Nekromanti Chuck Norris slår till [länk]

Storuggla

Champion
Det där var... kul. Tyvärr tänker jag på pjuck när jag hör Huckabee och de tär inte vad jag vill se hos en amerikansk president. Turligt nog verkar han få stryk av de andra kandidaerna, men vem vet, Chuck kanske vänder vinden?

Storuggla, haka under skägg

Storuggla

Champion
Re: Chuck Norris slår till [länk] [Edit]

Jag tror att jag tänker pjuck för att jag minns något gammalt Frasier-avsnitt där Frasiers pappa ska köpa nya skor, Muckabees eller Huckabees heter de och han finner att butiken och fabriken är nerlagda och det enda paret han finner är på en gammal lodis.. Muckabee, Huckabee, något sådant. Illa när en sit-com sabbar en presidentkandidats chanser hos mig :gremgrin:

Storuggla, dags att goggla

Edit: Det visar sig, efter en liberal dos googling, att Martin Cranes favvoskor hette Mocarbies. Så Huckabee kan i mina ögon gladeligen ställa upp i vilket val som helst, hans namn rör mig inte i ryggen.

Eksem

Champion
Bra och dåligt, tror jag? Eller, det är klyftigt genomfört, men lite i senaste laget, lite för ironiskt och lite för riskabelt. Slutklämmen är dock riktigt bra.

Hunk

Hero
Huckabee hade vind i seglen redan innan Chuck gav sig in i striden. Han har jobbat långsamt med en inte alltför stor budget, men verkar tillslut börja ge resultat. En genuint trevlig sydstatskonservativ baptistpastor med fläckfritt förflutet som gjort bra ifrån sig som guvernör är något som saknats i det republikanska fältet. Nu tror jag inte att Huck kommer att vinna nomineringen, men han vore ett utmärkt komplement till både Rudy och Mitt som vicepresidentkandidat (nu har säkert Rudy redan lovat bort den posten till någon annan för att få Pat Robertsons stöd, men jag skulle inte bli förvånad om det ändå blir Huck tillslut).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Oh Mighty Hunk [OT]

Hur värt är det egentligen att ställa upp som presidentkandidat i hopp om att bli vice-president till någon tyngre och mer attraktiv medtävlande? Hur mycket har en vice-president att säga till om och är det en bra plattform för framtida politiska karriär? Trotsallt så är det ganska många vice-presidenter som man aldrig hör talas om, vare sig före eller efter deras tid i Vita huset. Åtminstone inte i Sverige.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vicepresidenter

Rätt så många vicepresidenter har kommit långt med hjälp av jobbet: president Harry Truman (VP åt Franklin Roosevelt), president Richard Nixon (VP åt Dwight Eisenhower), president Lyndon Johnson (VP åt John F Kennedy), president Gerald Ford (VP åt Richard Nixon), president George Bush senior (VP åt Ronald Reagan), fredspristagare Al Gore (VP åt Bill Clinton), grå eminens Dick Cheney (VP åt George Bush junior).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Vicepresidenter

Ja, fast hur ofta kan man räkna med att presidenten avlider, blir mördad eller avgår i förtid? :gremsmile:

Jag vet inte särskilt många personer som varit vicepresidenter och sedan blivit presidenter däremot. Kandidaterna som ställer upp i det här valet verkar dessutom så erfarna att de knappast kommer att kunna manipuleras bakom kulisserna av en stark vicepresident.

Hunk

Hero
Re: Oh Mighty Hunk [OT]

Om Huck skulle bli vicepresident till t.ex. Rudy skulle han nog i första hand fungera som ett konservativt alibi för att få folk att kunna få delar av "basen" att överhuvudtaget gå att rösta. Frågan är om han skulle tänka sig att acceptera det, men med tanke på att han i så fall skulle vara naturlig presidentkandidat om åtta år (om Rudy vinner) eller fyra år (om Rudy förlorar) är det nog inte helt otroligt. Huckabee är inte för gammal för att kunna ställa upp om åtta år, så en vicepresidentpost däremellan vore nog ett bra karriärmove.

Att ställa upp i val är också ett sätt att hålla sitt namn levande. Huckabee är en av de få republikaner i Arkansas som överhuvudtaget skulle kunna ha en chans att utmana demokratiska kandidater i t.ex. ett senatsval.

Mekanurg räknade ju upp en hel del kända f.d. vicepresidenter. Det finns också de som haft en mindre lyckad karriär efteråt, t.ex. John Nance Garner, Henry Wallace, Spiro Agnew, Nelson Rockefeller, Fritz Mondale och Dan Quale (kan ha stavat något namn fel, men det får du leva med...).

Hunk

Hero
Re: Vicepresidenter

Det är inte så många som lyckas efterträda sin "egen" president direkt utan att han dör. Tror bara att det är pappa Bush i modern tid.

Edit:
De enda som har ställt upp som presidentkandidat direkt efter att de varit vicepresidenter de senaste 50 åren är Nixon, Humphrey, GHW Bush och Gore. Så statistiskt sett är chansen 25% att vinna (eller 50% om man räknar in Nixons comeback).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
I döda presidenters sällskap

Ja, fast hur ofta kan man räkna med att presidenten avlider, blir mördad eller avgår i förtid?
Fakta i målet
Chansen att en amerikansk president ska dö under sin ämbetsperiod är cirka 18 procent. Vi talar här om 43 presidenter fr.om.m George Washington (och struntar i hans företrädare på posten, t ex John Hanson). Fyra har mördats, medan fyra avlidit av sjukdom.

En president har avgått under pågående mandatperiod.

Två presidenter har varit nära att bli avsatta av hälsoskäl:
Woodrow Wilson, som drabbades av ett svårt slaganfall lite mer än ett år före slutet av sin sista mandatperiod. Wilson borde ha avsatts, och detta ledde till en revision av relevanta lagar för att förhindra att situationen upprepades.
Ronald Reagan, som drabbades av begynnande senilitet.

Hunk

Hero
Tillägg ang Huck

Jag tror inte att Huckabee ställer upp för att bli vicepresidentkandidat utan för att vinna, vilket det faktiskt också finns en liten chans att han gör. Problemet är att de konservativa rösterna kommer att splittas mellan honom och Fred Thompson, men samma problem har de moderata kandidaterna (Rudy/McCain/Romney) med röstsplittring i traditionella republikanska kärnområden (Californien, Maine, New Hampshire, Ohio, Oregon, Pennsylvania, Vermont etc). Det republikanska primärvalet kommer att bli oerhört spännande! Det demokratiska känns tyvärr betydligt tråkigare.

Intressant artikel ang. Huckabee

Storuggla

Champion
Re: Tillägg ang Huck

"Jag tror inte att Huckabee ställer upp för att bli vicepresidentkandidat utan för att vinna, vilket det faktiskt också finns en liten chans att han gör. Problemet är att de konservativa rösterna kommer att splittas mellan honom och Fred Thompson, men samma problem har de moderata kandidaterna (Rudy/McCain/Romney) med röstsplittring i traditionella republikanska kärnområden (Californien, Maine, New Hampshire, Ohio, Oregon, Pennsylvania, Vermont etc)."

Han ställer nog upp för att vinna, men jag tror inte att han har en sportslig alls. Just nu verkar han enbart vinna sin hemstat Arkansas vilket inte precis är allt för imponerande. Men det beror på att han är ett nytt namn i detta val på den nationella arenan. Nästa val kommer folk känna igen namnet Huckabee och han kommer ha en mycket bättre chans. Vicepresident? Thompson. Han är en sydstatare känd från tv, konservativ och kan få några sydstater till Guilianis läger.

Storuggla, Eagle!

Hunk

Hero
Re: Tillägg ang Huck

Slår han Thompson i både Iowa och South Carolina samtidigt som han kommer tvåa i de båda staterna kan han få momentum. Om Rudys kampanj har pajat efter de första staternas omröstning (d.v.s. om han varken vinner Iowa, Nevada, New Hampshire eller South Carolina) kan fältet bli helt öppet. De tidiga staterna är inte direkt några Rudy strongholds.

Dock tror jag att spillrorna efter en eventuell Guilianikollaps snarare skulle plockas upp av någon av de andra kandidaterna med stark krigskassa, d.v.s. Romney eller Thompson. Men man skall aldrig säga aldrig - få trodde på Kerry för fyra år sedan.

Thompson som vicepresidentkandidat skulle kanske passa Rudys profil bättre än Huckabee. Men ingen av dem har direkt praktiserat family values i praktiken, vilket kan skrämma bort basen. Där har Huck en fördel, men du kommer säkert att få rätt...

Johan K

Gammal & dryg
Hehehe !
Vad gör man inte för att fiska lite röster... Skulel var kul om vi isverige kunde göra nått liknande.. :gremsmirk:

Coffe_Kanon

Swordsman
Okej det där var bara asgarv-framkallande. :gremgrin:

Jag vet iallafall att det enda i världen som kan trumfa Chuck Norris är ask-a-ninja-ninja. Därför måste jag hyra in honom till min politiska kampanj här hemma. Ni vet väl vad de brukar säga: "Man kan inte säga emot en ninja, man hinner inte ens tänka tanken på att säga emot föräns ninjan har kört up handen genom röven på en och slitit ut ens inävlor"

I'll be looking forward to killing you soon! :gremcool: