I någon tidigare utgåva (jag har för mig att det är EDD, men jag är inte säker) begränsas grundegenskapsvärdena av rasens naturliga maxvärde, eventuellt plus några poäng. Därmed bör en människa inte höja någon grundegenskap över 20 eller så. Det här tycker jag kan vara en bra riktlinje. Speciellt höga värden på INT skulle jag akta mig för: det är svårt att föreställa sig hur en så intelligent varelse skulle resonera. INT över 20 passar nog bäst när det gäller varelser med stor insikt i multiversums struktur, som drakar, mäktiga demoner och gudar (vilket ju innefattar tidigare nämnda kategorier enligt Erik Granströms syn på saken, vilken jag tenderar att dela).
PSY bör väl dätemot vara ett undantag, eftersom var och varannan mäktig magiker har 25-30 i den grundegenskapen.
För övrigt tycker jag att det är fånigt att man inte kan höja STO med HP. Om man vill ha en hjälte som sitter och toksvullar mat hela dagarna och blir känd som världens (eller stadens, i det här fallet) fetaste man ska man väl få det?
/Dimfrost