En av mina spelare gestaltar för tillfället en cirefaldisk handelsman vid namn Smellz. Denne spelare har, efter att ha funderat litegrann på hur han ska undkomma döden försökte att klura ut ett sätt att bli 'odödlig'. Hans ögon föll på reglerna för schamani och har nu börjat fråga sig omkring i spelvärlden efter en möjlighet att 'byta kropp'. Han känner en av mina gamla karaktärer (död sedan ett tag i en annan kampanj) som var en Raunisk schaman och blev, efter lite om och men, inbjuden att närvara i en raunisk ritual.
Nu dock till den stora frågan...
1) hur skulle ni lösa detta som spelledare?
2) vilka konsekvenser kommer det få att han byter kropp, utöver det i reglerna? (och det självklara som att folk vägrar tro det är han etc.)
3) hur skulle cirefaldierna se på detta? Det måste ju anses vara en stor skam då deras 'ras' är det mest ädla som finns. Vad för lagar skulle gälla etc.?
4) i samma veva funderar jag på att låta ovan nämnda schaman återkomma i en horndrakes kropp, eller liknande. Något bra förslag på en lösning där?
Nu dock till den stora frågan...
1) hur skulle ni lösa detta som spelledare?
2) vilka konsekvenser kommer det få att han byter kropp, utöver det i reglerna? (och det självklara som att folk vägrar tro det är han etc.)
3) hur skulle cirefaldierna se på detta? Det måste ju anses vara en stor skam då deras 'ras' är det mest ädla som finns. Vad för lagar skulle gälla etc.?
4) i samma veva funderar jag på att låta ovan nämnda schaman återkomma i en horndrakes kropp, eller liknande. Något bra förslag på en lösning där?