Nekromanti Cinematiskt Rollspel, Anime style

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Stuntregler

Vad du är ute efter är stuntregler. Det vill säga, så fort en karaktär utför ett stunt så får han en bonus på sin handling, så att den blir lättare att utföra. Förslagsvis kan du ha flera olika nivåer av stuntande. White Wolfs Exalted har tre nivår av stuntande där den lägsta nivån är att man beskriver det man utför på ett coolt sätt. Andra nivån när folk blir ordentligt imponerande, det man beskriver är riktigt coolt och man helst använder sig av miljön på något sätt. Tredje nivån är visuell poesi. När man i detalj beskriver hur "fåglarna en för en långsamt tar matrixeska vingslag från platsen så som man faller baklänges och avfyrar sina pistoler. Skärvor av porslin, glas och blod fyller rummet och innan du träffar marken så är alla döda".

Det lite ovana med stuntandet är att spelaren får beskriva sin handling så som att den redan har lyckats. Sedan märker man på tärningsslaget hur det hela slutar. Men om stunten är bra genomförd så blir slaget enklare.

Ska man ha tre stuntnivåer i Neotech så föreslår jag -1 på slaget för första nivån. -2 på slaget för andra nivån och -Ob1T6 på slaget för tredje nivån.

Se bara till att inte ge stuntbonusar till folk som "stuntar" på rutin. Att de har typ två eller tre "coola" beskrivningar som de återanvänder om och om igen. Tveka då inte att neka dom stuntbonusen. Om du har tillgång till grundboken till Exalted någonstans så kan du läsa deras stuntregler för inspiration. Dom sammanfattas på ca 1 sida tror jag.


Lycka till :gremsmile:


/Naug
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Här är en av stunter som du kan använda men det används mest för blodiga effekter som till exempel Kill Bill vol 1.

Hugga av lemar? Inga problem!
I våldsam anime eller i samuraj filmer verkar det vara lätt att kapa lemar. Om hjältar använder någont huggvapen (men mest japanska vapen) kan han lätt som en plätt att hugga av personen kroppsdel eller huvud. Underhuggare som blev huggen av hjältar ha högre ampution slags (+Ob2T6) medan superskurkar behöver bara slå en högre tärning (+Ob1T6).
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,319
Location
Helsingborg
Re: Stuntregler

"Det lite ovana med stuntandet är att spelaren får beskriva sin handling så som att den redan har lyckats."
Tricket är snarare att spelaren ska beskriva hur denne utför handlingen, utan att för den skull avslöja hur allting slutar.. Det är det som är hela grejen med samberättande.. Hitta på saker utan att avsluta det, så att någon annan kan ta vid.. Om vi tar din exempelmening i "tredje nivån"..

"'fåglarna en för en långsamt tar matrixeska vingslag från platsen så som man faller baklänges och avfyrar sina pistoler. Skärvor av porslin, glas och blod fyller rummet och innan du träffar marken så är alla döda'."

Här har du beskrivit effekterna av din handling.. Dumt.. Det hade varit bättre om du sagt

"fåglarna en för en långsamt tar matrixeska vingslag från platsen så som man faller baklänges och avfyrar sina pistoler. Skärvor av porslin, glas och blod fyller rummet..."

Då kan spelledaren sedan fylla i med "...och männens skrik av smärta tar vid när dina pistoler ljudit färdigt.".. Hitta på saker utan att avsluta det, så att någon annan kan ta vid.. I detta fall hittade spelaren på och spelledaren tog vid.. Man måste lämna luckor på det här sättet annars blir beskrivningarna menlösa, just för att man slår tärningsslaget om det lyckas <U>efter</U> beskrivningen.. Det är den dumma grejen i rollspel och i hur många rollspelar.. Folk beskriver och sedan slår, när det borde vara tvärtom... eller så avgör beskrivningen om det lyckas eller inte (men då spelare är såpass olika i verbalt uttryck vore det orättvist)..

Feng Shui hanterar det snyggare, men (för mig) inte fullt tillfredställande.. Där så får spelaren hitta på hur denne oskadliggör sin motståndare om denne slår tillräckligt bra.. Fast detta går bara att utföra mot "motståndare spelledaren inte orkat namngett".. Mot de andra (slutbossarna) så använder man normala stridsregler, även om Exalteds stunt kan förekomma..

Säg att du inför regeln i Neotech att alla slag som visar 5 eller mindre gör att spelaren får beskriva hur denne oskadliggör mindre betydelsefulla karaktärer.. Om är över 5 så får skurken en "markering".. Vid nästa träff så blir denne oskadliggjord.. Det smarta är att du inte längre behöver hålla reda på alla skador för småskurkar/hantlangare.. Nu vet jag dock inte hur N2:s skadesystem ser ut.. Om det är som Eons idiottabeller så funkar detta inte alls.. Jo, det gör det men jag ville inte missa en (dålig) chans att racka ner på idiotidén att slå på en tabell under någon så actiofyllt som strid ska vara.. :gremtongue:

Feng Shui är ett cineastiskt actionrollspel.. Vad är det som gör rollspelet till det? Jo, reglerna.. Förutom regeln som jag sade ovan så är det pisslätt att attackera flera skurkar.. Det är pisslätt att undvika skador.. Det är pisssvårt att bli allvarligt skadad så att man får mycket minus.. Man gör extra i skada med hagelbössor om spelaren gör ett "ka-schink"-ljud innan denne utför sin attack med rollpersonen.. Det är jätteroliga, stämningsfyllda fördelar som spelarna kan välja till sina rollpersoner.. Kolla in den här ypperliga sidan för "schicks": http://my.homeip.net/abbe/t3/pulp/pulp-frame.html
Ablative Clothing är exempelvis bara såå skön.. Äkta slasherfilmsschtick.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som antar att tärningsrollspel (detta säger inte att han inte menar regelrollspel) är rätt fel för balla strider
 
Top