Nekromanti Chtulhu-skönlitteratur

Nässe

Myrmidon
Nyligen upptäckte jag att en tjejkompis är dö-inne på allt som har med fantasy och sci-fi att göra och att hon vill testa rollspel- helst med skräck. Jag tänkte ordna så hon får pröva en chtulhukväll.

Nu fyller hon år snart och då tänkte jag att det då kunde vara lämpligt att ge en bok med Lovecraftnoveller.

Själv har jag egentligen aldrig läst dem- fastnat på att de känts lite "tunga" och sega- don´t bore us, get to the chorus, liksom...

Är det någon som kan rekommendera en bra novellsamling?

Finns de på svenska? Ska man läsa dem på svenska?

Vilken av novellerna ska man rekommendera att läsa först?

Är rollspelet bra men novellerna skit- ska jag köra en annan skräckbok istället?

Tacksam för svar
/ Nils- trettioen vårar

Ulfgeir

Swashbuckler
På svenska finns 4 böcker (utgivna av Delta):

Cthlhu 1 (noveller)
Cthlhu 2 (noveller)
Vansinnets berg (roman)
Gengångaren (roman)

Var för länge sedan jag läste dem för att komma ihåg vilka som var bra av novellerna. Villo minnas att Vansinnets berg var rätt bra, men den är långsam.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dessutom finns en gammal novellsamling som heter "Skräckens labyrinter". Boken är antagligen omöjlig att få tag på utanför bibliotek och antikvariat, men den finns att köpa som ljudbok, inläst av...

Ernst Hugo fucking Järegård!

Länk till adlibris

/tobias

claes

Swordsman
NilsH said:
Är det någon som kan rekommendera en bra novellsamling?
H.P. Lovecraft Omnibus 1, 2 och 3 samlar de flesta av hans noveller. Även de lite längre berättelserna är med, som "At the Mountains of Madness" och "The Dream-Quest of Unknown Kadath".

NilsH said:
Finns de på svenska? Ska man läsa dem på svenska?
Jag rekommenderar nyöversättningarna som kommit nu på 2000-talet. "Vid vansinnets berg" är riktigt bra även på svenska. "Skuggan över Innsmouth" har jag ännu inte läst men anar att den funkar bra på svenska. Även "Sökandet efter det drömda Kadath" finns i nyöversättning.

NilsH said:
Vilken av novellerna ska man rekommendera att läsa först?
Börja med "The Shadow over Innsmouth" och "Pickman's Model". De innehåller mycket av det jag tycker särskiljer Lovecraft från andra.

Lite längre noveller som jag rekommenderar är "At the Mountains of Madness", "The Dream-Quest of Unknown Kadath" och "The Case of Charles Dexter Ward".

Christoffer

It's all pig.
Har hon redan läst massa Lovecraft och är lite inne på den grejen, så skulle jag rekommendera antingen Trädet - och andra oegentligheter eller Anteckningsbok . De visar en annan sida, en rätt rolig, ibland rätt medioker (vissa noveller i Trädet... är verkligen inga höjdare).

Annars skulle jag varmt rekommendera Fasansfulla händelser i Dunwich : och andra noveller eller Pickmans modell : och andra noveller. Bägge väldigt fina, bra översatta och från Bakhåll.

Edit: Såg nu att Trädet hade utgått, men finns kanske någonstans att få tag på ändå....

Christoffer

It's all pig.
Eftersom jag inte kan hålla mig just nu så:

Clive Barker - Books of Blood
Jag har nog haft mer otäckt med de novellsamlingarna/den novellsamlingen (beroende på hur man ser på det) än med något annat. Framförallt den fruktansvärda (på ett bra sätt alltså) novellen In the Hills, the Cities som fortfarande får mig illa till mods när jag tänker på den...

Karl Edward Wagner - In a Lonely Place
Som allt av Karl Wagner finns det tyvärr inte att köpa nuförtiden annat än via antikvariat eller liknande. In a Lonely Place samlar noveller skrivna om övergivna och ensliga platser, som alltid är Wagner en jäkla fantom vid pennan. Otäckt och välskrivet.

John Shirley - Cellars
Samma stil som Clive Barker, pang på, blodigt, klassisk 80-tals skräck som utspelar sig i och under New York. Diggar den skarpt.

...kommer säkert på mer.

Vimes

Sillkung
Alltså, de gamla novellsamlingarna (70-90-tal) kostar runt femhundringen, om du nu skulle råka snubbla över en. Är hon inte en samlare och du inte miljonär är det mycket vettigare att köpa någon av de finfina nyöversättningarna.

Undvik dock (trots tips i tråden) Trädet - man ska vara rejält nernördad i Lovecraft för att ha något som helst utbyte av den.

Nässe

Myrmidon
J, spanade in den och den lät fet- men sen läste jag den enda recensionen som finns på adlibris- och där sågades ju inläsningen totalt... Men du gillade den?

Nässe

Myrmidon
Hon har nog aldrig ens hört talas om Lovecraft- så Fasanasfulla händelser känns som en tung kandidat!

Nässe

Myrmidon
Shit- det här ju grymma tips till mig, oavsett om jag köper dem till henne- har inte hört talas om någon av de här, och de verkar ju grymma alla tre!

Tackar, blir att surfa in på adilbris när lönen kommit :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Passa i så fall på att inhandla Hellbound Heart också. Om du inte läst den.Svårt bra. Romanen som Hellraiser är baserad på.

Bara jag låter huvudet vila kan jag nog komma fram med mer skräcktips, det är en kär genre...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
J, spanade in den och den lät fet- men sen läste jag den enda recensionen som finns på adlibris- och där sågades ju inläsningen totalt... Men du gillade den?
Jag har bara läst den för egen maskin, och det var ganska länge sedan. Andra som lyssnat på den har sagt att inläsningen är bra.

Den version av Lovecrafts berättelser som jag själv äger är Omnibus 1-3.

/tobias