Re: Stuntregler
"
Det lite ovana med stuntandet är att spelaren får beskriva sin handling så som att den redan har lyckats."
Tricket är snarare att spelaren ska beskriva hur denne
utför handlingen, utan att för den skull avslöja hur allting slutar.. Det är det som är hela grejen med samberättande.. Hitta på saker utan att avsluta det, så att någon annan kan ta vid.. Om vi tar din exempelmening i "tredje nivån"..
"'fåglarna en för en långsamt tar matrixeska vingslag från platsen så som man faller baklänges och avfyrar sina pistoler. Skärvor av porslin, glas och blod fyller rummet och innan du träffar marken så är alla döda'."
Här har du beskrivit effekterna av din handling.. Dumt.. Det hade varit bättre om du sagt
"fåglarna en för en långsamt tar matrixeska vingslag från platsen så som man faller baklänges och avfyrar sina pistoler. Skärvor av porslin, glas och blod fyller rummet..."
Då kan spelledaren sedan fylla i med "...och männens skrik av smärta tar vid när dina pistoler ljudit färdigt.".. Hitta på saker utan att avsluta det, så att någon annan kan ta vid.. I detta fall hittade spelaren på och spelledaren tog vid.. Man
måste lämna luckor på det här sättet annars blir beskrivningarna menlösa, just för att
man slår tärningsslaget om det lyckas <U>efter</U>
beskrivningen.. Det är den dumma grejen i rollspel och i hur många rollspelar.. Folk beskriver och
sedan slår, när det borde vara tvärtom... eller så avgör beskrivningen om det lyckas eller inte (men då spelare är såpass olika i verbalt uttryck vore det orättvist)..
Feng Shui hanterar det snyggare, men (för mig) inte fullt tillfredställande.. Där så får spelaren hitta på hur denne oskadliggör sin motståndare om denne slår tillräckligt bra.. Fast detta går bara att utföra mot "motståndare spelledaren inte orkat namngett".. Mot de andra (slutbossarna) så använder man normala stridsregler, även om Exalteds stunt kan förekomma..
Säg att du inför regeln i Neotech att alla slag som visar 5 eller mindre gör att spelaren får beskriva hur denne oskadliggör mindre betydelsefulla karaktärer.. Om är över 5 så får skurken en "markering".. Vid nästa träff så blir denne oskadliggjord.. Det smarta är att du inte längre behöver hålla reda på alla skador för småskurkar/hantlangare.. Nu vet jag dock inte hur N2:s skadesystem ser ut.. Om det är som Eons idiottabeller så funkar detta inte alls.. Jo, det gör det men jag ville inte missa en (dålig) chans att racka ner på idiotidén att slå på en tabell under någon så actiofyllt som strid ska vara..
Feng Shui är ett cineastiskt actionrollspel.. Vad är det som gör rollspelet till det? Jo, reglerna.. Förutom regeln som jag sade ovan så är det pisslätt att attackera flera skurkar.. Det är pisslätt att undvika skador.. Det är pisssvårt att bli allvarligt skadad så att man får mycket minus.. Man gör extra i skada med hagelbössor om spelaren gör ett "ka-schink"-ljud innan denne utför sin attack med rollpersonen.. Det är jätteroliga, stämningsfyllda fördelar som spelarna kan välja till sina rollpersoner.. Kolla in den här ypperliga sidan för "schicks":
http://my.homeip.net/abbe/t3/pulp/pulp-frame.html
Ablative Clothing är exempelvis bara såå skön.. Äkta slasherfilmsschtick..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antar att tärningsrollspel (detta säger inte att han inte menar
regelrollspel) är rätt fel för balla strider