Nekromanti Chronopia - vågar jag?

Storuggla

Champion
Jepp, nu satt man här med lite pengar på fickan och ja... jag har aldrig haft Chronopia. Jag var en av dem som dissade spelet då det "inte var Drakar juh". Jag vet, men jag har vuxit sedan dess, lite i alla fall.
Så nu undrar jag, är DoD Chronopia något att ha? Kan någon berätt aom världen och om systemet skiljer sig från DoD91 och så? Snälla?

Storuggla, gödslar med cash

Johan K

Gammal & dryg
Åxå infekterat ämnde, tror jag..

Hmmm, jag tillhör ju den gruppen som INTE skulle ta & rekomendera Chronopia....
Nu var det iof ett tag sedan som jag läste den boken.. Men jag har för mig att b. la skillnaden låg i själva grundvärdena de var nog lite mer & sånt, sen så finns det lite andra vapen & sånt...
Själva världen är att du spelar i en STOR jäkla stad. Som styrs av nån mysko härskare. Det finns besrkrivningar på kolakerna & uppåt i staen..
Men, gör som så att du tar dig en titt i boken & skaffa dig en egen uppfattning om det...
Jag skulle nog ha gett dig en bättre beskirvning, men tyvärr så har jag inte boken här just nu...

Storuggla

Champion
Re: Åxå infekterat ämnde, tror jag..

Trubblet är att ja ginte hittat någon butik som har ett ex av DoD Chronopia i lager. Endast en viss begagnadbutik i Götet har dem i lager verkar det som och ja... jag kan inte bläddra på det avståndet ^_-

Storuggla, tackar för all hjälp i alla fall

DanielSchenström

Swashbuckler
Våga och vinn!

Köp det begagnat då för den lilla summan det nu kostar. Om det sen visar sig vara något för vedspisen så 1)sälj tillbaks det till samma firma/annan firma med begagnat inom staden du bor i, 2) ge bort det till nån du inte tycker om.

DAKRilla

Hero
Om man jämför grundböckerna så är det i princip inga skillnader i reglerna. Några skillnader är dock att det finns andra yrken, andra raser (som skiljer sej aningen från DoD91) samt att man får mer BP/EP och att det är billigare att köpa FV i färdigheter.

Mellan världarna så är det dock lite skillnad. Visserligen utspelar de sej i samma värld, Ereb Altor, men i DoD: Chronopia så är det mer centrerat runt staden Chronopia, som mej veterligen inte beskrivs till någon av de äldre utgåvorna. Chronopia är helt enkelt en enorm stad med någon miljon innevånare, där allt finns typ, så man kan dra paralleller till det "lapptäcke" man brukar jämföra Ereb Altor med. Tack vare denna digra blandning så är möjligheterna för stadskampanjer oändliga och erbjuder mycket variation.

Allt i staden verkar sträva efter att vara störst och mäktigast, och själva tillvaron är också väldigt farlig för alla vilket gör rollpersonerna men även resten av stadens medborgare paranoida. Staden styrs även med järnhand av en egendomlig Kejsare som ingen ens vet namnet på (har jag för mej). Han har styrt staden från Eviga Palatset sedan urminnes tider. De enda som möjligen kan komma ihåg något om hur det hela började är de allra äldsta av alver. Med sitt garde, Svarta gardet, så håller han staden från att falla i anarki, och det är inte sällan som dessa Svart gardister kommer och stör under äventyren.

Vissa andra saker skiljer även mellan hur det är "ute" i Ereb Altor och "inne" i Chronopia: Svartfolken t.ex. Orcher och gobliner är allmänt accepterade. Nästan åtminstone. Fördomar finns ju självklart, men ingen direkt fiendskap existerar mot alla andra varelser som där "ute". Egentligen har alla fördomar mot alla, så detta är inte något som är unikt med svartfolket, eller svartblod som de kallas. Trollen är även de annorlunda. De är ofta trevliga och har namn med botanisk innerbörd, som Smörblomma, och de är lobotomerade. Jupp. Lobotomerade. En Kejserlig organisation sysslar med detta, för trollen anses vara allt för aggressiva för att gå lösa utan. Även Resarna är annorlunda. De är fortfarande enorma bjässar, men nu är det snarare fett än muskler som gör dem till detta. De håller till i den övre sociten och sysslar med affärer och dylikt, och generellt sett är de tämligen välbärgade. Detta gäller enbart för Härskarresarna, och inte för de andra (som jag inte kommer ihåg vad de heter) för det är de som är tjänarna. En ganska intressant indelning för övrigt.

Jag skulle kunna fortsätta i alla oändlighet, för det är en väldigt rik spelvärld oavsett vad alla andra säger. Det enda man bör se upp med är modulerna. De är överdrivna. Varenda yrke beskrivs som det bästa av de bästa o.s.v samtidigt som möjligheterna för übermyglande ökar exponentiellt med antalet moduler man äger (läs lite mer här). Den övriga informationen i dem är dock bra, men det är saker som spelvärden och annat regelgrejs som bör ses över. I övrigt så tycker jag att det mer ironiska Chronopia är betydligt intressantare än vanliga DoD, men det är ju jag det. Dessutom så är det ju inget som hindrar en från att spela utanför Chronopia vilket gör det kompatibelt med allt gammalt material till DoD91 t.ex.

Kort och gott: Jag tycker att du borde skaffa dej spelet om du tycker att något av det jag skrev ovan var "iögonfallande".

Eksem

Champion
Jag tycker att du gott kan köpa spelet. Undviker du bara alla tilläggsböcker är det helt klart spelbart. Och om jag minns rätt så har du väl lyckats hantera Mutant Chronicles alldeles utmärkt? Det är ungefär samma mentalitet i båda spelen.

Förresten är det ett tillägg du ska skaffa. Spelledarskärmen, och då framförallt för det utmärkta häftet "Hyrsvärdets Handbok" som är extremt användbar.

Storuggla

Champion
Soft, då gör jag ett försök. Gäller bara att hitta ett ex i bra skick.

Storuggla, skriver kort

Mmm
Dessutom så har det en tendens till att rasa ihop.
Ett hyfsat spel
Om det inte hade stått DoD på det, medans andra nog abselut inte håller med om det. Men det är nog min åsikt för tillfället i alla fall.

Johan K

Gammal & dryg
Bra kvallité

Den affären vi nog pratar om har iaf haft bra kvallite på de grejor som säljs. Det erfarenheten har jag iaf.
Som sagt, friskt vågat, hälften vunnit !

Nelwyn

Veteran
En sak som är riktigt possitiv med Chronophia's grundregelbok
är att den är gord för att användas tillsammans med handböckerna till DoD91 vilket gör att man egentligen inte behöver köpa dom tillägsböcker som är gjorda för just Chronophia.

Skulle det sen visa sig att du/ni gillar Chronophia och du bestämmer dig för att skaffa dom handböcker som fins så är ett tips att skaffa så många du får tag på eftersom böckerna ofta refererar till varandra vad det gäller tex. vapen,magi å stridskonster.

//Nelwyn

Fjoffe

Veteran
Hyrsvärdets Handbok är som sagt bra. Då tycker jag också att Vapen & Rustningar är ett praktiskt tillägg, då Arenan med närmsta omgivning beskrivs där. Iofs är jag en sån som också gillar modulerna (även om jag håller med om att de blir lite överdrivna ibland).

netr0m

Veteran
Re: Åxå infekterat ämnde, tror jag..

Själva världen är att du spelar i en STOR jäkla stad. Som styrs av nån mysko härskare. Det finns besrkrivningar på kolakerna & uppåt i staen..
glöm inte de elaka alverna och snälla trollen ocksså.

Sodivra

Champion
Wow!

Chronopia är typ, accepterat.. Wow..
Det skulle faktiskt vara riktigt coolt att spela en Chronopiakampanj efter några års självdistans i förhållande till spelet.. Inte för att JAG skulle ha tid att arrangera något sådant, men men..

/Arvidos som först skrev sånt här på DoD-forumet.

Storuggla

Champion
Re: Wow!

"Chronopia är typ, accepterat.. Wow.."

Nää... Chronopia dras fortfarande med ett stigma, precis som Mutant Chronicles. Det är synd om dem.

Storuggla, har blandat jameson och must

Eksem

Champion
Re: Wow! (OT)

JAg spelade Mutant Chronicles för första gången i lördags. Det tog skitlång tid att göra rollpersoner, men sen var det skoj. Det var ett klassiskt "flush out the mole"-upplägg, vi skulle hitta någon kättare och försöka arrestera honom. Det var hårdkokt mån-action för hela slanten med granater inomhus, hissschaktsaction och andra coola Die Hard-grejjer.

Jag tycker folk borde prova bespottade spel istället för att... spotta på dem?

Storuggla

Champion
Re: Wow! (OT)

Vänta bara tills du börjar lira deckare på Lunas gator... då är det inte långt kvar tills Bogart-klonerna och hattbärande! ^_^
Noirdeckare i MC, rocka på...

Storuggla, glad att fler lirar MC

Johan K

Gammal & dryg
Klart att man ska testa ALLA spel !!

Självklart så måste man ju ge spelen några speltillfällen såatt man kan låta sig "växa" sig in i det....
Men i fallet Chronopia så kom aldrig den tjohoo-vilket-lajbans-spel-känslan. Utan det bler ett mer besviket mutter från min sida.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Såklart du gör

Chronopia kan nog funka om man tolkar reglerna med en nypa salt och minskar ned axelskydden en aning. Det finns en hel del användbara element att utnyttja. Ideén med en väldig stad som äventyrsbakgrund tilltalar mig mer nu än vad den gjorde när den först dök upp för några år sedan. Det är dock en salig blandning av rent trams och häftiga lösningar. Men visst förtjänar spelet en andra chans. Har du lyckat med Chronicles så borde du inte ha några större problem med Chronopia. Observera dock att regelbokens bindning håller ganska låg kvalité. Redan efter ett knappt år började det lossna sidor ur vår regelbok och nuförtiden består den mest av en bunte lösa sidor.

Netfeed

Swashbuckler
personligen tycker jag det är underbart

har nästan alla böcker som getts ut, missar kanske 2 eller så,
chronopias stora behållning enligt mig är själva pressentationen av världen, gillar verkligen det berättar stuket

krigs systemet utvecklas och så i andra böcker och blir bättre och alla raser och yrken som finns är helt underbara.

köp