Skillnader i färdighetssytem
Den stora skillnaden är mellan Expert och de senare versionerna är BP (bakgrundspoäng) som man använder för att köpa(!) grundegenskaper, svärdshand, soc. stånd, pengar och särskilda förmågor. BLir det något över får man spendera dessa poäng på färdigher <B>plus</B> de vanliga EP:na.
Rätta mig om jag har fel (det var så länge sedan jag höll i den gamla, kära, blåa Expertboken) men man i Expert fick erf om man lyckades med det första färdighetsslaget efter en sömnperiod på 8 h. (4 för alver) och 1T4 för perfekta slag.
I 91:an och framåt får man bara erf för perfekta slag.
En annan sak (men det är väl mer regelsystemet) är att i Expert så om man slår en 1:a (resp. 20) så måste man slå om. Om det är under FV:t (resp. över) så blir det perfekt slag (resp. fummel). Iaf i Chronopia (har för mig att det är så i 91:an oxå) så räcker det att man slår en 1:a (20) så blir det perfekt (fummel). Detta är helt sanslöst! Det borde ju vara lättare att få perfekt slag (fummel) om man har högt i färdigheten (lågt i färdigheten).
/[color:green]Han</font color=green> som kör med en mixat kompott