Nekromanti Cigaretter och dricka

MovinGalt

Warrior
Hej hallå

Tänkte bara kolla om någon visste hur långt man har kommit inom utvecklingen av cigaretter och alkohol? :gremsmirk:

Är cigaretter fortfarande lika cancerframkallande som idag, eller har man uppfunnit ett nytt slags filter?
Alkohol, fortfarande innehållande skadliga ämnen?

Och, hur vanligt är det med rökning? Har de fjuttiga cigaretterna bytts ut mot bättre grejer eller är det fortfarnade relativt vanligt?

MovinGalt - it's like kissing an ashtray

Foggmock

Myrmidon
Jag kan tänka mig att man har bättre botemedel mot lungcancer, men tror du verkligen att de profithungrande tobaksbolagen bryr sig om ifall folk får cancer eller inte? Redan i vår värld som inte är lika cynisk och 'fucked up' som Neotechvärlden är ju kapitalistiska intressen värderade bra mycket högre än människors välfärd. Var ju nån tobaskgeneral som sa 'Vi bara gör skiten. Rökandet överlåter vi åt de fattiga och dumma'. Oavsett vem det var eller om citatet är korrekt framgår budskapet.

Angående alkoholen har vi ju redan idag alkoholhaltiga drycker med 80% alkoholinnehåll och jag tror ingen är intresserad av en fylla på läkarsprit. Så öl, vin och färgglada drinkar är antagligen som idag. Tänk på att det skadliga ämnet i alkohol är just alkohol.

Så folk förstör sina kroppar lika mycket år 2059 som 2003.

Johan K

Gammal & dryg
Jag tror säkerligen att cigaretter & alkohol finns & är minst lika skadligt som vanligt.. :gremwink:
Sålänge man kan tjäna en hacka på det så kommer det nog att vara kvar.

ripperdoc

Myrmidon
Kan först säga att detta kommer att avhandlas i nya Hardware, som så mycket annat.

Som det ser ut nu, men det är under bearbetning:
Vanliga cigaretter finns i praktiken ofarliga versioner. Pressen på tobaksföretagen blev för stor under millenieskiftet och framåt. De bytte ut de farliga kemikalierna mot ofarliga så snart de funnit en ofarlig men beroendeframkallande kemikalie. Vilket nu ingår. Syntcigaretter är dominerande i alla skikt, men de är i praktiken ofarliga, bortsett från beroendet de framkallar. De ger något som liknar en nikotinkick. De finns dessutom i ett otal smaker och dofter.

För hardcore-rökarna finns äkta tobak kvar, men den är dyr och paradoxalt nog förbjuden på massor av ställen (gammal antiröklagstiftning).

Syntcigaretter är dock ansedda som ganska mesiga. Inget man feströker med, men gärna för vardagsrökning. Feströker man gäller oftast marijuana eller haschvarianter. De är ofta syntetiska och finns i olika styrkor. De flesta länder har helt legaliserat detta.

Alkohol är samma gamla alkohol, även om den nästan alltid framställs på syntetisk väg (som om den inte framställs syntetiskt nu...). Drickarvanorna är också ungefär desamma som idag, men givetvis med regionala skillnader. De enda "tekniska framstegen" som finns är drinkarna. Dels finns det drinkrobotar eller drinkmaskiner som blandar drinkar automatiskt efter valda preferenser, dels har man börjat hälla i alla möjliga kemikalier för att ge effekt, ex. drinkar som lyser, skiftar färg, skummar av sig själva eller som ger en mängd olika smakupplevelser. Alkohol är lika skadligt som vanligt; det ligger i alkoholens natur. Men det finns bättre läkemedel mot alkoholskador.

Kom för all del med förslag, klagomål eller idéer. Bättre att klaga innan modulen är ute snarare än efter :gremsmirk:

/RipperDoc

Lord Renisis

Warrior
Jag trodde m knark var så massivt stort 2059
Att man kunde köpa det lika lätt som och kpa en sexpack lättöl i matbutikerna. Det är mest tabletter jag tänker på då. Är det inte så att på barar så säljer dom alkohol blandatt med starkare saker som metamfetamin liknande. Att nästan varje person brukade ta sig en tablett på lördagkvällar.
Är det inte så?

Arntsen

Warrior
Inte i mitt Neotech

Jag ligger och slirar i gamla invanda hjulspår när det gäller droger, altså i mitt Neotech är droger bra mycket vanligare än nu, men det är fortfarande jätteförbjudet på de flesta ställen, dock acepterat på vissa håll, men fortfarande jätteförbjudet, och fortfarande jätteberoendeframkallande, fråga Ronny,
(Han spelar en heroinist).

Rising

Vila i frid
"Kom för all del med förslag, klagomål eller idéer. Bättre att klaga innan modulen är ute snarare än efter"

Något som kunde vara kul, en idé jag haft om egna framtidsrollspel, men som förmoligen skulle platsa mycket bättre i Neotech, det är tanken på "primers", som kanske skulle kunna vara mycket mer välutvecklad i framtiden.

Det finns en sådan "primer" idag; MDPR, som är ett rätt inaktivt preparat i sig, men som ger väldigt märkliga effekter om man några timmar efteråt tar en hallucinogen. Drogblandningar är förstås old news sedan länge, men det vanliga är ju bara att blandningarna förstärker varandra; att man blandar grått med mörkgrått och får svart, men MDPR förbryllar forskarna genom att den nästan är helt overksam i sig samtidigt som den helt och hållet kan förvandla hallucinogener att bli mer kroppscentrerade. Det är alltså snarare som när man blandar gult med blått och får en helt ny färg; grönt.

Just primers skulle det kännas väldigt häftigt om de kunde vara mer utvecklade i ett framtidsrollspel och nå ut till gatorna. Om en primer kunde verka hastigare (i forskning används MDPR 2 timmar innan LSD (och då dröjer det alltså ytterligare en timma innan man når toppen)) och vitalare, så skulle den säkert kunna bli ett vanligt komplement till den vanliga feströkningen av spliffar.

MDPR används i doser omkring 200 mg och över, så det skulle behövas göra ganska stora tabletter om man skulle sälja det på det sättet. I framtiden finns det kanske starkare preparat så att man ska kunna köpa det i tablettform, eller så kanske man tar det på helt andra sätt: Man skulle ju kunna mixa något liknande i drinkar eftersom det ändå inte märks något förrän man börjar röka gräs eller tar någon annan hallucinogen drog.

Eller så finns det många olika varianter av primärer, så att alla användare själva kan välja om de vill göra upplevelserna mjukare, spetsigare, mer introverta, eller mer kroppscentrerade, osv.

---

Ett typiskt råd skulle annars kunna vara att låta lustgas/ olika varianter på syntetiserad salvia vara att rekommendera. Det är nämligen droger som ger extremt hög effekt, på väldigt kort tid. Det kan ju vara lite lättare för spelledaren att hantera sådana droger. De är ju båda lagliga idag, förresten, så det finns ju något som talar för att de skulle kunna komma att vinna en större publik i framtiden.

/Rising

chrull

Stockholm Kartell
Oavsett vem det var eller om citatet är korrekt framgår budskapet

Och om citatet är en del av en vänsterkonspiration då? Vems budskap är det då som framgår? om grunden till budskapet inte är korrekt så är det ju inte RÄTT budskap som kommer fram. Men det var bara en liten OT-kommentar.

och jag tror ingen är intresserad av en fylla på läkarsprit.
Ah. men det säger du bara för att du inte prövat...

Så folk förstör sina kroppar lika mycket år 2059 som 2003.
Ja, precis. äntligen håller jag med dig

Foggmock

Myrmidon
..som sagt, oavsett om citatet ens är korrekt eller ens finns så tjänar tobaksindustrin pengar på att förstöra för människor. IMHO, såklart. Jag råkar tycka att tobak och nikotin är världens mest värdelösa drog.

Ah. men det säger du bara för att du inte prövat...

Jag har testat en munfull på skoj - hela jävla käften domnade bort. Hursomhaver finns ju 100%:ig alkohol både nu och 2059, men jag siade bara om att det förmodligen inte var intressant att saluföra det som berusningmedel.

chrull

Stockholm Kartell
Narkotikum.

Cigaretter är precis lika skadliga idag som 2059. Skillnaden ligger i att de är mycket dyrare, och att det finns syntetiska varianter att få tag på. Och givetvis piller mot lungcancern.

De få länder som fortfarande tillåter försäljning av äkta tobak har följt trenden vi kan se idag hela vägen ut. Cigarettpaketen är täckta med bilder på cancerskadade lungor och dödsannonser. Endas på ovansidan av locket kan du se vad det är för märke på dina pinnar.

Trots det så är syntetiska cigaretterna märkligt befriande från liknande saker. Trots att dödligheten bland de rökarna är precis lika hög som de vanliga. Skillnaden ligger i brist på forskning och att tobaksbolagen den här gången visste vad de hade att vänta sig, och har spenderat mycket pengar på lobbying.

Sen finns det såklart annat att röka, och i flera länder är det helt lagligt att både inneha, sälja och bruka hashish. I de västländer (västländer=europeiska stater främst. Kanske också Japan och liknande områden. Kanske också någon stat i forna USA. Canada bör dessutom räknas med) som inte tillåter försäljning och innehav så tillåts märkligt nog brukande (du kan alltså inte bli gripen för att du är påverkad av det, men väl om du inte har hunnit tända din joint ännu). Men även de länderna tillåter det såklart helt för mediciniskt bruk.

Alkohol är alkohol. sen kan man blanda det med roligare saker 2059 än idag.

chrull - a drug against war

Arntsen

Warrior
Jag har testat en munfull på skoj - hela jävla käften domnade bort. Hursomhaver finns ju 100%:ig alkohol både nu och 2059, men jag siade bara om att det förmodligen inte var intressant att saluföra det som berusningmedel
Ehh 100% alkohol = gas

ripperdoc

Myrmidon
Tja, vad kan man säga. Knark är betydligt vanligare än i dagens läge, men inget du köper i matbutiken. Titta själv på det som står om hur olagliga olika droger är i grundboken. Där ser du att det finns massor av droger som är rejält förbjudna...

Att sedan många knegare tar en tablett då och då är inget konstigt.

/RipperDoc

G

Guest

Guest
Re: Cigaretter och dricka [OT]

Ehh 100% alkohol = gas
100%ig alkohol kokar inte förrän vid ca:65 grader Celsius och då är det rimligt att anta att den inte är gasformig och därmed drickbar, men kostnaden att göra den så ren däremot, det är nog mycket billigare att ha kärnvapen i drinken. :tekopp: :gremsmirk: Skål

Arntsen

Warrior
Nja [OT]

Borde inte vara så dyrt, med tanke på att du med lite vilja en destilator och lite aktivt kol kan bygga dig alkohol på en si så där 85-90% rent logiskt skulle man ju bara behöva "kola" lite extra. Men är du säker på att 100%ig alkohol är flytande, jag har några vaga minnen från någon kemilektion om att det inte är så skolan låg visserligen i Gråbo, kan det förklara saken?

G

Guest

Guest
Re: Nja [OT]

Jag går på kemiteknik på chalmers, jag är helt säker, det sägs mycket i skolan som är fel, det är dock lite anledningar som ligger bakom, Tänk dig att du halverar orenheterna om ens det varje gång du försöker, varje kostnad ökar kubiskt alltså riktigt mycket, dessutom måste du hitta något bättre än glas att förvara det i, det får inte vara luft eller damm i samma rum, är det vakuum i rummet så förångas det etc. tyvärr.