Nekromanti Chronopia Värde

Rori

Veteran
I Grundboken har jag läst att man med HP (HjältePoäng) kan köpa hur stora värden som helst i grundvärdena, utom Storlek.

Det låter lite konstigt med ett Troll som har 34 i INT (Intelligens)...

Ngn som har funderat över detta eller har ngt att säga?

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaooo, just det det om att köpa STO... På något sätt så känns det som man just har vuxit klart på nått sätt & inte kommer att växa nått mer... & därigenom att man kan köpa nån STO.
Sen ett roll med 34 i INT.... Det trollet skulle jag vilja se, men det finns säkert de troll som bekräftar untantaget... :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Något å säga har jag alltid.. Betänk det faktum att det faktiskt heter hjältepoäng och att ett troll som har 34 i INT då måste vara en framstående hjälte och som därmed står ut från alla andra troll..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tycker det alls är något konstigt

vandraren

Swordsman
Om en spelare nu har fått så många HP att han kan höja ett trolls INT till 34 och har viljan att göra det finns det inga regeltekniska hinder.

Dock vill jag höja ett koboldvarningens finger. Den SL som gett sina spelare så många HP är ute på hal is. Spelaren skulle lika gärna kunnat höja STY, FYS och SMI och blivit den ultimata krigaren. Jag tycker att det låter som en oerfaren SL eller en mycket obalanserad kampanj.

Men om nu spelaren har höjt trollets INT till 34 så är det väl så SL vill ha det antar jag. Det är ju upp till honom och spelarna hur de vill spela och det viktigaste är ju att man har kul.

Dimfrost

Special Circumstances
I någon tidigare utgåva (jag har för mig att det är EDD, men jag är inte säker) begränsas grundegenskapsvärdena av rasens naturliga maxvärde, eventuellt plus några poäng. Därmed bör en människa inte höja någon grundegenskap över 20 eller så. Det här tycker jag kan vara en bra riktlinje. Speciellt höga värden på INT skulle jag akta mig för: det är svårt att föreställa sig hur en så intelligent varelse skulle resonera. INT över 20 passar nog bäst när det gäller varelser med stor insikt i multiversums struktur, som drakar, mäktiga demoner och gudar (vilket ju innefattar tidigare nämnda kategorier enligt Erik Granströms syn på saken, vilken jag tenderar att dela).

PSY bör väl dätemot vara ett undantag, eftersom var och varannan mäktig magiker har 25-30 i den grundegenskapen.

För övrigt tycker jag att det är fånigt att man inte kan höja STO med HP. Om man vill ha en hjälte som sitter och toksvullar mat hela dagarna och blir känd som världens (eller stadens, i det här fallet) fetaste man ska man väl få det? :gremwink:

/Dimfrost