Nekromanti Chronopia

Attisen

Veteran
En gång för alla: Varför är Chronopia så dåligt. Jag har aldrig spelat det och vat inte själv, men för mig känns det som om det är en underbar high fantasy värld med luftskepp och folkrika gator. Vinklar och vråer. Hemliga labyrinter och alla raser allting ihopklämt till en undervar gröt. Vad är problemet?

Arntsen

Warrior
Varför Chronopia är kasst! En krön.........

<center>Varför Chronopia är kasst!</center>
<center>En krönika av en Drakar & Demoner spelledare</center>

Nej skämt å sido, anldedningen till att många (vågar inte säga alla) inte gillar Chronopia, är att tanken på en miljonstad med "skyskrapor" i Drakar & Demoner är minst sagt underlig. När man spelar DoD så antar jag att de flesta vill ha någon typ av sagostämning, och med en miljonstad blir det lätt lite "underligt". Jag själv försöker uppnå en sorts
SagaSomMycketVälSkulleKunnaVaritSannStämning. Dvs jag använder mig av få städer, med få innvånare (500-2000) eller stugbyar (max 25-30 pers) det får en viss aura av trovärdighet som en miljonstad i medeltida fantasy tappning inte har.

Detta är naturligtvis bara mina egna tankar.

Personligen tycker jag inte att det är så förbaskat dåligt, det är ganska kul, men det många nog vänder sig mot är att det är på samma "planet" som resten av det de har gjort. Att Ereb Altor är på ena sidan och detta på andra. Personligen är jag dock inte så förtjust i lapptäcket Ereb Altor.
En annan nackdel är något som jag retar mig på är att precis allt är bäst. Jätterustningar, jättevapen och alla raser är bäst, samtidigt.
Utom goblinerna då förstås.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är helt enkelt inte så dåligt

Det finns en hel del mystiska invändningar mot Chronopia, som används för att försöka bevisa att det inte är DoD. Problemet för de flesta av dessa "bevis" är att de även diskvalificerar Ereb Altor som DoD, och när man kommit så långt i diskussionen brukar det enda kvarvarande "beviset" för Chronopias uselhet vara "jamen kolla axelskydden! Därför är det dåligt!".

Jag tror, och detta är en högst personlig reflektion, också att "hatet" mot Chronopia inte är så utbrett som man kan tro. Det finns där, men det är som med alla andra diskussioner de som är aggressiva och som hatar Chronopia som hörs mest. Och som ofta hörs gång på gång. Eller "hördes", rättare sagt.

Under det senaste året har känslorna kring Chronopia dämpats något, det finns de på det här forumet som hatar det, och det finns de som gillar det. Och alla verkar ha accepterat att det är så, och att man mycket väl får spela DoD som man vill.

Så om du gillar Chronopia, bry dig inte om vad andra säger. Spela på, precis som du vill.

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om alla är bäst...

...så betyder det väl också att alla är sämst? Kanske ett resultat av spelbalans? :)

MVH

Magnus

Ghorax

Veteran
Re: Varför Chronopia är kasst! En krön.........

Visst en miljonstad går väl ann, men det är allt annat, alla raser är annorlunda, skulle alver i Landori hyra in troll som livvakter tror inte det. Det är många saker för många att räkna upp här som är lite för mycket för att passa in i D&D.

Re: Om alla är bäst...

Umm, det förstås /images/icons/blush.gif. Men det är inte så kul att läsa om hur bäst allt är hela tiden.
Men jag spelar ju det emellanåt, så att så extremt störande är det inte, bara en av de få saker som gör det mindre bra.
För som du säger; så himla dåligt är det faktiskt inte, bara för att det skiljer sig väldigt mycket från Ereb Altor. Plus en ovana att spela i gigantiska städer.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

skulle alver i Landori hyra in troll som livvakter tror inte det

<hr></blockquote>

Viktigt att tillägga är att det är i din vision av det hela

Beror väl på vilka alver vi pratar om
Eller?
Fast låt oss redan här och nu vara överens om att vi inte är överens?

Johan K

Gammal & dryg
Därför...

För min del så tycker jag att det är för grötigt, för överdimensionerade rustningar & vapen, lite trsit att bara var en stad & ränna omkring.
Men som sagt, ta & testa det & skaffa dig egna erfarenheter av det.

Eksem

Champion
Jag tyckte faktiskt om Chronopia tills de där vidriga handböckerna dök upp. Sen var det så att det var mina spelare som investerade i dem, så jag kunde ju inte bara skita i dem (det var på den tiden då vi alla levde på 750:- i månaden).

Det slutade med att alla kutade runt med runristade dvärgar med fet rustningar, svartkrutspistoler och allt jävla elände som fanns i böckerna. Då mina spelare kunde tilläggsböckerna bättre än jag hade jag svårt att matcha eländet, och allting bara dog. Det var faktiskt så illa att vi slutade spela rollspel helt mellan 1996 och 2001.

Vi kom igång igen efter att jag hade sålt alla mina rollspelsböcker, men drabbades av sån sjuk nostalgi så att jag sprang och köpte allt det viktigaste och började spela igen.

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Ett tips...

... är att söka efter Chronopia eller liknande, du får garanerat en j***a massa träffar.

En sak jag undrade över när jag läste ditt inlägg:
är det "Ät, skit och var lycklig!" eller "Ät skit, och va..."
Och om det är det senare får du passa dig för det finns dom som inte uppskattar dylika saker... /images/icons/wink.gif (jag hör dock inte till dom.

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som undrar när "Chronopia" ska tas upp bland FAQ...

Feuflux

omjonasson.se
Analys av Chronopia

Det där med att allt är bäst (om det nu verkligen är så är en annan fråga.....har typ noll koll på Chronopia) tycker jag inte är något för DoD5. Tar man och läser t.ex. modulen Alver till "gamla" DoD så är alla alver jättebra. Läser man "Svartfolk" till gamla DoD så är svartfolken jättebra. Allt blev bara bättre och bättre när det fick en egen modul. Var kanske oundvikligt att det skulle bli.....

Sen tycker jag Magnus Seter säger en väldigt intressant grej när han säger att om allt är bäst så är allt också sämst. /images/icons/smile.gif

Länge sedan jag hade en vettig diskussion om Chronopia, men argument för att det är dåligt som jag kan komma på spontant är (givetvis personliga åsikter hos den som sagt det, främst jag + en kusin vid senaste debattillfället):
1: Hysteriskt stor stad ger ingen bra fantasystämning.
2: Alla (ja, inte riktigt alla förstås) springer runt i hysteriskt fula rustningar med en halvmeter spikar på axelskydden (något som är stridsteknisk idioti)
3: Förändring av raserna (alver och troll har jag för mig nämndes, har ingen bra egen koll). Har man en bra bild av hur en ras är och det plösligt slängs överbord är det givietvis den nya versionen som är dålig och ens egen klassiska åsikt som är rätt! /images/icons/smile.gif
4: Gevär/Musköter finns med som vapen. Luftballonger flyger runt. Helt fel i DoD!!!
5: Spontal kommentar: "För mycket helt enkelt". Tror min kusin menade att allt blev lite för överdrivet helt enkelt. Chronopia skulle bli det största och bästa rollspelet! Man skulle kanske hållit tillbaka det lite.

Slutkommentar. Jag tror inte Chronopia (ibland elakt kallat Chatastrofia) är så dåligt alls. Det är bara alla konservativa typer (count me in!) som inte alls gillade vad deras älskade DoD helt plötsligt hade muterat till.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Analys av Chronopia

"1: Hysteriskt stor stad ger ingen bra fantasystämning."

Varför inte?

"2: Alla (ja, inte riktigt alla förstås) springer runt i hysteriskt fula rustningar med en halvmeter spikar på axelskydden (något som är stridsteknisk idioti)"

Idioti kanske, men det är ju fantasy eller hur?

"3: Förändring av raserna (alver och troll har jag för mig nämndes, har ingen bra egen koll). Har man en bra bild av hur en ras är och det plösligt slängs överbord är det givietvis den nya versionen som är dålig och ens egen klassiska åsikt som är rätt! "

Det är väl också det som har hänt med Chronopia. Inbitna DoD-spelare som blev mycket besvikna med vad Target hade gjort med deras kära DoD. Hade spelets namn inte varit "Drakar och Demoner: Chronopia" utan bara Chronopia (och med ett bättre regelsystem) så kanske det hade fått en bättre mottagande.

"4: Gevär/Musköter finns med som vapen. Luftballonger flyger runt. Helt fel i DoD!!!"

Krutvapen av något slag finns med i Sagan om Ringen. SoR är fantasy. Luftballonger beskrivs, om jag inte minns helt fel, i Monturerna eller om det är Trakorien. Så det fanns innan Chronopia.

Elendiar

Veteran
Re: Analys av Chronopia

Visst är SoR fantasy men all fantasy är inte DoD!

Personligen får jag utslag av den minsta gnutta av:
Krut
Ångmaskinism
Maskinism över huvud taget
Anspel på något i vår värld. Tex. Helig skrift="Bibeln" /images/icons/sick.gif
...
Listan kan göras lång men natten lider mot sitt slut /images/icons/hairy.gif

Sömn!

Sir Halidan

Veteran
Lyssna inte på dem!

Låna grundboken av en kompis eller rent av köp det om du har gott om pengar. Läs igenom den en eller ett par gånger och bilda din egen uppfattning istället. Olika rollspel passar olika människor. Så är det och kommer alltid att vara.