Funderingar kring kärleken och maktens plikter
Ber tusen gånger om ursäkt -Rax har redan skrivit det mesta av nedanstående en gång... Det var bara det att jag blev en aning inspirerad när jag läste ingångsfrågan. återigen - förlåt mig'
vänligen/t
"...noblesse oblige..."
Med andra ord så har din potentielle älskare plikter, vilka nog kan förklara hans självkontroll. Precis som nutidens tjänstemän enligt sin hederskod ínte bör vara medlemmar i politiska organisationer, eller ens öppet politiskt aktiva, så har en riddare, vilken är konungens eller någon annan furstes tjänsteman, också plikter, om än av annat slag. Hans trohet mot sin herre kommer troligen innebära att han inte kan gifta sig utan tillstånd, och när han gör det så måste han se över sina möjligheter att försörja sin familj. ´Som lågadlig bör det dock inte bli allt för stort rabalder om han äktar en högborgelig flicka (för din karaktär
är högborgelig, eller hur?). Han kommer att dra på sig sura miner från sina ståndsbröder, vilket han nog kan fördraga, och era gemensamma barn kommer också att få det svårare än vad som hade varit fallet om hans maka var av bättre blod (men inte heller detta bör hindra honom, eller hur? amor omnima vincet, eller hur det nu stavas...
), men vad som förmodligen kommer att avhålla honom är det faktum att
din rollperson skulle bli utfryst av de damer som du tvunget skulle komma att spendera din tid med. Alternativet är att ta dig till älskarinna, men det är ungefär att nedvärdera dig till en prostituerad när han själv inte är av så pass gott blod att hans bedd lyfter din status högre än en mindre ädel adelsmans hustru.
JAG tror inte att någon man som älskade en flicka på det viset skulle riskera hennes rykte så.
Om din noble chevalier däremot är högadlig ändrar det saker. Dels så kommer han aldrig kunna ta dig till hustru. På den nivån är till och med leenden politik - ´på sin höjd skulle du kunna tillåtas bli hans mätress, vilket i och för sig inte är omöjligt, och inte heller skamligt på denna nivå. Om du i så fall ingår äktenskap innan han har tröttnat på dig så är ditt värde på äktenskapsmarknaden högre än vad det hade varit om du så varit klosteruppfostrad och orörd, eftersom din hand innebär hans öra. Å andra sidan så kommer han att få brottas med sig själv om saken. Om han inte är mycket frisinnad (och om jag har tolkat dina tidigare uttalanden rätt så är han snarare mönsterhovmannen) så kommer han tvunget att förakta din låga börd och även om han älskar dig förakta sig själv om han accepterar dina inviter utan att vara villig att stå för det.
Förutsatt att han snarare är knape eller friherre än greve eller hertig så finns dock följande tips:
en klassisk, kliché men nästan ofelbar metod är att först få honom att åtrå dig (med fördel gjort genom att ge honom ett par leenden och äran att ta emot nattvarden i ditt sällskap - naturligtvis med förkläden i form av ett par andra unga adelsmän- under loppet av ett par dagar - förutsättningen för att detta skall lyckas är dock att du i allt annat har framstått som dygden själv, och dessutom är på en samhälleligt jämlik nivå som honom) och därefter ge en av hans nära vänner (eller jämlika konkurrenter) ett ynnestbevis i all oskuldsfullhet (det klassiska är en näsduk, ett dok eller något dyligt - inte mer förbindligt eller värdefúllt än så). Bara vetskapen om att något du har burit nära nog mot huden bör reta honom till vansinne.
Det effektivaste om han har lidelser men ännu kan hålla dem i schack är att använda den klassiska taktiken med tjuvkikandet (ja jag vet att jag inte borde undervisa dig eller nån annan här om den taktiken, men jag menar, den är nästan utdöende utanför krogkretsen) - det vill säga titta på honom, när han upptäcker det och kastar en blick för att se vem det är så låter du bara era blickar nudda varandra innan du tittar bort (gärna lätt rodnande). I tillräkligt stor mängd kan sådana tillfällen få vilken kille som hälst att ta kontakt - känslan av att intressera sig för någon som hyser motsvarande känslor och inte göra något åt det är rent fysiskt irriterande! (med hans alvblick görs detta ännu mer fascinerande - han måste hålla sina tankar rena när han ser på dig - annars märker du det och kan ta illa upp! försök nu under tre minuters tid aktivt undvika att tänka på rosa elefanter: enkelt?)
Dessa var bara komplement och idéer. kom också ihåg att ju mer du lämnar åt hans fantasi, destå effektivare för att öka hans begär efter det!
Hans försvar bör med det sista rådet ha brutits inom två veckor, med resultatet att han blir din ödmjuke tjänare. Är det något annat resultat du önskar - en "vän", beskyddare eller make- så skriv ned specifikationen. vi skall i så fall fundera på hur resultatet kan uppnås.
För fler, mer handgripliga tips, se Ovidius, Choderlos de Laclos och till viss del Castiliglione.