Nekromanti Chronopia moduler som aldrig kom

AEGIS PRIME

Swordsman
Läste i debatten om Drakar och Demoners historia om moduler som skulle komma till Chronopia som aldrig kom

Som aldrig kom till Chronpia
Frostviddernas Härskare
Drakarnas Söner
Eldshavens Betvingare
Demonernas Folk

Vad är detta? Finns det ngt mer material om saken? Finns de som en hobbyversion som ngn författare sitter och håller på. Det är väl högst osannolikt att Chronopia skulle börja nytryckas men jag är bara väldigt nyfiken. All information om dessa moduler är av intresse

King Kromm

Hero
Jag tror inte det finns många som vet speciellt mycket om dessa, förutom de inblandade då förstås.

Men vad jag fått höra så skulle dessa bara fortsättningar på den svit som Altors Baksida påbörjade, dvs en fortsatt beskrivning av Ereb Altors östra halva. Och dessutom med fortsättningar på det äventyr som påbörjades i Altorsbaksida vilket skulle leda fram till den sjätte konfluxen (eller va de sjunde?).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det var den sjätte konfluxen.

De skrevs nog med största säkerhet aldrig några. Man får dock en hyfsad god idé om vad de skulle handla om genom Herr Bråkenhielms rundtur, något som var tänkt att man skulle följa allt eftersom man kom närmare den sjätte konfluxen.

Jag kommer ihåg att jag själv började skriva en modul om Frostviddernas Härskare då jag insåg att den aldrig skulle slutföras, men den blev aldrig slutförd :gremfrown:

King Kromm

Hero
Och när jag tänker efter så spelade vi en kampanj ganska länge där vår gamla SL själv hittade på vad som hände efter 'Ödeshjulet' (tror att äventyret i Altors Baksida hette så, osäker igen :gremsmile:. kom ganska långt, och det var om jag inte minns tokigt delvis baserat på Bråkemhielms brev.

Kanske borde man ta och tvinga hit sin gamla SL för att redavisa det hela (han lär ha bättre koll än vad jag har.)

Robert Jonsson

Jo, äventyret hette Ödeshjulet. Jag tror det är många som skissade vidare på hur det skulle gå till, men den enda som borde veta hur det var tänkt är nog Johan Sjöberg (som skrev det). Jag påbörjade en del själv då, men jag lade ned det då jag tröttnade på fantasy under ett längre tag. Och sedan kom ju Trudvang så det föll helt i glömska :gremfrown:

Robert Jonsson

Skulle inte tro det. Då han var aktiv inom rollspelsvärlden var han inte direkt åtkomlig genom nätet, så jag tror inte han är det nu heller. I alla fall inte till min kännedom. :gremfrown:

Dimfrost

Special Circumstances
Finns Johan Sjöberg nånstans? (alltså kontaktbar) Hade varit kul å prata lite med honom och höra lite vad han tyckte och tänkte...
Alternativt för att leta reda på honom och ge honom riktigt mycket stryk för hur han behandlade Chronopia i och med modulerna. Jag vet att jag inte är ensam om att tycka så här. :gremelak:

/Dimfrost

King Kromm

Hero
Alternativt för att leta reda på honom och ge honom riktigt mycket stryk för hur han behandlade Chronopia i och med modulerna. Jag vet att jag inte är ensam om att tycka så här.
Det är ju ganska känt att alla inte gillade allt i chronopia, framför allt inte alla som spelat dod 91 eller äldre variant av dod tidigare, men jag är inte säker på hur jag borde tolka det du skrev.

Sabbade han Chronopia med delar han skrev; eller var han tilräckligt inblandad för att, enligt dig, "förstöra" en ganska rolig idé så att det hela slutade med det Chronopia som vi idag känner; eller vär det bara äventyren som aldrig blev släppta som gör dig arg?

Eller är det något helt annat?

Feliath

Swashbuckler
Johan [CENSUR] Sjöberg

Sabbade han Chronopia med delar han skrev; eller var han tilräckligt inblandad för att, enligt dig, "förstöra" en ganska rolig idé så att det hela slutade med det Chronopia som vi idag känner; eller vär det bara äventyren som aldrig blev släppta som gör dig arg?
Johan Sjöberg skrev modulerna till Chronopia (utom den som medföljde Spelledarskärmen, Hyrsvärdets Handbok). Han gjorde detta synbarligen utan att ha faktiskt läst mer av världsbeskrivningen i grundboken än en sammanfattning; modulerna motsäger direkt grundboken på ett antal ställen, vållar konstiga överlappningar och ger överhuvud taget sken av att vara ett hafsverk som inte tar hänsyn till förlagan.
Det är alltså en ganska okontroversiell åsikt att grundboken till DoD5 var bra, medan Sjöberg pissade bort spelet i och med modulerna. Det är därför Dimfrost spekulerar i att arrangera en ingående konversation mellan Sjöberg och något tungt och trubbigt. And frankly, I really wouldn't mind it either.

/Feliath - sympatisör

Leon

Leo carcion
Lätt OT:
Altors Baksida
Vad var detta? Förutom att den satte in Chronopia i Altor har jag noll koll på supplementet. Kan någon vänlig själ ge mig en kort sammanfattning om vad där finns?

King Kromm

Hero
Vad var detta? Förutom att den satte in Chronopia i Altor har jag noll koll på supplementet. Kan någon vänlig själ ge mig en kort sammanfattning om vad där finns?
Kommer inte ihåg allt som står i den, men det finns en Tidslinje som sträcker sig över hela Altors historia, koncentrerad mot östra halvans. Sedan står det en del om de länder och dess invånare som finns runt omkring Chronopia, och i slutet presenteras en lång berättelse om en kändis ifrån chronopia som varit försvunnen i 20 år. Det hela avslutas med ett äventyr dom till vis del följer den tidigare nämnda historian. Det äventyret som presenteras i boken lär vara del 1 i en kampanj som leder som en ny konflux.

cogitare

Swashbuckler
Personligen så tyckte jag att modulerna som kom ut till Chronopia var 10 ggr så bra som de som kom ut till gamla Ereb Drakar och Demoner.

Sen kan man ju tycka vad man vill om Chronopia världen och dess TechnoFantasy men det tilltalade mig. Förstår dock om det inte tilltalar alla

/C

Robert Jonsson

Något som slog mig...

...var att det ursprungligen var tänkt att komma ut en modul som hette "Kader i Chronopia" (eller liknande - kommer inte ihåg namnet just nu). Det annonserades aldrig officiellt villl jag minnas, utan endast speltestarna för Cirkus Kad kunde läsa det i första draftet. Dock kom det att inkluderas i Väsen i Chronopia (i en mindre roll).