Om man jämför grundböckerna så är det i princip inga skillnader i reglerna. Några skillnader är dock att det finns andra yrken, andra raser (som skiljer sej aningen från DoD91) samt att man får mer BP/EP och att det är billigare att köpa FV i färdigheter.
Mellan världarna så är det dock lite skillnad. Visserligen utspelar de sej i samma värld, Ereb Altor, men i DoD: Chronopia så är det mer centrerat runt staden Chronopia, som mej veterligen inte beskrivs till någon av de äldre utgåvorna. Chronopia är helt enkelt en enorm stad med någon miljon innevånare, där allt finns typ, så man kan dra paralleller till det "lapptäcke" man brukar jämföra Ereb Altor med. Tack vare denna digra blandning så är möjligheterna för stadskampanjer oändliga och erbjuder mycket variation.
Allt i staden verkar sträva efter att vara störst och mäktigast, och själva tillvaron är också väldigt farlig för alla vilket gör rollpersonerna men även resten av stadens medborgare paranoida. Staden styrs även med järnhand av en egendomlig Kejsare som ingen ens vet namnet på (har jag för mej). Han har styrt staden från Eviga Palatset sedan urminnes tider. De enda som möjligen kan komma ihåg något om hur det hela började är de allra äldsta av alver. Med sitt garde, Svarta gardet, så håller han staden från att falla i anarki, och det är inte sällan som dessa Svart gardister kommer och stör under äventyren.
Vissa andra saker skiljer även mellan hur det är "ute" i Ereb Altor och "inne" i Chronopia: Svartfolken t.ex. Orcher och gobliner är allmänt accepterade. Nästan åtminstone. Fördomar finns ju självklart, men ingen direkt fiendskap existerar mot alla andra varelser som där "ute". Egentligen har alla fördomar mot alla, så detta är inte något som är unikt med svartfolket, eller svartblod som de kallas. Trollen är även de annorlunda. De är ofta trevliga och har namn med botanisk innerbörd, som Smörblomma, och de är lobotomerade. Jupp. Lobotomerade. En Kejserlig organisation sysslar med detta, för trollen anses vara allt för aggressiva för att gå lösa utan. Även Resarna är annorlunda. De är fortfarande enorma bjässar, men nu är det snarare fett än muskler som gör dem till detta. De håller till i den övre sociten och sysslar med affärer och dylikt, och generellt sett är de tämligen välbärgade. Detta gäller enbart för Härskarresarna, och inte för de andra (som jag inte kommer ihåg vad de heter) för det är de som är tjänarna. En ganska intressant indelning för övrigt.
Jag skulle kunna fortsätta i alla oändlighet, för det är en väldigt rik spelvärld oavsett vad alla andra säger. Det enda man bör se upp med är modulerna. De är överdrivna. Varenda yrke beskrivs som det bästa av de bästa o.s.v samtidigt som möjligheterna för übermyglande ökar exponentiellt med antalet moduler man äger (läs lite mer
här). Den övriga informationen i dem är dock bra, men det är saker som spelvärden och annat regelgrejs som bör ses över. I övrigt så tycker jag att det mer ironiska Chronopia är betydligt intressantare än vanliga DoD, men det är ju jag det. Dessutom så är det ju inget som hindrar en från att spela utanför Chronopia vilket gör det kompatibelt med allt gammalt material till DoD91 t.ex.
Kort och gott: Jag tycker att du borde skaffa dej spelet om du tycker att något av det jag skrev ovan var "iögonfallande".