Nekromanti Cirefaldier och byte av kropp

Gemstone

Swordsman
En av mina spelare gestaltar för tillfället en cirefaldisk handelsman vid namn Smellz. Denne spelare har, efter att ha funderat litegrann på hur han ska undkomma döden försökte att klura ut ett sätt att bli 'odödlig'. Hans ögon föll på reglerna för schamani och har nu börjat fråga sig omkring i spelvärlden efter en möjlighet att 'byta kropp'. Han känner en av mina gamla karaktärer (död sedan ett tag i en annan kampanj) som var en Raunisk schaman och blev, efter lite om och men, inbjuden att närvara i en raunisk ritual.

Nu dock till den stora frågan...
1) hur skulle ni lösa detta som spelledare?

2) vilka konsekvenser kommer det få att han byter kropp, utöver det i reglerna? (och det självklara som att folk vägrar tro det är han etc.)

3) hur skulle cirefaldierna se på detta? Det måste ju anses vara en stor skam då deras 'ras' är det mest ädla som finns. Vad för lagar skulle gälla etc.?

4) i samma veva funderar jag på att låta ovan nämnda schaman återkomma i en horndrakes kropp, eller liknande. Något bra förslag på en lösning där?

k7e9

Hero
Schamanism är ju inte bara att "byta kropp", man måste ju ha rätt att byta. T.ex. får man ta över en annans kropp om man blivit mördad (man tar då över mördarens kropp). Mängder av tabun finns ju, och om man bryter mot något av dessa så lär man bli straffad och inte alls bli 'odödlig'.
Det är ju mer eller mindre religiöst med schamaner, ingenting man blir hux-flux (tycker jag). Det är en hög position inom 'primitiva' stammar inget som en "normal" Cirefalier kan bli.

Om han nu blir det, och följer alla tabun så är det ju så att informationen om schamanism är knapphändig, jag önskar att Schamaner & Drömvandrare ska komma ut snart. Men det är väl knappast troligt.

2. Som jag förstått det så har det inga direkta andra effekter utom de regelmässigt beskrivna att byta kropp.
3. Cirefalier skulle nog se ner på det ganska mycket, primitivt, konstigt, dåligt.
4. Återkommer man som djur så har man ju problemen med tal och sådant, men besätta djur är inget problem (det är inte ens tabu vad jag vet).

zuntona

Swordsman
Både ja och nej

k7e9 har en poäng som är delvis rätt. Det är tabu och en religiös aspekt av det hela. Men om RP har kunskapen är det enda resultatet av ett tabubrott socialt betonat. De andra i stammen gillar nog inte det hela och förfadersandarna ignorerar personen. :gremsleep:

Förfadersandarna är nog inga som är involverande ändå i den cirfaliska kulturen. Och det sociala knepig inträffar säkerligen i den cirfaliska kulturen. Cirzas hand skulle nog hantera det hela på två sätt, om personen tar en annan cirfaliers kropp så bli tagen för mord, alternativ betrakta personen som galen. Om personen tar en annan kropp skulle den utfrysas och bli exkommunicerad ur den cirfaliska gemenskapen. Going bye, bye :zeppelinare:

Så bort från cirfalierna eller mördad. Och då på ett mindre traditionellt sätt för att se till att inte själen tar över en annan kropp.

Det hela jag tycker är om bakfoten i din spelares plan är just kring den schamnistiska kulturen. Även om han/hon är vän med en schaman så ingår inte RP i deras stamm så varför skulle RP väljas till att bli schamanens efterfölare det händer bara inte.

Vandöda och Nekromanti visar dock tydligt på att kunskapen kring schamanism nyttjas flitigt av en del nekromantiker också. Dessa har inte samma tabun och är nog det enda sättet han skulle kunna lära sig schamnism på. Problemet är de är mer måna om att dölja sina kunskaper.

Jag förstod inte vad du menade med den schamanen men jag skulle välja att låta bli att ta med honom. Menade du att det var en slp eller du har haft som Rp. Om det senare stämmer ska han verkligen inte dyka upp igen.

Om dessutom Smellz söker odödligheten via allmänt prat bör folk börja undra vad han sysslar med. Om han ändå lyckas få hjälp av nekromantiker kanske de hellre ger han odödlighetens gåva mot en gentjänst. Skulle tro att de föredrar att skapa en belial av honom då istället. Inget är gratis här i livet, eller efterlivet.

-------------------
Ändra att jag hade missat skriva in ett inte.

Genesis

Ni dés ni maître
Eftersom jag inte spelar Eon så skall jag bara svara på fråga ett.

Jag skulle säga "Fan vilken cool idé! Hm, det finns några bekymmer, men de skall vi se till att lösa. Du kanske får kämpa för det, men det är klart att du skall förflytta dig mellan kroppar! Det erbjuder ju massor med sköna möjligheter till intressant drama."

Sedan skulle jag se till att han får möjligheten, men att kroppen måste tillhöra någon som ger upp den frivilligt. BAM! Vem är villig att ge sitt liv för hans odödlighet?

Och byter han kropp skulle jag spela stenhårt på hur främmande det blir. Han kan inte tillkännage sig inför sin släkt, som sörjer hans död. Han kan inte ta över identiteten från kroppen, eftersom han snabbt skulle bli avslöjad (och folk skulle nog bli rätt sura). Han kan inte öppna sig för andra och berätta om vem han verkligen är. Han blir utanför samhället. Med det här upplägget kan du ju lyckas med det Vampire försöker åstadkomma: han är odödlig, men till priset att alltid stå utanför den mänskliga gemenskapen.

AWESOME!

DesertRain

Hero
Riktigt intressant idé du har Genesis. Särskilt det med att han inte kan kontakta sin familj och inte heller agera som den person han tagit över kroppen ifrån. Istället måste han flytta runt utan att aldrig känna sig hemma. Som sagt, riktigt bra idé.

Regmolar

Swashbuckler
...varför får jag känslan av att det just skapades en ny SLP i mitt Mundana? :gremwink:

Gemstone

Swordsman
k7e9 said:
Schamanism är ju inte bara att "byta kropp", man måste ju ha rätt att byta. T.ex. får man ta över en annans kropp om man blivit mördad (man tar då över mördarens kropp). Mängder av tabun finns ju, och om man bryter mot något av dessa så lär man bli straffad och inte alls bli 'odödlig'.
Det är ju mer eller mindre religiöst med schamaner, ingenting man blir hux-flux (tycker jag). Det är en hög position inom 'primitiva' stammar inget som en "normal" Cirefalier kan bli
Självklart så skulle han få slita sin cirefaldiska bakdel för att få komma in sig till detta. Jag har funderat lite efter alla era förslag och kommit fram till att det troligen bästa är att söka sig till den Raunastam som den ursprungliga SLPn kom ifrån, för att fråga dem om vad som ska göras för att begåvas med en sådan gåva. Det skulle kunna leda till år av äventyrande etc. för att få deras vilja fram och om de hotar sig till det, ja då kommer de få ett rent helvete då andarna vill ha rättvisa. Funderar dessutom på att låta en demon erbjuda honom det, för då kan man slänga på lite extra maffiga saker...

Tack för förslagen

Gemstone

Swordsman
Re: Både ja och nej

Zuntona said:
Om dessutom Smellz söker odödligheten via allmänt prat bör folk börja undra vad han sysslar med. Om han ändå lyckas få hjälp av nekromantiker kanske de hellre ger han odödlighetens gåva mot en gentjänst. Skulle tro att de föredrar att skapa en belial av honom då istället. Inget är gratis här i livet, eller efterlivet.
Jag kommer nog följa ditt råd, men istället för att låta det vara en nekromantiker kommer det nog vara en magiker som blivit demon efter en sjuhelsikes massa arbete. Detta går väl samman med resten av storyn, så tack för ideerna :gremsmile: