Nekromanti Chronopia: Goblins, goblins, goblins, gobliiiins!

Sodivra

Champion
Under kvällens angstiga och artsy-fartsy omgång av My Life with Master så kom jag och mina två medkumpaner på att härnäst måste vi ju spela GOBLINS! I Chronopia! Och naturligtvis måste vi hitta goblinernas heliga artefakt, Lock-dawn.

Då duger inte Chronopias regler. Har Chronopia regler för vild CP-strid med en grön hord? Eller för att lura rätt goblins att gå före dig när det blir råkurr? Eller för att avla fram en lämplig efterträdande rollpersonsgoblin innan din nuvarande viker hädan? Nä, just det. Här behövs ett nytt regelset:

Så här hade vi tänkt, och för att ni ska se hur seriösa vi är med kampanjen, så går jag igenom punkterna i grönt:

1. För stridsreglerna borde ett Revolver-derivat passa. Den som slår sämst i en runda samlar på sig Underläge, och när man har 7 eller mer Underläge har man förlorat. Inga töntiga attacker och pareringar, och man dör snabbt. Horder kan man klumpa ihop till en enda kämpe. Passar bra till goblins. Eventuellt någon regel för att avgöra när man är besegrad och när man är insta-död, rollpersoner ska avverkas i det här scenariot!

2. Hur får man andra goblins att vilja dö före en själv? Eller att ta en som ledare? Eller hur lyckas man ens få De Svarta Tänderna och De Heliga Svampätarna komma överens? Efter allt Reign och Rising jag sett på sistone så vill jag ha regler för grupper och organisationers interaktioner... Så jag frågar er, hur?

3. Avelsregler (Eller snarare inavelsregler) ska självklart finnas med, istället för rollpersonsmakarregler. Jag menar inte inavelstabellen i Svartfolks-modulen, jag menar taktiska regler för att hitta den bästa makan och medans man avverkar sitt familjeträd så kommer man fram till den ultimata starka eller smarta goblinen. Vi får helt enkelt slå fast att de kräken föds och mognar på en vecka eller liknande för att man ska hinna spela några generationer. De får väl fortplanta sig på magisk väg eller så. Själv har jag aldrig spelat pokemon, så hur göra?

Gå vilda! Vi ska ändå skrota DoD-systemet från grunden, allt funkar!
:gremooo: :gremshocked: :gremsmirk: :gremconfused: :gremcool: :gremsmile: :gremcrazy: :gremblush: :gremtongue: :gremelak: :gremsuck: :gremlaugh:

(Och för de som undrar över Nobiliskampanjen på krönikeforumet, så blir nästa möte så fort en av spelarna kommer hem på besök från skogen där han ligger i fält. Det här är en sidogrej.)

Troberg

Sinister eater
Re: Trådbajsaren nummer ett

Men... varför spelar ni då inte bara Goblins?

Storuggla, best gurpsbok ever
Instämmer, och då är ändå konkurrensen stenhård.

Sodivra

Champion
Eh.

Tja... Ifall det har något av dom sakerna jag räknade upp, så skulle jag kunna kolla upp det efter regler att snatta.

Men vi spelar i Chronopia!

Rising

Vila i frid
Okej: snabba och ogenomtänkta förslag:

Kör Revolver, och hantera alla egenskaper som Anlag. (och låt olika grupper med mofos ha identiska anlag) Då kan man:

1. Ha en maktkamp där man slåss om vilket Anlag som skall bestämma vem som blir ledare i gruppen. Typ: Det kan finnas en subbig ätt med goblins som enas kring anlaget Fysik. Ättens ledare är en alfahane med extraordinär styrka. Prylen är att ätten också har rätt hög Händighet, fastän alfahanen i sig är dålig på detta. Aha, tänker spelarna. Här finns det läge för en revolution.

Man kan ta över en ätt genom att besegra ledaren i den aktuella egenskapen. Så har ätten gjort i flera generationer, och gör man det så behålls organisationen intakt. Skulle alfahanen dö så skulle den näst starkaste ta dennes plats utan några större krumbukter. Men man kan också ändra enighet helt och hållet.

Vill man ta över folk till en ny enighet (såsom i exemplet) så måste rollpersonen ha högre värde i den nya ideologin än den han försöker omvandla, och dels måste den han pratar med lyckas med ett slag mot ledaren i den nya egenskapen. Det är ett lojalitetsslag. Om slaget lyckas så tänker den man pratar med "fuck, jag är ju händigare än vår ledare! Det är händighet som är den viktigaste egenskapen - och så följer jag den här loosern! Jag borde följa den här nya killen istället, hans idéer passar mig bättre."

---

Man kan ha lika många viktiga medlemmar (=sådana med unika spelvärden) i en fraktion som ens värde i anlaget man använder. Man får per automatik lika många oviktiga medlemmar som antalet viktiga medlemmar multiplicerat med sig själv, delat med fem. Har man 7 viktiga medlemmar så lockar man till sig (7^2/5 = 10) loosers.

Så, typ, om alfahanen har Fysik 8 så har han från början åtta viktiga klanmedlemmar och tretton mooks. Om du stjäl två viktiga goblins ifrån honom så får du en mook. I hans grupp återstår bara sju mooks, resten har sprungit iväg eller vet inte på vilken sida de skall ställa sig i den pågående maktkampen.

Så fort alfahanen uppmärksammat vad du gör så blir det nog krig, så då gäller det att ha lockat till sig tillräckligt starka bundsförvanter.

Relationer är särskilt viktiga i krig och revolutioner, eftersom man då kan skaffa bundsförvanter att räkna till sin sida. Utgå från revolver, men se till att relationerna blir individspecifika. Man har inte bara en relation till ätten Kroktand, utan framförallt till Kroktands ledare, Knuding Kroktand. Så länge en relation finns mellan båda parter så befinner sig deras respektive organisationer i en allians. Blir det krig mot den ena sidan måste den andra sidan bistå med hjälp. Misslyckas man att hålla sitt löfte så blir man av med sin relation och de viktiga medlemmar man har i sin organisation som har en relation till Kroktand blir avfällingar som lämnar ens grupp (och som i vanlig ordning tar med sig mooks).

I krig så kan man snabbt säga att mooks på båda sidor dödar varandra. De behöver man inte slå tärningsslag för.

---

Avelsregler: Tja... Kör något snabbt och mofo:

Rangordna föräldrarnas åtta egenskaper, de tre bästa är A, de tre sämsta är C - resten är B. I de fall där flera egenskaper tävlar om A/B-status så får spelaren själv välja.

Där båda föräldrarna har samma bokstav - där får barnet den sämsta förälderns värden - 1. Där en förälder har ett B-värde så väljer man istället den bästa förälderns värde +1. Där föräldrarna har kombinationen A/C så kan man slå fram dem med en T10. Det blir lagom galet för ett tokigt goblinspel.

Sodivra

Champion
Re: Chronopia: Goblins, goblins, goblins, gobliiii

1. Ha en maktkamp där man slåss om vilket Anlag som skall bestämma vem som blir ledare i gruppen. Typ: Det kan finnas en subbig ätt med goblins som enas kring anlaget Fysik. Ättens ledare är en alfahane med extraordinär styrka. Prylen är att ätten också har rätt hög Händighet, fastän alfahanen i sig är dålig på detta. Aha, tänker spelarna. Här finns det läge för en revolution.

Förutom att din lista bara hade en enda punkt :)P) så... wowsa! Hittade du på det där bara sådär? Då finns det säkert några buggar, men whatever. Snyggt insta-spånande! Jag vill gärna höra fler idéer om hur man kan tillämpa tankarna i det här inlägget på gobbos.

Avelsregler: Tja... Kör något snabbt och mofo:
Ba ha ha ha!!! Det är ju skitbra! Möjligt att planera, men fortfarande helt crazy! Tror du att det skulle funka bra även om jag bantade ner antalet egenskaper?

Jag sitter och funderar på om man skulle kunna göra några sorts mutationsregler, i stil med improviserad magi som fanns i Magikerns Handbok och (föreställer jag mig) Ars Magica: Att man kombinerar ett adjektiv och ett substantiv för en regelmässig effekt, och att när goblinar parar sig så blandas dessa hejvilt.

"Hmm, så mamman hade Explosiva Vårtor och pappan hade Stor Kropp... ojsan, det ser ut som din rollperson kommer få en Explosiv Kropp!"

Angående strid så ska jag väl påpeka att det mesta (Förhoppningsvis?) av stridandet ska ske i räder mot ytan. Vad ska man tänka på när en massa goblins möter ett bepansrat hyrsvärd? Jag skulle kunna tänka mig att för varje mook man har så ökar hans Underläge med ett per runda, genom ren jävla översvärmning, och så gäller det bara att se hur många han lyckas slå ihjäl.

Goblins slåss väl inte med vapen riktigt, utan med Prylar: Gafflar, kastruller och sånt häftigt de lyckas roffa åt sig. Jag tänkte att rollpersonerna får en pluspoäng per strid och Pryl, och ju bättre egenskaper ens tilltänkta maka har desto mer Prylar måste man ge henne för att få till det!

Annat som ger bonus i strid är om man har En Lurig Plan eller på annat sätt lyckats smyga sig till en bra position.

Det här är guld! Nä, platinum! MERA!

Men varför fick inte min rubrik plats när din gjorde det? :p

Rising

Vila i frid

Hittade du på det där bara sådär?
Typ. Jag är inte helt nöjd med förslaget dock. Det är för enkelt att bara "jaså, du är en spejare, och din ledare är en vis gammal halvblind man? Okej, men jag tänker starta en klan med idealet Uppmärksamhet, så du kan ju komma med mig." Liksom, det är rätt sällan som ledare är ledare för att de är bäst på något som man kan använda som ledaregenskap.

Men i ett goblinspel kanske man kan hårddra det sådär.

Tror du att det skulle funka bra även om jag bantade ner antalet egenskaper?
Jag tror att det funkar mycket bättre då.

Jag sitter och funderar på om man skulle kunna göra några sorts mutationsregler, i stil med improviserad magi som fanns i Magikerns Handbok och (föreställer jag mig) Ars Magica: Att man kombinerar ett adjektiv och ett substantiv för en regelmässig effekt, och att när goblinar parar sig så blandas dessa hejvilt.
Hur coolt som helst.

---

När det gäller strider så skulle jag låta goblinerna bara välla fram och kasta vassa, slipade hästskor, bajs, stenar och tallrikar mot människorna, för att sedan springa och fly och omgruppera sig. Det ska vara riktigt ynklig stridsföring.

Gör en happening av det. Jag skulle spela en sorts variant av poker, där människorna slog 3T6 öppet, och goblinerna slog 1T8 hemligt. Utifrån det läget skulle de sedan välja hur mycket de ville satsa i stridsomgången. Om satsningarna synades så slår goblinerna ytterligare 1T8 och den som fått lägst får lika många problem som satsningen. Goblinerna kan offra mooks istället för att ta problem.

Då är människorna bäst, men goblinerna ser dem och kan fly och gömma sig (låta bli att syna) tills de får ett bra läge. Å andra sidan så ser bara goblinerna hälften av sitt värde, så de är rätt slumpmässiga och korkade i strid. Goblinerna kan dock bluffa, vilket inte människorna kan, så det är på många sätt roligare att vara goblin och bara "vi väller fram och skriker, vi satsar hela nio!" och människorna bara "fuck det här, de är ju hur många som helst! De är helt galna! Backa!" å så har man i själva verket haft jättedåligt läge (typ ingen har hittat något på marken som är värt att kasta, men de tar en chansning och springer fram och skriker och slår med käppar på kastruller så att det låter som om de vore hur många och hur självsäkra som helst).

Men varför fick inte min rubrik plats när din gjorde det?
Skumlisch... Det tänkte inte jag på. Nu ska jag kolla om det stämmer.

Leon

Leo carcion
Re: Eh.

Det är nog inte klockrent, men det kan finnas en hel inspiration. Mycket samhällsklätter och muterade, felavlade gobbos.

Som sagt ett riktigt juste supplement. Jag har den och Hellboy (och en bok till) till GURPS och det känns inte riktigt som om jag behöver ngt mer :p

Sodivra

Champion

Men i ett goblinspel kanske man kan hårddra det sådär.

Absolut.

Goblinerna kan offra mooks istället för att ta problem.

Enkelheten tilltalar mig, men är det alltid lika många tärningar oavsett hur många gobbos det är, eller hur tuffa människorna är? Och var är rollpersonerna?

Jag skulle vilja skriva ett system där goblinledarskap inte handlar så mycket om att leda goblins som att lura andra goblins att vara ivägen för fienders svärd. :gremsmile:

Så här kanske?

...

Vi använder en variant av Kalles Fungus istället, med den stora skillnaden att alla har ett försvarsvärde man ska komma över, snarare än sin motståndares resultat, för att ge denne underläge.

Varje spelare har en kopp, och inför varje fight så lägger man en näve markörer i denna, en markör för varje goblingmook som rollpersonerna lyckats samla ihop, plus en speciell markör i en annorlunda färg: Detta är rollpersonen själv.

I början på varje runda börjar du slumpmässigt plocka upp markörer ur koppen. Varje mookmarkör du plockar upp kan användas till en av två saker:
Man kan höja sitt försvar ett snäpp. Dessa markörer kasseras innan du får Underläge efter att tärningarna har rullat. Detta är gobbos som stod framför dig, och dog/sårades först.
Man kan också använda dem för att ge sin motståndare en poäng Underläge. Dessa markörer slängs i en gemensam hög med fegisgoblins som gömmer sig eller hejar på eller något sådant.

När du drar upp din rollpersonsmarkör så måste du slå tärningen under nuvarande förhållanden, och resultatet gäller. Eventuellt tar du Underläge. Kanske dör du.

Genast ser man att en goblin vill aldrig vara den som står längst fram egentligen. :gremsmile: Då ska det vara ganska hög risk att avlida.

Efter varje stridsrunda så modifierar alla rollpersoner sina mookhögar genom att ta en ledaregenskap och modifiera med resultatet i striden. Säg att jag har +2 i Ledarskap, och min motståndare slog 3 snäpp bättre än jag. Det blir 2-3=-1 gobbomooks i min kopp. Jag slänger alltså en markör i den gemensamma högen.

Finns det inga goblins kvar i den här högen så får man sno mooks från andra rollpersoner.

Jag hoppas få till en effekt där, att om man man kan hålla uppe andan hos sin goblinhord, så blir den helt vansinnig och bara öser över motståndet. Goblinsprut, så att säga. :gremsmile:

Tror du att det skulle kunna funka när man har plockat ut de värsta buggarna? Jag tror exempelvis att en stor hög fightsugna gobbos ska kunna mosa en del även om spelaren nu råkar dra sin rollpersonsmarkör det första han gör. Anledningen till att jag har olikfärgade markörer med överallt nu är för att jag vill hitta något att göra med mina gopjäser. :gremwink:

Rising

Vila i frid

Enkelheten tilltalar mig, men är det alltid lika många tärningar oavsett hur många gobbos det är, eller hur tuffa människorna är? Och var är rollpersonerna?
Skickligheten bör nog snarast speglas i vad man har att satsa. Så, typ; man borde göra så att man har lika mycket att satsa som ens samlade skicklighet, där mooksen har skicklighet = 1.

Det tråkiga är att rollpersonerna står längst bak och dirigerar alla enheter gemensamt. Man kan exempelvis fråga sig om hur det skulle vara att själv spela en grunt.

---

Ditt förslag med koppen är intressant. Jag har svårt att räkna på det, dock. Kan inte riktigt komma med respons på det.

Sodivra

Champion

Ditt förslag med koppen är intressant. Jag har svårt att räkna på det, dock. Kan inte riktigt komma med respons på det.

Då blir du glad av att höra att jag kom på ett mycket enklare sätt att göra det på.

Ta en vit markör för alla mooks och lägg i en hatt. Lägg i en svart markör också. Spelarna turas nu om att dra valfritt antal markörer ur hatten utan att titta. Detta är hur många mooks man får att fördela på attack och försvar, men drar man den svarta markören så hamnar ens rollperson längs fram, och måste först klara sig utan support. Man lägger tillbaka den svarta för nästa spelare. De mooks som ingen tar markörer för gör ingenting den här rundan.

På så vis kan man hojta och vråla och springa på fienden, och få en massa goblins med sig, eller ta det lite försiktigare, men då är det inte lika många som vill hänga med en.

Jag tror att vi spelare kommer spela, om inte grunts så iallafall sergeanter, häftiga nog att få leta efter Lock-Dawn.

Rising

Vila i frid

Ja, det är ett skitbra system! Simpelt och elegant; den optimala mängden lappar att dra beror både på fördelningen mellan en själv och motståndaren, samt på hur många lappar som finns kvar i tombolan. Knivskarpt system, Arvidos!

Hmm... Det ser faktiskt så roligt ut att jag vill smålira det lite för mig själv ett tag. Det är som en sorts taktisk version av rysk roulette...

Sodivra

Champion
Tombola of DEATH!

den optimala mängden lappar att dra beror både på fördelningen mellan en själv och motståndaren, samt på hur många lappar som finns kvar i tombolan.

Jaså, du tycker att det är en feature? Jag oroade mig för det först, och tänkte att man skulle se till att det alltid fanns lika många svarta markörer som spelare i hatten, så att risken var konstant.

Sedan började jag fundera på vad som skulle hända om man drog två svarta markörer. Kanske skulle man kunna göra så att om man drog två svarta så hamnade man längst fram, och drog man bara en svart så hamnade man i "mitten", det skulle nog behövas fler svarta markörer då, och...

Men då blev det för krångligt, så jag skrotade den där varianten. Lite dumt kanske, för grundidén var ju enkel.

Men det skulle kunna vara ett kul iniativsystem om den som springer först har bäst läge att dra med sig gobbos. Man skulle till och med kunna avgöra iniativet med att se vem som drar först, för att uppmuntra lite ogenomtänkt vansinne. :gremsmile:

Kanske kan man använda samma system för att smyga sig till en bra position (Ju fler markörer man drar, desto närmare och mer vansinnig plats har man tagit sig till. Med en svart markör blir man upptäckt) och använda magi. (Ju fler markörer, desto mäktigare magi. Med en svart markör går något fel) Det som är kul med det här är att man skulle kunna använda goon-högen till detta med, för att sedan lägga tillbaka plockade markörer, så ju fler goblins det är på platsen, desto enklare är det att smyga eller trolla i tumultet. :gremsmile:

Jag undrar om markörerna man drar ska modifieras på något sätt? Så om det gått bra i den förra rundan, eller om man spelare en goblin med ledaregenskaper så får man några extra markörer, och tvärtom.