Nekromanti Chronopia-licens

Dimfrost

Special Circumstances
Alla inlägg om Chronopia på rollspelsforumet gjorde mig nyfiken. Vem är det som äger licensen för Chronopia nu? Jag har för mig att figurspelet fortfarande är mer eller mindre aktivt, i alla fall för något år sedan. Eller följde den med till Riotminds när de köpte DoD? Jag har försökt googla men inte fått fram något.

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
Alla inlägg om Chronopia på rollspelsforumet gjorde mig nyfiken. Vem är det som äger licensen för Chronopia nu? Jag har för mig att figurspelet fortfarande är mer eller mindre aktivt, i alla fall för något år sedan. Eller följde den med till Riotminds när de köpte DoD? Jag har försökt googla men inte fått fram något.
När jag för ett och ett halvt år sedan luskade i det hela kom jag inte fram till något annat än att Paradox satt på samtliga varumärken. Excelsior Entertainment licensierade rätten att tillverka Mutant Chronicles- och Chronopia-figurspel. Enligt en artikel i franskspråkiga Wikipedia verkar dock Excelsior ha gått i putten i vintras och Paradox dragit tillbaka licenserna.

Vad beträffar det författade materialet så gäller väl samma sak som för resten av Targets katalog, dvs. att rättigheterna återgått till respektive författare vid företagets konkurs. För rollspelet Chronopias del är det väl Johan Sjöberg och Bill King som stått för det mesta av fantiserandet och skrivandet.

Dewil

Big Marco

Läskig
Syftar du till v5 av Drakar och Demoner (och inte bräd/figurspelet) så tror jag att den generella licensen ligger hos Riot, eftersom de har köpt loss DoD-namnet (tydligen mot Fredrik Malmbergs vilja dessutom). Rollspelet DoD "Chronopia" är inget eget spel per se utan bara en spelvärld under paraplyet DoD (jag kan dock ha fel i detta, det är lite rörigt).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag menar inte spelet som sådant, med namnet "Drakar och Demoner" och så vidare, eftersom det ju finns hos Riotminds, utan rätten till namnet "Chronopia" och övriga företeelser i den världen. Det känns inte alldeles självklart att det hängde med DoD-licensen. Man skulle naturligtvis kunna maila Riotminds och fråga.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Me ditt resonemang är det alltså Bill King (som skrev världskapitlet i spelet) som äger rättigheterna till namnet Chronopia och allt som särskiljer den från en generisk DoD-värld?

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Jag skule säga Paradox. Eftersom det verkar rätt, och wikipedia säger så.

Storuggla, enorm fjärris i näsan

Dewil

Skrivbordsgeneral
Me ditt resonemang är det alltså Bill King (som skrev världskapitlet i spelet) som äger rättigheterna till namnet Chronopia och allt som särskiljer den från en generisk DoD-värld?
Nej, bara den uttryckliga text han skrev. Jag vet inte i vilken utsträckning man kan skydda idéer (Chronopia som helhet, t.ex.) men helt klart är att varumärket Chronopia så sent som i vintras ägdes av Paradox.

Riotminds intresse för äldre DoD-material är dokumenterat obefintligt. De har förmodligen bara köpt varumärket Drakar och Demoner, inget annat.

Dewil

Dewil

Skrivbordsgeneral
Är det bara rätten att göra rollspel med varumärket Drakar och Demoner som Riotminds äger?

Dewil, förvirrad

Big Marco

Läskig
Vet inte. Kan också vara så att PRV inte har fått info om vm-ändring eller vm fortfarande är hos Pdx eller Brädspelsbolagets händer, även om licensen till fullo ligger hos Riot (det senare torde vara det mest sannolika).

Sedan gäller vm olika klasser. Klass 28 är den troliga och den innefattar det mesta som kan klassas som spel (utom TV-spel).

(jag har haft mina duster med PRV om detta när jag reggade "Noir" - jag var bland annat tvungen att avsäga mig ägandeskap av namnet gällande gymnastikskor...)

Jarre

Swordsman
jag var bland annat tvungen att avsäga mig ägandeskap av namnet gällande gymnastikskor...
Bara för det borde du lägga till "gymnastikskor" som valbar utrustning i spelet.. De kanske blir hett eftertraktade av en Noir-variant av Jerry Seinfeld. Tänk, Fedora-hatt, beige trench coat, en Colt Detective i handen och vita gympapjuck :gremtongue:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Malmberg, Molin och gamla surdegar

den generella licensen ligger hos Riot, eftersom de har köpt loss DoD-namnet (tydligen mot Fredrik Malmbergs vilja dessutom).
Jag läser senaste Runan (http://www.runan.info/) och där skriver Fredrik Malmberg följande i avsnittet om turerna kring Targets fall 1999:

Drakar och Demoner gavs till en fordringsägare mot min inrådan och han har mig veterligen sålt vidare rättigheterna till svenska RiotMinds.

Riotminds köpte DoD av ett "Brädspelsbolaget". Det finns ett "Brädspelsbolaget i Ramlösa AB" som ägde varumärket Drakar och Demoner. Bakom Brädspelsbolaget står en Mikael Molin som förmodligen är densamme som under en kort tid var VD för Target Games. I ett pressmeddelande från Target 2000-04-05 skriver man att "I samband med den fullföljda rekonstruktionen har bolagets nuvarande VD Mikael Molin valt att lämna bolaget för annan verksamhet".

Något säger mig att i röran när Target gick omkull blev folk arga på varandra, gjorde dumma saker och är arga än i dag. Vi kommer nog inte att få veta exakt vad som hände än på några år. Inte förrän de inblandade har fått distans till händelserna och känslorna svalnat...

Dewil

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Malmberg, Molin och gamla surdegar

Fast det där gäller ju bara just "Drakar och Demoner". Vad som hände med Chronopia är fortfarande inte helt klart (även om Marco ju hittade vem som ägde varumärket).

/Dimfrost