle man försöka beskriva allt skulle det ta tills domedagen och lite till.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

PalMer

Warrior
Ereb Altors vita fläckar

Det har Krille rätt i. Man kan inte beskriva allt in i detalj. Men en världskarta med en kort beskrivnig av varje land.
Under årens lopp har jag skapat några egna länder på Altor, sedan kommer det ut en modul där det aktuella området beskrivs. Då kändes mitt arbete lite bortkastat då det inte alls gick ihop med den "officiella" versionen.

De vita områdena på Altor var mycket bra, där hade man fritt fram att skapa vad man ville.

Är det någon som har skapat några intressanta små länder i dessa vita fläckar?

PalMer

gollum

Swordsman
En sak jag irriterar mig på...

...i Chronopia är att de flesta spelgrupper aldrig skulle fungera... I den "normala" spelgruppen finns typ:
1 tjuv
1 krigare
1 magiker
1 alv
1 dvärg o.s.v...

Men... Alverna & dvärgarna krigar med varandra, magikergillet hatar tjuvar, krigarens gille är rasistiskt och hatar alver o.s.v... Ingen verkar tänka på att alla konflikter som finns i staden gör det omöjligt för gruppen att ävennytra...

/Gollum - så var det iaf för mig när jag spelade Chronopia...

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/

kefka

Hero
DoD=dött?

Att dod skulle vara dött håller jag inte med om. Kanske som kommersiellt rollspel men definitivt inte på nätet och jag tror faktiskt att det fortfarande finns gott om folk som spelar det.

Per

kefka

Hero
Re: Ereb Altors vita fläckar

Det beror verkligen vilket rollspel det är. Tex är ön man spelar på väl beskriven men inte övriga världen för att det inte behövs. Men rollspel som Eon och DoD vilka inte är lika specialliserade behövs större delar av världen beskrivas, fast kanske inte lika utförligt.

Per

Nathan

Schattenmeister
Vad är skillnaden?

Och det skiljer sig från andra rollspel på vilket sätt då?

Nathan

Lord of Empire

Warrior
Re: Vad är skillnaden?

Tja, har du spelat Eon så vet du att det är tämligen svårt att få en alv och en dvärg att samarbeta (om spelarna rollspelar sina karaktärer ordentligt).
Vad angår tjuvar så gör de bäst i att hålla hemligt att de är tjuvar eftersom andra rollpersoner kommer att ha svårt med de och att det kan bli svårt med stadsvakten om de gjort sig ett namn.
Över det hela så är Eon mer realistiskt. Och att jag just tar Eon som exempel är för att det är hundra gånger bättre än DoD på det planet.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Hobert

Warrior
Re: Ereb Altors vita fläckar

För rysligt länge sen körde jag en kampaj delvis uppbyggd runt det vita fältet närmast Trakorien. Där låg ett träsk fyllt med massor av otrevliga saker, och som vi tvingades resa in i. Anledningen var att det där sades finnas en magiker som kunde förstöra några mycket farliga magiska föremål vi kommit över i den tidigare halvan av kampanjen. Vi var väl i träsket några veckor. Där inne fanns bland annat en liten by runt ett tempel där man dyrkade en ondsint orm som fanns i ett tunnelsystem som underminerade byn. När vi träffade byborna fångade de in oss och kastade ner oss i gångarna. Det var med näd och näppe vi kom undan, och en av oss blev av med benen (Det var en stooor orm). Sen träffade vi gåtmästare. Magiker som dragit sig tillbaka till träsket och inte gillade besökare. För att få resa genom deeras område var man tvungen att svara på en samling kluriga frågor eller bli förvandlad till ett träd. Man visste att en gåtmästare var nära när en tjock dimma svepte fram genom träsket. Till råga på allt var vi jagade av artefakternas ägares hantlangare; en ras som liknade människor på nästan alla sätt. Jag kommer inte ihåg så mycket av äventyret, men jag minns att det var j*****t roligt! Sen var det ju också på "den gamla goda tiden" när man inte var tvungen att ifrågasätta och kritisera allting!

[Hobert]

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: En sak jag irriterar mig på...

Men... Alverna & dvärgarna krigar med varandra, magikergillet hatar tjuvar, krigarens gille är rasistiskt och hatar alver o.s.v... Ingen verkar tänka på att alla konflikter som finns i staden gör det omöjligt för gruppen att ävennytra...

Vad du verkar missa är ju just p.g.a. dessa konflikter så tillåts det många intressanta spelomgågar. Konflikter fraktionetr emellan är det bästa sättet att skapa intriger.

Och att RP inte spelar som deras karaktärer bör göras är något som ska beskyllas spelarna, inte världen... /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: DoD=dött!

Alla rollspela komemr att ha sina spelare och aldrig riktigt att dö. Men eftersom DoD har varit (och kommer vara inom en överskådlig framtid) det största rollspelet så kommer det inte att dö. Många förknipper just rollspel med DoD och nostalgin spridds på nya rollspelare osm längtar efter det. Dessutom så är DoD det största svenska rollspel som handlas begagnat med så, nej det är inte dött.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Johan K

Gammal & dryg
Re: En sak jag irriterar mig på...

Visst är det kul med intriger & sådant. men inom spelargruppen så blir det slitsammt efter ett tag. Det är ju inte så himmla kul att få skrämmselhicka varie gång man ska spela. Det är ju gruppen som ska slåss mot de andra, inte mot varandra.

Jag såg !

Johan K

Gammal & dryg
Håller med dig. Där det finns fläkar så kan man ju hitta på själv. Det finns ju inga begrännsnigar på vad man kan hitta på.
Det är ju det som är kul med rollspel. Det finns i princip inga gränser för vad man kan hitta på.

Jag såg !

Johan K

Gammal & dryg
Tydligen så är den här disskutionen inte uttjatad. Eftersom den kommer upp hela tiden.

Jag såg !

Discordian

Swordsman
Re: Vad är skillnaden?

Hur bra spelarna är på att gestalta de konflikter som borde finnas inom gruppen (alternativt gestalta karaktärer som genom att avvika från stereotyperna undviker dem) har väl ändå rätt lite med spelet att göra?

Annars borde ju alla som gillar sån't spela Paranoia. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste