Nekromanti Chronopia

Johan K

Gammal & dryg
Re: Tolkien e dum

Tolkien är dum för han införde standard fantasyn

Snälla, Tolkien är bland de främsta författarna som har skrivit & skriver fantasy. Det är inte många som kommer upp i hans kaliber.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Johan K

Gammal & dryg
det är bara att de har lyckats att samanföra alla dumheter i Chronopia och gjort dem mer koboltiska.

Master_Z

Swordsman

Som någon sa här på forumet så är folk aldelles för insnöade i Tolkien. Jag tycker att det finns många som kommer upp i hanns kaliber eller högre. Ta till exempel Terry Pratchett, Katharine Kerr, David Eddings, Terry Brooks, Margaret Weis, Tracy Hickman etc. Det med att Tolkien är dum för att han införde standardfantasyn var ironi och det skulle var en :gremsmile: efter men det blev inte så.

/Linus - death gate cycle forever

Johan K

Gammal & dryg

Ok, då är jag med. Och håller med dig att de författarna är mycket bra, det tycker jag åxå. men på min personliga 10-i-top så är Tolkien klar & överlägsen 1:a på alla kategorier.

Johan K

Gammal & dryg
Japp, det har dem ! Helt klart ! Det är rollspelet som vi älskar att hata(eller tvärt om......../images/icons/wink.gif)

gollum

Swordsman
*tar ned händerna igen*

Som någon sa här på forumet så är folk aldelles för insnöade i Tolkien.
Mmm... Men jag ogillar ändå sf-alver i DoD...

/Gollum - insnöad DoDare som inte vill ha strutsar i Chronopia

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/

Hunden

Veteran
Re: Tolkien e dum, Nej det är han inte!

Där lyckades du räkna upp en hel bunt av skräp författare! Att du ens kan jämföra dom med Tolkien. Den enda som kommer upp i Tolkiens klass är ju Katharine Kerr dom andra är ju rent patetiska. Eddings och Brooks är väl några av de mest överskattade fantasy författare som existerar idag väre smörja än det ger ut kan man fan inte läsa!

Hunden

Veteran
Re: Chronopia+Tolkien=Sant?!

Här var det någon som gissade skulle jag tro. Tvivlar på att vi läst samma böcker? Är du säker på att han som skrivit de böcker som du har läst heter JRR Tolkien?

Jag tycker att du har fel i ditt på stående. Tolkiens alver har ett mycket bredare personlighets och mål register än vad DoDs alver har haft. Blanda inte ihop DoD alverna som bygger på AD&D alver med alignmet som är good och Tolkiens alver. Dom liksom människorna lider av avundsjuka, åtrå och girighet, ja till och med alverna blir korrumperade av makt. Det skulle helt enkelt vara roligare med alver som har mer gemensamt med Tolkien än med AD&D i DoD.

Hunden

Veteran
Usch och blä för älvor!

Men dom alver du räcknar upp är inte direkt "alviska" snarare "älviska". Det finns knappast någont mer spel förstörande än älvor i rollspel. Nej då gillar jag fantasy alverna mer än älvorna. Fantasy alverna är enklare att relatera till än en älva. Hittils så har ingen riktigt lyckats med att förklara hur älvor funkar i ett rollspel. Förutom som någon slags komiskt inslag i spelet.

Hunden

Veteran
Re: slutsats

Håller inte med om att Tolkiens alver är tråkiga. Dom har blivit tråkiga i alla rollspel som har stereotypiserat dom och stulit av varandra i stället för att stjäla ifrån källan.

Dvärgar där imot är riktigt tråkiga. För i det fallet så har Tolkiens dvärg ide verkligen blivit lag.
Orcher nja?

Hunden

Veteran
Re: Jag är för envis

Hellt rätt, äntligen en till som funnit insikt i Tolkiens alver. Fast det mera "älvska" har i Tolkiens värld blivit en del av Maiar andarna. Jag tycker att sjödamerna och dom andra andarna passar Maiar bättre än alverna i alla fall i den Tolkiska ide världen. Bombardill och hans "fru?" är väl så nära älva man kan komma.

Hunden

Veteran
Re: Chronopia+Tolkien=Sant?!

Nja det berode nog på att deras stolthet inte till lät dom göra annat och eden vara bara ett sätt att bevisa för alla dom skulle göra allt för att uppfylla den. Och inte att eden själv direkt på verkade dom på något direkt magiskt sätt.

Rosen

Myrmidon
Re: Tolkien e dum, Nej det är han inte!

<I>"Jag betraktar inte Eddings som en författare... snarare som en floskelfabrik."</I>
     Nightowl

Värre smörja? Tja, testa John Norman... (-:

--
Åke

Sodivra

Champion
Instämmer.

Japp, Kerr äger. Eddings första serie tyckte jag var bra (Belgarion) men resten kan man ju bara spy på... Och Jordan började ju så lovande, men sedan blev jag tvungen att acceptera att det hände ju absolut ingenting... Och så är dom inte lika mogna som Kerr heller. Glöm inte Le Guin!

En liten reflektion: Kerr och Le Guin, beskriver känslor och problem.
Eddings och Jordan: Onda mot Goda. (Blä)

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)

Krille

Super Moderator
Re: Usch och blä för älvor!

"Men dom alver du räcknar upp är inte direkt "alviska" snarare "älviska". Det finns knappast någont mer spel förstörande än älvor i rollspel. Nej då gillar jag fantasy alverna mer än älvorna. Fantasy alverna är enklare att relatera till än en älva. Hittils så har ingen riktigt lyckats med att förklara hur älvor funkar i ett rollspel. Förutom som någon slags komiskt inslag i spelet."

Nu tänker du på Tingeling-älvor. Tingeling-älvan är ett viktorianskt påhitt, och lyser med sin frånvaro i folkloren.

Jag tänker på något betydligt mycket mer grundläggare, vildare, tidigare och farligare. Läs Västmark, så vet du vad jag menar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
Älvor är kul

Hittils så har ingen riktigt lyckats med att förklara hur älvor funkar i ett rollspel. Förutom som någon slags komiskt inslag i spelet.

Vad är det som skulle vara så svårt med älvor? Jag har spelat älva och det fungerade utmärkt... Det är den enda varelse med omänskligt lång livslängd som är lätt att spela.

Archer

Swashbuckler
Re: Hawkmoon

Hawkmoon, Corum, Erekosë och Elric sagorna är Moorcocks främsta verk och kräver en hel del av läsaren för att bli förståeliga. Det går inte att bara läsa en enstaka bok och tro att man har greppat handligen, utan man bör läsa alla fyra ovanstående serierna för att se den stora handligen som är huvudtemat i Moorcocks böcker. Sedan så rekommenderar jag att läsa de engelska orginalen då de svenska översättningarna har slopat bort hela stycken och skrivit om vissa bitar så att de inte ens liknar orginalet. Mycket av språket och dess användning är total krashat genom den svenska översättningen.

Fanatic Assasin

Veteran
Ni är fan galna

Allvarligt, skit i Chronopia om ni inte gillar det. Nu kommer det ett nytt DoD och det kommer gå tillbaka och spela i mer ödemark men för min del är det inte bara positivt. I och försig så var det rätt tråkigt med bara en stor stad men vafan själv tycker jag ändå att städer är det roligaste att köra i. Men visst reglerna kunde varit bättre så vi får väll se om de blir bättre i det nya DoD. Om man jobbade lite mer som Eon men behöll den "riktiga" DoD känslan så blir det nog bra.

/ Fanatic Assasin
Säg emot och få en kniv i ryggen....