Nekromanti Cirefalier, slottsfolk och tro det, kärlek (långt)

Rosen

Myrmidon
Re: En möjlig tanke

<I>Hm... Men en kvinna som inte får friare (ful kanske månne) och därmed kvarstår på glasberget kan säkerligen handha hushåll...</I>

Ah, men hur ska hon kunna bevisa det..?

--
Åke

Krille

Super Moderator

"inser inte logiken i Krilles påstående"

Logiken är oemotsäglig. "Frihet under ansvar" är en paroll även i vår värld, och tanken är att om man är villig att ta ansvar för sina handlingar så är man fri att göra vad man vill (nåja). Sätt in en måttstock på ansvarslämplighet formad av ett patriarkaliskt samhälle så får du en näst intill obrytbar logisk kedja från orsak till verkan.

Att jag inte gillar måttstocken i fallet ovan är en helt annan sak, men logiken kan jag inte angripa en centimeter.

"Har man sagt A så får man säga B" heter det. Om det är en given sats så är att inte säga A det bästa sättet att låta bli att säga B.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Baron Drakvinge

Veteran
Re: Kvinnor i Soldarn

Finns även alternativet att när samtliga manliga släktingar på arvesidan tar slut, ätten dör ut, så kan förläningen åter dras in till kronan.
Har för mig att jag har läst exempel på denna praxis från Frankrike.

"transire suum pectus mundoque potiri"

SirDr

Veteran

hmmm.. har inte ricktigt hum om hur pass religöst soldarn är i frågan. men kanske man kunde tillämpa praxis att då hon inte är myndig, sätts hon i kloster för att ha en platts att leva. vartefter styrande organ säljer ut marken till högstbjudande.(kort sagt marken gåt tillbaks till den som förlänat den, med skildnaden att den inte får stanna i statlig ägo.)
Svar på frågan om vilka som jobbar på en borg kanske ni kan utgå från att en borg i regel var en fabrik som gjorde allt.
det mesta från en smedja till kittelflikare och ljusstöpare. Allt man kunde göra på platts(svårt att göra gobelänger tex.) gjorde man.
ni verkar ju gilla Reymond E feist, ta och läs the riftwar saga.. (om ni inte redan har gjort det) så kanske ni kan få lite uppslag. (inte så vetenskapligt.. men plattsen verkar stämma in hyffsat på Crydee.)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Det är ju en tanke förståss... frågan är bara vilket kloster en cirefalier skulle hamna i... Hmmmm Marken och företaget misstänker jag faktiskt går till kronan när det kommer an, men det vet jag ju inte. Tänk bara på dråp av adel och havande kvinna så har vi en idee om vad som händer med marken och det.

Gobelänger är tekniskt sätt inte svårt men tar tid och pengar och om vi ska jämföra med svedala under medeltiden så gjordes de ofta i en "verkstad" eller i just kloster och var dyra små saker. Vad jag söker däremot är just vilka som arbetade och mer eller mindre hade fast bostad på borg eller gods - de som behövdes just för allt som skulle fungera. Att det därtill tillkommer kringresande daglönare, barder och specifika yrkesmän är en annan sak. Vilka stöter rp på på sin borg helt enkelt.... någon som har tips... fler tips önskas.

Ingen av oss har förövrigt läst riftwar saga och kan därför inte koppla något vad det gäller den...

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

*ögonblickligen förvirrad*
Vänta nu Krille jag hänger inte med. Du anser att det är logik i påståendet i första hand och visst jag kan inte argumentera med det. Logik är det, men en logik som spricker om jag slänger fram fler faktabaserade varianter på det hela. Jovisst all logik kan pressas av absurda påståenden, men jag tycker inte att det är absurt om en kvinna som haft lite otur och i praktiken redan styr ett hushåll inte blir gift...

Ok, jag börjar bli tjatig... igentligen ville jag bara veta vad som händer om hon mister sina förmyndare och det har inget att göra med myndighet.

Men jag hänger inte med om det du sa om måttstocken, jag tyckte nämligen att det verkade som om du försvarade tankegången bakom Soldarns lagar om giftna kvinnor. Hade jag fel? Nu låter det som om du inte gillar den tankegången.... *oerhört förvirrad*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Krille

Super Moderator

"Logik är det, men en logik som spricker om jag slänger fram fler faktabaserade varianter på det hela."

Exakt. Du angriper premisserna. Du lever i ett samhälle där du är i stånd att angripa premisserna, eftersom du är medveten om att de finns där. Du har tillgång till en kasse fakta som visar hur fel förutsättningarna är, eftersom du har en god grundutbildning och lever i ett öppet informationssamhälle.

Soldarn är inte ett sådant samhälle. Det skulle krävas ett paradigmskifte i stil med vad som hände i vårt land under början av förra seklet och slutet av seklet innan dess, vilket i sin tur skulle kräva en allmän bildningsnivå och ökad sekularisering, vilket i sin tur... Kort sagt, den soldiska kvinnan (eller för den delen, den soldiske mannen) är inte medveten om att premisserna är knasiga, så hon kan inte angripa dem och därmed inte heller angripa logiken. För att soldierna ska kunna göra något åt saken krävs förmodligen en motsvarande industriell revolution som gör det möjligt att få igång en folkbildning.

"Jovisst all logik kan pressas av absurda påståenden, men jag tycker inte att det är absurt om en kvinna som haft lite otur och i praktiken redan styr ett hushåll inte blir gift..."

Du har helt rätt. Det är inte absurt. Däremot är det en statistisk anomali i ett patriarkaliskt feodalt samhälle som Soldarn. Du vet, "undantaget som bekräftar regeln", typ. I bästa fall är det just ett accepterat undantag där den individuella omyndiga kvinnans självständighet tolereras, i sämsta fall så är det ett icke-accepterat undantag. Ett undantag är det likförbannat i det samhälle som utmålas i Soldarn. Och i och med att det är undantag så är det enkelt att bortse från dem, speciellt om man är en manlig manschauvinistisk kung som bekänner sig till en lagom kvinnoförtryckande religion.

"Men jag hänger inte med om det du sa om måttstocken, jag tyckte nämligen att det verkade som om du försvarade tankegången bakom Soldarns lagar om giftna kvinnor. Hade jag fel? Nu låter det som om du inte gillar den tankegången.... *oerhört förvirrad*"

Nej, jag gillar inte måttstocken ur min högst personliga synvinkel. Jag är en sån där typ som tycker att jämlikhet är en schysst pryl.

Vad som gäller i spelvärlden är en helt annan sak. Där kan dylika orättvisor vara en intressant poäng i miljön, som kan användas för äventyr, drama och konflikter. Det skulle säkert gå att bygga riktigt roliga äventyr kring en kvinnlig ogift och viljestark rollperson som enligt lagen inte är myndig och ändå försöker få något slags erkännande, så ur äventyrsskaparens och rollspelskonstruktörens dramaturgiska synvinkel så är det med andra ord en bra grej - inte som samhällsfenomen utan som dramaturgiskt verktyg.

På samma sätt tycker jag att träldom och livegenskap är puckade saker; likförbannat stoppar jag in dem i rollspelen, eftersom det är en intressant konflikt att bygga äventyr på.

I båda fallen (och i flera andra fall med mängder av andra orättvisa förhållanden) så måste de motiveras ur spelvärldens synpunkt - det måste finnas en orsak till att orättvisan finns där. Annars får världen en rejäl dos av inkonsekvens. Således förklarar jag varför fenomenet finns. Det är inte att ta ställning för orättvisan, det är att förklara varför den finns. Nu har jag förklarat varför kvinnor är omyndiga tills de gifter sig. Däremot har jag inte tagit ställning för ett sådant samhällsfenomen. Tvärtom, faktiskt: när det gäller vår värld så tar jag avstånd från det.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Roblin

Warrior

Genom att styra ett hushåll bakom fars rygg?

Ja precis, hon skulle antagligen inte tillåtas göra nått annat än att bo hemma hos sina föräldrar tills de dör, sedan bli satt på fattighus, om sådan lyx finnes.

-roblin-