Nekromanti Chronopia ideer...

Gordeg

Hero
Problemet kom först när man spelat ett tag. Den stora bristen i FV-höjningarna åtgärdades enkelt genom att sno tabellen från DoD4 (för de som hade den), vilket vi gjorde så fort vi upptäckte vad som hände (först tyckte vi det var bekvämt att kostnadsökningen var linjär, men ja ja).
Ja, den linjära kostnaden måste betraktas som ett misstag.

Men det riktiga problemet kom med extraböckerna.
Modulerna innehåller visserligen en massa överdrivna beskrivningar av yrken osv ("du tillhör de bästa av den yppersta eliten, alla skakar av skräck när de hör dina steg på gatan bla bla bla") men när man flyttar ögonen från den fria texten och skärskådar de nya yrken, föremål och förmågor som kom i modulerna finner man att de inte är så über. Särskilt inte om man jämför med de moduler som släpptes till Ereb på slutet (Alver, någon?).

Gordeg

Dewil

Skrivbordsgeneral
Särskilt inte om man jämför med de moduler som släpptes till Ereb på slutet (Alver, någon?).
De modulerna hade väl inget med EA att göra över huvud taget?

Dewil

cogitare

Swashbuckler
De modulerna hade väl inget med EA att göra över huvud taget?
Jodå, det hade de väl. De var ju till DoD91 som hade Ereb Altor som spelvärld. I vissa fanns ju tom direkta referenser så som till något nidländskt tjuv-/lönnmördargille i "Tjuvar och Lönnmördare" eller orcher som attackerar Goiana i "Svartfolk" osv. osv.

C.

cogitare

Swashbuckler
Jag håller inte alls med. Spelledade DoD91 i flera år och efter det även Chronopia i ganska många år och jag upplevde, rent regel och SLP-mässigt, Chronopia att vara fruktansvärt mycket mindre maxat. Ok, staden i sig med sina kilomteterhöga torn var extremt hög fantasy. Men jämför man FV på de "tuffa" SLP:na i respektive världar så kunde du näppeligen hitta några Shaguls, Siratsior eller Vicotnikar i Chronopia. De riktiga hårdingarna låg på runt 30 i FV på sina bästa färdigheter medan de riktiga hårdingarna i Ereb Altor låg på runt 60-70 i FV vilket är helt sjukt högt.

C.

Eksem

Champion
På SLP-fronten fanns det inga Siratsior eller Shaguls, det stämmer, men jag pratar om brutna RP-förmågor. Shaguls och Siratsias höga värden sabbade inte spelet på samma sätt för mig, eftersom de i praktiken aldrig används i spelet mer än en gång, knappt ens det.

Mezziah

Veteran
Förstår precis hur du känner som spelare i Chronopia, världen är ibland för mycket. Men själv har jag fösökt ta åt mej av det här och göra Chronopia till en stad fylld av fara av alla de slag. Men håller med om att spelledaren får tona ned lite av det som står.

Trevligt att du uppskattar världen åxå, få som gör det nuförtiden. Charibisk pirat låter som en intressant karaktär, på tal om Chariber har jag två SLP Charibbröder som driver ett värdshus nere i Chronopias hamn vid namn: Den sista vilan. Företagsideen går ut på att Chariberna tar ut ett billigt pris för nykomlingar till staden som kommit över haven, sen kidnappar de 1-2 besökare varje natt å tillagar dom under natten å serverar en välsmakande frukost till resterande besökare. Detta gör att värdhuset får rykte ibland nykomlingar att det är ett ställe som tar bra priser och har utmärkt mat (då den ena brodern är mästerkock).. Hehe, bara ett tillägg för att få en bild av mitt Chronopia... Mvh Kenny

Dimfrost

Special Circumstances
Å andra sidan utspelade sig Magikerns handbok i en helt annan värld, till exempel.

/Dimfrost

Mezziah

Veteran
Får hålla med Gordeg i detta... Håller med om att man bör bortse från all (tuffhets) text som står på yrkena, å ta allt med en gnutta salt... Är givetivis tveksam till många yrken å förmågor som finns, men oftast är det bara sunt förnuft som krävs. Har erfarna spelare som undviker att ta saker som är mycket bättre än andra. Det roliga är ju att ha en karaktär man trivs med, inte en som bara är bättre än allt annat...

Gordeg

Hero
Även om vi lägger diskussionen om extrema FV åt sidan kan vi stirra lite på yrkesförmågor i DoD91 och Chronopia.

Jag minns bara en yrkesförmåga i Chronopia som är urflippat mäktig, nämligen Svartsystrarnas immunitet mot all form av magi. Jag menar, total immunitet, hallååå?

I DoD91-moduler, särskilt de av senare datum, fanns det gott om yrkesförmågor som var obalanserade jämfört med grundreglernas yrken (lika feta yrkesfömågor på alla yrken hade inte tiltat spelet lika mycket). Minns inte alla nu men några favoriter är "kultist" som pga sin fanatism inte fick några minus från skador, de där alvjägarna som inte behövde slå FV för att lyckas spåra men kunde använda färdigheten ändå för att upptäcka saker som att personen bar en dolk i sin vänstra stövel, och "prisjägare" vars CL för Upptäcka fara inte kunde underskrida 15.
(Prisjägarens yrkesfömåga hade dessutom den roliga bieffekten att spelaren antagligen inte brydde sig om att köpa mer än baschans i Upptäcka fara då uppmärksamhetsfärdigheter ofta fick negativa modifikationer av olika anledningar - för att kunna Upptäcka fara bättre än yrkesförmågan tillåter skulle man behöva pumpa upp sitt FV till 20-25 nånting.)

Gordeg

Mezziah

Veteran
Kan hålla med om att striden är tennisaktig, men med mina regeländringar och med lite mer levande stridskonster så blir det klart mer underhållande. Kan inte förstå dock hur du kan mena på att D&D är på något sätt bättre, då det verkligen är ett tennissystem i strider. Jag menar hur kan du mena att ena spelaren först utför alla sina attacker som för övrigt har föga betydelse var dom träffar, sedan är det nästkommandes tur. D&D lämpar sig för hjältespel enligt mej, inget annat. Chronopia är enligt mig mer lämpat för jordnära karaktärer, dvs karaktärer som alltid har en chans att dö eller skada sig och som inte slutar som episka hjältar. Spelleder nämligen även D&D och hur mycket man än försöker så brukar det sluta med att karaktärerna är svåra att klassa som något annat än hjältar/antihjältar...

cogitare

Swashbuckler
Jag tycker ändå inte att de särskilda förmågorna i Chronopia var sämre eller egentligen direkt bättre än de som fanns i DoD91. I mångt och mycket var det desamma. Det fanns något yrke som har helt knäppt och var immuna mot en massa magi(Svartsystrar tror jag) men de tog jag helt sonika bort. Och jag tycker inte på något sätt att rasmodulerna var mer maxade till Chronopia än till DoD91, snarare tvärt om.

Särskilt "Alver" var en helt knäpp modul. Pennor och papper gjorda av alver som gjorde att man skrev bättre?!?! Alviska jägare behövde inte ens slå för att spåra om det inte var mot en annan alvisk jägare och kunde avgöra kön, hårfärg, nagellängd och sinnestämmning på den de spårade.

Nä, modulerna till Chronopia var mycket bättre rent generellt även om de inte alla var guldkorn så klart.

C.

Mezziah

Veteran
Re: Spelvärlden Chronopia

De hängivna är en mycket stor del i mitt Chronopia, håller mej dock innanför murarna när jag spelleder då jag finner staden som en mer udda plats att försöka hålla en kampanj :gremsmile: Min tolkning av de Hängivna är Chronopias mörker, de som sakta men säkert vill kunna kontollera allt o alla i staden. Saker är att ingen egentligen kan stoppa dom, dom har en allians med Kejsaren (sägs det) å bidrar med svartgods osv till stadens hyrsvärd, svartgardister och högt uppsatta. Detta gör att det egentligen är väldigt svårt att rå på dom (enligt min mening). Har dock en intressant spelare som spelar en karaktär som har arbetat som yrkesmördare för de Hängivna å som mirakulöst lyckades slita sej ur till slut. Hans karaktär har nu ett högt pris på huvudet och försöker samla rebeller för att eventuellt försöka göra slut på de hängivnas inflytande eller åtminstonne försvaga det innan de blir dödade... Detta har lett till en viss kampanj som jag själv egentligen inte hade planerat. Mycket intressant kan komma från den här världen som sagt...

cogitare

Swashbuckler
Jag minns bara en yrkesförmåga i Chronopia som är urflippat mäktig, nämligen Svartsystrarnas immunitet mot all form av magi. Jag menar, total immunitet, hallååå?
Det var extra puckat för det stod olika beroende på var man läste på yrket har jag för mig. På något ställe stod det att de var totalt immuna och på något annat ställe att de "bara" var immuna mot mental magi.

I vilket fall som så var det en dålig idé att låta en RP vara en av Kejsarens män tyckte jag så jag förbjöd alla Kejserliga yrken i min vanliga kampanj har jag för mig.

Minns inte alla nu men några favoriter är "kultist" som pga sin fanatism inte fick några minus från skador, ...
De hade 2 i ABS också! :gremsmile:

C.

Mezziah

Veteran
Kan nog stämma då jag har dålig koll jämfört med gamla DoDs förmågor... tycker bara att de är för mycket på något sätt. Har alltid haft svårt att spelleda för ett gäng hjältar i (mitt) chronopia, det lämpar sig lixom mer för vardagligt folk...

cogitare

Swashbuckler
Det är klart. Då är det ju bara att ta bort de särskilda förmågorna för yrkena eller husregla till systemet så det passar dina behov! :gremwink:

C.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jodå, det hade de väl. De var ju till DoD91 som hade Ereb Altor som spelvärld. I vissa fanns ju tom direkta referenser så som till något nidländskt tjuv-/lönnmördargille i "Tjuvar och Lönnmördare" eller orcher som attackerar Goiana i "Svartfolk" osv. osv.
DoD'91 är i grunden ett världslöst fantasyrollspel (och dessutom gick EA inte längre att få tag på när DoD'91 gavs ut). Handböckerna som gavs ut 1992-1993 (Krigarens handbok, Tjuvar och lönnmördare, Drakar, Kaos väktare, Magikerns handbok och Alver) är generella regel- eller kampanjmoduler, närmast att jämföra med de äldre Gigant eller Monsterböckerna. Att det förekommer referenser i böckerna behöver inte betyda något - i Gigant refererades t.ex. till Stephen Donaldsons "Thomas Covenant"-böcker utan att det gör Gigant till "Furst Nid - Rollspelet".

Dewil

Mezziah

Veteran
Förstår ditt missnöje med Svartsystrarnas immunitet... Kan förklara hur jag använder mej utav dom utan att rubba balansen. Som spelledare så har jag många restriktioner på vad spelare kan spela, brukar i huvudsak använda mej enbart av de yrken som finns i grundboken men eventuella ändrade färdigheter om någon spelare har en egen ide. Brukar sedan låta spelare sträva efter mer prestigefyllda klasser som dödsdansare, vapenmästare osv...

Svartsystrar är en sådan klass som jag i mitt spelledande aldrig skulle tillåta som spelarkaraktär om inte ett äventyr handlade om att alla spelare var medlemmar, använder egentligen alla kejserliga yrken som SLP då jag föredrar mycket mystik inom det området (går inte in närmre på det).

Enligt min mening är svartsystrar, svartgardister å alla andra viktiga kugghjul i kejsarens tjänst för sysselsatta med sitt arbeteoch för hemliga för att kunna fungera i en spelbar grupp. Men detta är min tolkning av världen, men i min värld anser jag att svartsystrar verkligen är elitkrigare som enbart kommer vara SLP och kommer därför att få behålla sin yrkesförmåga...

cogitare

Swashbuckler
Så du menar alltså att de som gjorde handböckerna till DoD91 inte hade Ereb Altor i åtanke när de skrev dem?

Det ser jag som ett ytterligt otroligt scenario med tanke på alla referenser till EA som det finns i dem!

Men visst, man kan använda dem till andra världar också. Men jag skulle säga att de var designade för EA-världen först och främst.

C.

Eksem

Champion
"Har erfarna spelare som undviker att ta saker som är mycket bättre än andra."

Alla spel med problem av den typen kan åtgärdas genom erfarna spelare, men det var ändå tydligen ett tillräckligt stort problem för att jag skulle störas ordentligt av det när det begav sig.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Så du menar alltså att de som gjorde handböckerna till DoD91 inte hade Ereb Altor i åtanke när de skrev dem?
I stort sett, ja. De är i första hand generella, i andra hand kan de användas till den utgångna kampanjmiljön Ereb Altor. Hade de varit rena EA-produkter hade de varit osäljbara.

Dewil