Nekromanti Cirefaldier och Kurtisaner

Gemstone

Swordsman
Vad tycker egentligen cirefaldier om kurtisaner? Jag sökte i cirefaldier boken, men hittade inget om det... Vi har en cirefaldisk kurtisan i gruppen och vi undrar vad andra tycker om henne.

DesertRain

Hero
Alla cirefalier strävar efter att vara så bra som möjligt på det de gör, så om hon är skicklig så blir hon förmodligen respekterad av det. Prostitution, även om det inte är exakt vad en kurtisan sysslar med är ju dessutom en accepterad sysselsättning i samhället, både för den som jobbar med det och de som besöker de prostituerade.

Oreh

Warrior
Enligt den Cirfaliska devisen är det okey om det går att tjäna pengar på. En kurtisan är dessutom mer ett sensuellt sällskap, med bildning och talets gåva, och allt detta är något som (iaf enligt min tolkning) cirefaliska samhället skattar högt så som konst och musik. Att cirefalier skulle ha något imot prostitution överlag har jag svårt att tro med tanke på att de kan acceptera att man gifter sig en nära famije-medlem.

Sedan skriver du inte om din grupp består av 100% cirefalier, så vad gruppen tycker är kanske svårt att utala sig om...

(Oreh spekulerar utan sitt facit ihand...)

Ymir

Liten kantbaron
Att cirefalier skulle ha något imot prostitution överlag har jag svårt att tro med tanke på att de kan acceptera att man gifter sig en nära famije-medlem.
Umm...fast det har väl inget med varandra att göra? Man kan fästa stor vikt vid oskuld och dygd, men behöver inte för den sakens skull vara så nogräknad med vem man knullar? Eller ja, tvärtom egentligen, falierna är ju snarare väldigt nogräknade, ehehe :gremgrin:

Jag skulle inte kört på att kurtisanyrket är helt accepterat. Visst, det faliska samhället är liberalare än många andra, och på ett plan så uppskattas alltid en kompetent yrkesman/yrkeskvinna, men jag tror ändå inte det är helt okontroversiellt att vara prostituerad. Det finns nog definitivt fördomar och konservativa element i samhället som kan verka mot en. Även falier har sån här jobbig samhällsmoral, allt som går att tjäna pengar på är inte okej - rånmord kan ju vara luckrativt liksom.

Jag menar, varför annars spela en kurtisan? Är det inte intressantare om samhället har en lite kluven inställning till en? Om alla accepterar en, trots ett i våra moderna ögon kontroversiellt yrkesval, går man inte miste om schyssta dramatiska möjligheter då?

Jag menar, säg att kampanjen först rör sig i skickt där alla accepterar, rentav respekterar kurtisanen, eller ja, de som inte gör det håller kanske tyst. Dilettanter tävlar om hennes gunst, trubadurer komponerar ballader om hennes skönhet. Men sedan ska rollpersonerna på en fin bankett hos ärkefursten, och då blir hon plötsligt placerad längre bort från det furstliga bordet än vad de andra rollisarna blir, för fursten vill inte ses ihop med horor. (Därmed inte sagt att andra furstar vore lika nogräknade).

Sånt hade blivit jättebra scener, tror jag. Spelade jag en kurtisan hade jag blivit besviken om det aldrig kom med nåt sånt.

Men visst, jag är kanske konstig.

- Ymir, öppen för den möjligheten

Oreh

Warrior
Det finns nog definitivt fördomar och konservativa element i samhället som kan verka mot en.
För det första ser jag inte att cirefaliernas kultur, eller syn på sex, otrohet eller dylikt förändrats särskilt de senaste decennierna. Därav vet jag inte var dessa konservativa tankegångarna kommer ifrån. Kanske står det i Tozrlack rullarna om dygder av detta slag, men det är en sida av Cirza som jag aldrig tänkt på. Religionen bryr sig närmast inte om hur man bygger sin familj, dessa skall dock sörjas om, finansiellt så som handgriplig uppfostran.

Cirefaliernas kultur är tämligen traditionell och har inte förändrat mycket under seklerna, man lever och följer cirzas lagar, nu som då. Överlag tror jag man har en mer lössläppt syn på sex, än, säg den klassiskt kristna som vi är så vana vid. Jag tänker att en husfurst kan kopulera med vem han önskar som står under honom och hans fru. Skulle han dock göra detta med en kvinna med högre eller likvärdig status som honom eller hans fru skulle det ses som otrohet, eller en utmaning.

Däremot kan jag tänka mig att det faliska samhället ser det som otukt att blanda sig med "orent" blod, övriga människosläkten. Grövsta brottet troddes en kvinna som "råkar" bli havande med en bastard. Mer accepterat är då att män förlustar sig på ickecirefalier, men långt ifrån okey, inget man talar öppet om. Mer accepterat är då manlig homosexuallitet som ses styrka, speciellt i krigstider. Att däremot inte ta sig en maka och säker ställa fortlevnaden är icke accepterat snarare ett brott.

En konsekvens här då är att en cireflisk kurtisan som säljer sina tjänster till "orena" kunder lär bli märkta tuktade kanske till och med uteslutna ur samhället, örat avskuret.

Fahnen_UBBT

Veteran
Oreh said:
Däremot kan jag tänka mig att det faliska samhället ser det som otukt att blanda sig med "orent" blod, övriga människosläkten. Grövsta brottet troddes en kvinna som "råkar" bli havande med en bastard. Mer accepterat är då att män förlustar sig på ickecirefalier, men långt ifrån okey, inget man talar öppet om.
Nu tar jag det här fritt ur minnet men jag har för mig att straffet för en cirefalier som blandar blod med en ickecirefalier blir bannlyst ifrån samväldet. Det är med andra ord ett av de grövsta brotten, så falier som rumlat runt med icke önskvärda individer är nog beredda att gå över lik för att det inte ska komma ut öppet.

Gemstone

Swordsman
Fahnen said:
Nu tar jag det här fritt ur minnet men jag har för mig att straffet för en cirefalier som blandar blod med en ickecirefalier blir bannlyst ifrån samväldet. Det är med andra ord ett av de grövsta brotten, så falier som rumlat runt med icke önskvärda individer är nog beredda att gå över lik för att det inte ska komma ut öppet
Vilket är den exakta anledningen till att även fast min cirefaldiska läkare älskar en alvkvinna som bor i Caserion, kommer det aldrig bli mer än riderlig kärlek (hur gärna han än skulle vilja gifta sig med henne). Han är troligen en av de största givarna av alviskt vin i hela Caserion då han alltid har med sig en ny sorts alviskt vin dit. Han har redan gått igenom hela Sunariskogens vinproduktion och letar nu nya sorter.

Ymir

Liten kantbaron
Det låter förvisso helt awesome, men vad som framgår av modulerna är att man visst får knulla älvor, jargiska toyboys och drunokiska slinkor för allt vad tygeln håller...man får bara inte få barn med dem.

- Ymir, påpekar

Gemstone

Swordsman
Ymir said:
Det låter förvisso helt awesome, men vad som framgår av modulerna är att man visst får knulla älvor, jargiska toyboys och drunokiska slinkor för allt vad tygeln håller...man får bara inte få barn med dem.

- Ymir, påpekar
Oja, men för honom är det inte värt risken. Han är en cirefaldier som är en stigande stjärna. Efter att ha hjälpt till att rädda Drunok undan en jargisk invasion (numera är drunok endast 1/3 så stort) så har han blivit adlad av den nya statshållaren (och snart nya Drunokiska kungen Almund av Silverskölden ) och han är dessutom saftigt betald för att undervisa drunokier i avancerad kirurgi och läkekonst i en akademi som den nya kungen låtit uppföra i Drunoks nya huvudstad.

För honom är det absolut inte värt det, för han har folk som kollar vartenda steg han tar och att ha ett annat än platoniskt förhållande till en alvkvinna, oavsett hur skön hon än är, vore för farligt för hans karriär och liv (då han tror att Cirza är ute efter honom, men gör det med rent spel).

Ymir

Liten kantbaron
Aja, det låter awesome oavsett. I mina kampanjer är rollpersonerna, rent generellt, mycket mer benägna att offra karriär, lojalitet, heder, framtidsutsikter och liv och lemm (väldigt bokstavligt) för lite fitta :gremblush:

Vi har tex Nicoz, som är hertig i Drunok men dels vänstrar med den unga drottningen, och dels precis gift sig med en skuggvarelse och därmed öppet spottat hela Cirefaliska samväldet i ansiktet. Vi har Nigel, som typ verkade tycka att det var hans kall i livet att smyga in i mûhadinska harem och äventyra frustrerade prinsessors dygd. Och så har vi Thizara, som ådrog sig sitt lesbiska KKs våldsamma, men tillfälliga, vrede eftersom hon bara inte kunde hålla sig från att knulla som en kanin med ökenfursten som tagit sagda KK till fånga :gremwhistle:

och då har vi inte börjat tala om vår brittiska 1800-talskampanj än, där klättrade folk mer eller mindre på väggarna av frustration...

Snubben du talar om är liksom ett under av återhållsamhet och självbehärskning i jämförelse... :gremsmirk:

- Ymir, 'postpubertal sexfascination' var det....

Poseur

Swashbuckler
Låter riktigt underbart faktiskt. Jag vet inte men platonisk kärlek kommer sällan med in i bilden i våran spelgrupp. Dom flesta spelare brukar oftast spela unga karaktärer som gör nästintill vad som helst för lite ponani. Jag tycker helt enkelt det kan vara mycket svårare att hålla sig romantisk men samtidigt mycket platonisk. Liksom hövlig kärlek kan vara väldigt svårspelat tycker jag.

Sen tycker jag alltid om när folk länkar till sina egna wikior om rollspel/Eon i allmänhet. Det är sjukt uppskattat. Så tack Gemstone, och tack Ymir(som gjorde det alledens nyligen).
Har någon mer en Wiki med eget rollspelsmatrial så är det ju fruktansvärt välkommet att länka ! :gremgrin:

/poseur Som tyvär är old fashion och kör skrivblock:(

Poseur

Swashbuckler
Jag känner igen mycket av det där, dock är mina spelare inte fullt så riskbenägna när det gäller fitta. Kan bero på att deras karaktärer fortfarande är ganska unga och tämligen oerfarna. Men deras oskylldighet håller sakta på att försvinna.

Våran spelgrupp har än sålänge inte haft "problemet" med vänstrande och att knulla sina partners fiender. Men det lär nog också komma.
-Kagan, en högst översexuell kragg har alledens nyligen kommit i upplysning om att man kan betala för sex. Så förhoppningsvis slutar ,eller åtminstonde minskar kommentarerna ifrån dom andra i spelgruppen. Kommenterar som allt för oftast låter "Inte bland folk, Kagan" eller "Vad i helvete Kagan, vi försöker sova" eller "Kagan när du är ensam kan du väl..."
Kagan är helt enkelt en onanistoholic

Eller varför inte Garon, tokonen med kärleksproblem och är totalblyg när det kommer att tala med hans älskade. Istället har han kommit fram till senast vi spelade, "Aff Jag tänker ju inte dö oskuld iallfall"
Så han lyckas övertala en tirakisk stammledare att låna en "badflicka" och blir drogag på typ kokablad och krokodilpenis te, medans han drar på en ung vacker Gûrdflicka.
Dock så slutade det hela mest i aggresiv frustration när han insåg att det inte gick att komma...

Annars det närmaste vi kommer att bedra folk är när Kagan lyckades supa ner sig själv och Garons älskade Selyane och fyllehångla med henne. Garon som har en förbannelse om att han tillslut kommer döda sina vänner är inte glad på Kagan. Och Kagan är helparanoid och mer eller mindre väntar på att få en yxa i nacken... Fast dom kommer ganska bra överens när ingen utav dom nämner selyane, eller hon kollar på någon utav dem...

/poseur lär också dra lite om sin kampanj, förlåt :gremtongue:

Gemstone

Swordsman
Poseur said:
Liksom hövlig kärlek kan vara väldigt svårspelat tycker jag.
I Rethvans fall är det mycket tufft... han har dock för hög heder för annat.

Sen tycker jag alltid om när folk länkar till sina egna wikior om rollspel/Eon i allmänhet. Det är sjukt uppskattat. Så tack Gemstone, och tack Ymir(som gjorde det alledens nyligen).
Vi spelar så pass många spel och har så många olika karaktärer att det är behövligt för att vi ska kunna hålla isär saker. Ni får gärna bläddra runt på wikin om ni vill. Det finns också Dungeons & Dragons, Neotech, Vampire: The Masquerade, och lite hemmabyggen där.

Ymir

Liten kantbaron
Re:Wikis [Totalt OT]

Vi har flera olika wikis. Den det skrivs överlägset mest på är egentligen vår D&D-settings, från vilken jag slängt upp länkar till alla de andra också. Den återfinns här. Finns en del stuff där som är bland det bästa jag överhuvudtaget gjort, tror jag, så den kan nog vara värd att spana in om man är en Ymir-fanboi iaf :gremsmirk:

- Ymir, well, frågar man så... :gremsmile: