Nekromanti Cirefalier, slottsfolk och tro det, kärlek (långt)

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Har bedrivit en smärre kampanj med maken och vår kamrat. Härnäst är delar ur händelsutvecklingen. Men innan det så vill jag bara konstatera att Azit är en cirefalier som är hertig i Soldarn.... och här följer berättelsen i nedkortad form... (långt ändå det och efter den ett par frågor och tips)
En budbärare anländer från Talon till Trollheims borg med en förfrågan från husfurst Bzern av huset Marquedo som anhåller om Azit som blivande brudgum till hans dotter Meleka. Azit beger sig till Talon för att möta en möjlig blivande hustru och svärfar. I Talon möter han en gammal god vän, alven Shoni (RP) som inkvarteras efter en del trassliga kvinnoaffärer (två alviska töser på en gång som fastnat för honom) i Azits palats i Talon.
(Azit är regerande hertig över Trollheims berg, med andra ord har vi konstruerat historien i Soldarn aningen annorlunda, han har en syster som driver ett palats i Talon åt honom, hans far och mor är döda.)

Meleka med fadern Bzern husfurst av huset Marqueodo anländer till palatset i Talon. Husfursten är gammal (78 år) men driver ett handelshus med omkring 120 anställda i olika länder. Hans dotter är klädd helt i vitt och det framgår inte mycket om henne till att börja med utöver att det syns att hon är omkring 160 centimeter lång, smal och smärt med små kvinnliga former. Hon bär ett dok som täcker hennes ansikte så att Azit inte kan avgöra mycket mer än tidigare nämda. Alven Shoni hans kamrat sitter i samma rum och äter frukost, liksom Azit själv anar han att dottern inte är mer än ett flickebarn. Först för Azit och husfursten ordet och snart framkommer det att Azit inte är fullständigt monoteistisk, han tillber andra gudar jämte Cirza. Närmare bestämt Martari och samorilärans Aurias och Pelias. Bzern sparkar fullständigt bakut och reser sig upp för att gå då hejdar dottern honom med orden "Far det är inte endast ditt beslut." Han blir tyst och stillad varefter en diskussion mellan Azit och henne slutar i att Azit får henne att följa med till Trollheim där hon skall visa att hon kan driva ett hushåll som handhar ett hertigdömme i tre månader innan Azit kan godkänna henne som sin blivande hustru. Under diskussionen framgår också att Azit är en mycket omtänksam man när det gäller sina underlydande, något hon inte har förutsett, det framgår också att det är hon som praktiskt tagit drivit handelshuset Marquedo sedan två år tillbaka. Hon är mycket beräknande och förfaren i affärer, men när det kommer till detta bekymmer har hon sökt fram bästa möjliga kandidat. Något som Azit inte får reda på då utan först senare.

Azit lovar Bzern att dottern skall vara orörd om han under de tre månadernas prövoperiod finner att hon inte är den kvinna som han vill ha i hushållet. Det skakas hand på detta och de två lämnar Azit.

Dagen därpå, resan och ankomsten hem till Trollheim
Morgonen därpå anländer Meleka med packning till huset. Även denna dag bär hon endast vitt. Hon möts i biblioteket av Hertigen Azit och dennes vän Hertiginnan Asima Gyllentiger (RP). En viss fientlighet flammar upp kvinnorna mellan men då Azit förklara Meleka vara sin potentiella brud så lugnar sig Meleka om än inte Asima. Hon när en viss form av svartsjuka på detta barn, som faktiskt inte är mer än fjorton år gammal. Hon fortsätter att ifrågasätta Azits val under en kort stund för att snart avlägsna sig.

Under natten har Shoni äntligen (med hjälp av en alv i köket, Asima och Azit) lyckats vinna sin själsfrände (SLP) till sig, de två har suttit och diskuterat hela natten och denna dag reser de till Shonis hem i Sunariskogen. De tre vännerna splittrar sig för att någon gång i framtiden åter mötas igen. Vilket i högsta grad är troligt eftersom både Azit och Asima är adel i Soldarn och Shonis hjärtas utvalda Ahana har en invecklad vänskap med Asima.

Några timmar senare säger Azit farväl till sin syster och reser till Trollheim i vagn med en sex man stor eskort. Under resans första dag berättar Meleka om vad hon är duktig på. Det är till stor del kunskaper som behandlar handel. Det framgår att hon sedan tidig ålder varit fadern nära i handlandet och sugit i sig den kunskapen som en svamp. Hon berättar också om varför hon inte tycker om att simma. Hennes enda syskon drunknade då de försökte rädda henne till livet. Till sist somnar hon i vagnen innan man når till dagens färdstopp. Vid övernattning på värdshus hyr Azit två rum för dem att sova separat i. Sent på kvällen knackar det på dörren och en synbarligen mycket förskräckt Meleka väntar utanför dörren. Han släpper in henne och undrar vad som står på. Meleka förklarar smått stammande att hon tycker att det är alldeles för mycket rörelse på värdshuset och att hon är rädd. Just då faller något med ett brak i korridoren utanför och hon kastar sig i Azits famn. Han bär den darrande lilla flickan till sin säng och bäddar ner henne, hon håller förtvivlat kvar i hans hand och vill inte släppa förrän han lovat henne att han skall vara kvar. Hon somnar i hans säng och han själv sätter sig i en obekväm stol i rustning och lyckas till sist somna i denna ställning.

Tidigt nästa morgon vacknar Azit till när hon smyger på tå mot dörren. Han ifrågasätter vad han skulle kommit att tro om hon lyckats smyga ut från rummet och hon ber om förlåt. Han låter henne gå till sitt rum och hör att det rasslar rätt mycket på hennes väg dit. Hon i sin tur hade under natten riggat upp en stol med tvättfat så att det efter en kort stund skulle kollapsa och orsaka en kraftig smäll och ge henne själv det perfekta tillfället att kasta sig i Azits trygga armar. Meleka arbetar nämligen mot tiden. Hennes far kan dö av ett slaganfall när som helst eller av en lönnmördares onda dåd. I det fallet att det skulle inträffa innan hon har gift sig så kommer hela hennes liv att slås i spillror. Handelshuset hamnar i katastrof, utan en husfurst att driva det kommer det att säljas eller upptas av någon annan i hennes egen släkt, i vilket fall som helst så blir hon av med sin plats och tvingas gifta sig med vem det vara månde. Utan någon direkt anhörig, med modern, fadern och ett utrotat hus så när som på henne själv så är hon hjälplös. Hon måste se till att snärja Azit medans tiden ännu är på hennes sida. Vad hon inte tänker på är att i och med hennes eget frieri till Azit så är risken oerhört stor för att hennes far kommer att lönnmördas innan hon blivit trolovad med Azit.

Under resan denna dag pratar de omkring alla möjliga bekymmer som rör godset, vilka som arbetar där och vad som kan göras för de underlydande när de lider nöd. Meleka finner att Azit ingalunda endast är en man av krigisk natur utan en oerhört omtänksam man om de sina. Han har mycket större insikt i henne i vikten av att de underlydande verkligen mår väl - hela hans gods och eget liv hänger på detta. Hon frågar honom även om detta med hans rotlöshet. Hon påpekar att det verkar för henne som om han flyr godsets bördor. Han påpekar då att han har en annan möjlighet att se bondens verklighet och veta vad han kan göra för den enkle mannen. Enkel hjälp för att trygga det för dem och sig själv. Samtidigt erkänner han att hans liv kryddas av striden liksom hennes kryddas av handeln. Han erkänner också att hellre låter bokhållningen hållas av dem som kan den. Meleka berättar också hur mycket hon vet om honom genom olika affärs och yrkeskontakter som hon bett ta reda på vad dem kan om honom själv.

Denna kväll smyger Meleka återigen in till honom och han låter henne återigen sova i hans säng, medan han själv går igenom arbetet i den ännu nya ringbrynjan. Han pekar på svagheter i dess konstruktion när hon undrar vad han gör och kliver upp till honom. Till sist får han henne att återigen lägga sig för att vila.

Dagen därpå når de Trollheims borg som ligger en bit utanför Trollheim. (man får göra så när kartan inte talar om var hertigens bostad finns) Vädret är dystert och gråregnigt medan Azit förklarar vilka baroner som äger vilken mark som man ser från den lilla fönsteröppningen i vagnen. Väl framme tar stallpojkarna hand om hästarna till vagnen medan stallmästern svär över djurens skick. Han ger pojkarna bryskt ordern att gno de lerblöta hästarna torra och ge dem ljummen gröpe. Meleka kommenterar tyst att stallmästern inte verkar så omtänksam som hon fått höra, men Azit förklarar att sanarialven (det är en sådan) inte är så illa som han verkar. Paret fräschar upp sig med varmt bad och mat och sedan presenterar Azit hushållet och Meleka för varandra.

I Trollheim
De följande veckorna bekantar sig Meleka med hushållet och gör en del förändringar för att öka effektiviteten i detsamma. Hon har hela tiden en bevakande stab omkring sig men så länge det inte går alltför långt så låter man inte anmärka något till Azit. Hon försöker också lära sig mer om dem mer alldagliga göromålen som matlagning, till kockerskans förfäran. Azit lurar ut henne på nöjen med oregelbundna mellanrum. Först ut på en ritt runt godset och sedan till den lilla byns värdshus utan att hon tycks vara direkt road.

Nästan fyra veckor sedan hennes anländande till Trollheim gör Azit ytterliggare ett försök att roa den unga kvinnan. Han hyr in en kringresande trubadur som just anlänt till Trollheim. Meleka visar snabbt att denne trubadur är en välkommen bekant och Azit lämnar de två till att sjunga samman.

Dagen därpå är Meleka märkbart frånvarande. Hon håller sig på sin kammare. Till kvällen kommer en av tjänarinnorna in med en bägare hett kryddat vin. Azit undrar vem som kommit med denna omtänksamhet men tjänarinnan lämnar rummet utan svar. Han rör inte vinet. Några minuter senare öppnas dörren och Meleka kommer in. Hon bär endast sin undersärk och en liten ljushållare som hon ställer ifrån sig efter att hon kommit in och stängt dörren. Hon bringar Azit smått ur fattning när hon i ett raskt grepp drar av sig särken och blottar sig fullständigt. Han frågar henne om hon vet vad hon gör och hon försöker desperat förföra honom. Hon har ingen erfarenhet, hon är fullständig oskuld och hon misslyckas, men bara tack vare det löfte som Azit själv givit.

När allt gått fel så förklarar hon varför. Hon närmast anklagar löftet från Azit till hennes far och menar på att han inte kan bryta löftet att lämna tillbaka henne orörd, eftersom hennes far nu är död sedan fyra dagar. I sin förtvivlan över budet har hon kastat all försiktighet överbord och försökte få honom att tvingas till giftermål genom detta svek mot hans heder. Azit skriver ett dokument och kallar in lagmannen och slottsfogden till rummet. Dokumentet slagfäster hans beslut om giftermål med Meleka och daterar detta fem dagar tidigare, han ber dem underteckna som vittnen på att detta dokument är lageligen giltigt. Med bröllopet förlagt till ett datum om tre dagar. Om Meleka häpnar så är det inte mot vad de två männen gör. De signerar och får först sedan veta att Melekas far är död. Man tar beslut om vad som skall göras, planeringen för bröllopet med dess uppskjutning när det officiella budet om Bzerns död når dem. Budet väntas till nästa dag. Trubaduren kom med budet tidigare än så…

Denna natt avslöjar också Meleka en sida som Azit inte anat. Hon är spindeln i nätet av ett nätverk av spioner som arbetar för kungens räkning. Hon har fått problem med att någon vet om att nätverket arbetar ifrån hus Marquedo och försöker sätta käppar i deras hjul genom att förinta handelshuset. Nu har Azit för tillfället stoppat denne genom att ta hennes hand i äktenskap men problemet kvarstår, någon därute arbetar för att utmanövrera spionnätet och Meleka vet inte vem.

Mycket av historien har jag på sätt och vis stulit - blivit inspirerad ifrån Imperiets dotter av Raymond E. Feist och Janny Wurts.

Nu undrar jag ett par saker:
Hur mycket kan strulet med huset Marquedo vara korrekt i form av cirefalisk tankegång? Blir ett handelshus försatt i konkurs om husfursten/husfadern avlider och ingen finns i hans ställe? Nu utgick jag visserligen från cirefalisk "arvsrätt" och då har dottern inget att hämta. Men i Soldarn antar jag att det faktiskt skulle vara möjligt att Meleka faktiskt tar vid efter fadern, ända tills hon gifter sig då Azit får klorna i handelshuset.

Sedan har jag bekymmer med vilka som arbetar i en borg. Det finns ju inte så mycket att gå på när vi kikar efter den rena tjänarstaben. Jag har tillsammans med Ulvtand försökt få fram en del uppgifter och då utgick vi från rolemasters sourcebook Castles & ruins men den känns inte riktigt korrekt i Eon. Är det någon som har några goda tips?

Apropå ett inlägg på ett annat forum (Drakar och Demoner) om sex i rollspel så är väl ovanstående ett strålande exempel på hur just kärlek och dylikt kan strula till det i en rollspelskampanj. Och lugn gott folk, jag har fler planer med strul i antågande, både för Azit, alven Shoni och Asima. Den närmsta tiden har jag ju en del krux vad det gäller lilla Melekas spionorganisation... Men maken Ulvtand ska få hjälpa mig när det gäller min egen rp i kampanjen, just hertiginnan Asima Gyllentiger ska få problem med en duktig "terrorist" och adelsman som tidigare kidnappat hela sällskapet.... ja, ja, måtte Aurias och Pelias hålla en skyddande hand över henne.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kvinnor i Soldarn

"Men i Soldarn antar jag att det faktiskt skulle vara möjligt att Meleka faktiskt tar vid efter fadern, ända tills hon gifter sig då Azit får klorna i handelshuset".

Njae, nu fungerar det ju inte riktigt så, utan snarare tvärtom. Enligt "Asharien Och Soldarn" är det faktiskt så fjantigt att en kvinna är omynding ända TILLS hon har gift sig. Som ogift skulle hon mao aldrig få ta över efter fadern- var hon däremot gift, skulle handelshuset bli hennes och inte hennes makes.

- Ymir, tycker Consaber känns betydligt mera trovärdigt när det kommer till myndighetslagar för kvinnor.

Riddaren

Swashbuckler

"Njae, nu fungerar det ju inte riktigt så, utan snarare tvärtom. Enligt "Asharien Och Soldarn" är det faktiskt så fjantigt att en kvinna är omynding ända TILLS hon har gift sig. Som ogift skulle hon mao aldrig få ta över efter fadern- var hon däremot gift, skulle handelshuset bli hennes och inte hennes makes."

Då är nog Sverige ännu mera fjantigt... enda gången en kvinna var myndig före 1921 var när hon blev änka(!). Inte ens när hon gifte sig blev hon myndig, utan då blev istället hennes make förmyndare istället för hennes närmaste manliga släkting (oftast faderm eller en bror).

Blev hon änka, så blev hon som sagt var myndig, men gifte hon om sig (som var vanligt) blev hon åter omyndig under sin nya make.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Ymir

Liten kantbaron

Det där känner jag mycket väl till. Det jag tycker är fjantigt är alltså att kvinnan blir myndig iochmed äktenskapet, något som känns ganska osannolikt, iallafall i min föreställning om dåtidens tankesätt- vem kunde bättre än hennes make utgöra en förmyndare, liksom?

- Ymir, som tycker Consaber (där kvinnor kan bli myndiga genom riddarslag eller att överleva tre äkta makar) känns trovärdigare, helt enkelt.

Krille

Super Moderator

" Det jag tycker är fjantigt är alltså att kvinnan blir myndig iochmed äktenskapet, något som känns ganska osannolikt, iallafall i min föreställning om dåtidens tankesätt- vem kunde bättre än hennes make utgöra en förmyndare, liksom?"

Och vad har dåtidens tankesätt med Mundana att göra?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Eva Florén

Swashbuckler

Och det var väl närmast något sådant som lilla jag tänktet på. Så länge kvinnset stackaren har en förmyndare är hon omyndig och då kommer den ljuvliga lilla frågan. När hon mister sin fader så mister hon också sin förmyndare och vem tar då över?

Rosen

Myrmidon

<I>"något som känns ganska osannolikt, iallafall i min föreställning om dåtidens tankesätt- vem kunde bättre än hennes make utgöra en förmyndare, liksom?"
Och vad har dåtidens tankesätt med Mundana att göra?</I>

Men han har en poäng - <I>varför</I> blir hon myndig iom äktenskapet om hon automatiskt är omyndig innan dess? Det torde ju ligga nån tanke, syn på äktenskapet el dyl bakom att regeln instiftades.

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler

"När hon mister sin fader så mister hon också sin förmyndare och vem tar då över?"

Nämnde jag ju...då blir det hennes närmaste manliga släkting, oftast en broder.

Riddaren

Dale Carnegie

Krille

Super Moderator

"Men han har en poäng - varför blir hon myndig iom äktenskapet om hon automatiskt är omyndig innan dess? Det torde ju ligga nån tanke, syn på äktenskapet el dyl bakom att regeln instiftades."

Jo, det förnekar jag inte. Det borde ligga någon tanke bakom det. Frågan är för min del varför det blev fjantigt när man inte följde normen från medeltida Europa och/eller när den bakomliggande tanken uppenbarligen inte är Europas.

- Krille

Ymir

Liten kantbaron

Det fjantiga är just tanken bakom denna regel, som jag för min själ inte kan förstå. Ingenting annat.

- Ymir, konfunderad.

Eva Florén

Swashbuckler

Nu uppenbarligen... eller så är vi så indoktrinerade av vad vi tycker ska följa den europeiska historien så det inte är sant.... *ler*

Men jag är nog mer intresserad av vad som verkligen gäller och händer....

Eva Florén

Swashbuckler

Hm.... *labbar in en boll genom en port*

Det var just det... hon har inga närmare släktingar. Ingen bror, ingen farbror, ingen morbror och den äldre generationen (hennes farfar mfl) är gone, borta finito....

vad sker då?

Krille

Super Moderator
En möjlig tanke

"Det fjantiga är just tanken bakom denna regel, som jag för min själ inte kan förstå."

En ogift kvinna är ett barn, och kan därför inte ta ansvar för sig själv. En gift kvinna är vuxen nog att ta ansvar för ett hushåll och därmed sig själv, och kan därmed myndighetsförklaras. Skulle det finnas ogifta vuxna kvinnor som inte vill gifta sig så är de uppenbarligen inte vuxna nog att ta hand om ett hushåll och därmed inte heller vuxna nog att anses vara myndiga. Undantag från detta förhållande är statistiska anomalier, och eftersom statistik inte är uppfunnet än så är de inga problem, utan kan enkelt bortses från.

Fullkomligt logiskt, egentligen.

- Krille

Riddaren

Swashbuckler

En förmyndare utsågs på tinget.

En anektdot från 1734-års lag: Självmord bestraffades med dödsstraff (!!)

Riddaren

Dale Carnegie

Eva Florén

Swashbuckler
Re: En möjlig tanke

Hm... Men en kvinna som inte får friare (ful kanske månne) och därmed kvarstår på glasberget kan säkerligen handha hushåll... varför skulle hon inte myndigförklaras?

*inser inte logiken i Krilles påstående, igenkänner visst resonemang från vissa institutioner*

Ymir

Liten kantbaron

I Consaber skulle fogden ha blivit hennes förmyndare. Hur det blir i Cirefalien/Soldarn har jag inte den blekaste om, även om jag skulle gissa på fogden även här.

- Ymir, fogdesympatisör