Re: En möjlig tanke
"Logik är det, men en logik som spricker om jag slänger fram fler faktabaserade varianter på det hela."
Exakt. Du angriper premisserna. Du lever i ett samhälle där du är i stånd att angripa premisserna, eftersom du är medveten om att de finns där. Du har tillgång till en kasse fakta som visar hur fel förutsättningarna är, eftersom du har en god grundutbildning och lever i ett öppet informationssamhälle.
Soldarn är inte ett sådant samhälle. Det skulle krävas ett paradigmskifte i stil med vad som hände i vårt land under början av förra seklet och slutet av seklet innan dess, vilket i sin tur skulle kräva en allmän bildningsnivå och ökad sekularisering, vilket i sin tur... Kort sagt, den soldiska kvinnan (eller för den delen, den soldiske mannen) är inte medveten om att premisserna är knasiga, så hon kan inte angripa dem och därmed inte heller angripa logiken. För att soldierna ska kunna göra något åt saken krävs förmodligen en motsvarande industriell revolution som gör det möjligt att få igång en folkbildning.
"Jovisst all logik kan pressas av absurda påståenden, men jag tycker inte att det är absurt om en kvinna som haft lite otur och i praktiken redan styr ett hushåll inte blir gift..."
Du har helt rätt. Det är inte absurt. Däremot är det en statistisk anomali i ett patriarkaliskt feodalt samhälle som Soldarn. Du vet, "undantaget som bekräftar regeln", typ. I bästa fall är det just ett accepterat undantag där den individuella omyndiga kvinnans självständighet tolereras, i sämsta fall så är det ett icke-accepterat undantag. Ett undantag är det likförbannat i det samhälle som utmålas i Soldarn. Och i och med att det är undantag så är det enkelt att bortse från dem, speciellt om man är en manlig manschauvinistisk kung som bekänner sig till en lagom kvinnoförtryckande religion.
"Men jag hänger inte med om det du sa om måttstocken, jag tyckte nämligen att det verkade som om du försvarade tankegången bakom Soldarns lagar om giftna kvinnor. Hade jag fel? Nu låter det som om du inte gillar den tankegången.... *oerhört förvirrad*"
Nej, jag gillar inte måttstocken ur min högst personliga synvinkel. Jag är en sån där typ som tycker att jämlikhet är en schysst pryl.
Vad som gäller i spelvärlden är en helt annan sak. Där kan dylika orättvisor vara en intressant poäng i miljön, som kan användas för äventyr, drama och konflikter. Det skulle säkert gå att bygga riktigt roliga äventyr kring en kvinnlig ogift och viljestark rollperson som enligt lagen inte är myndig och ändå försöker få något slags erkännande, så ur äventyrsskaparens och rollspelskonstruktörens dramaturgiska synvinkel så är det med andra ord en bra grej - inte som samhällsfenomen utan som dramaturgiskt verktyg.
På samma sätt tycker jag att träldom och livegenskap är puckade saker; likförbannat stoppar jag in dem i rollspelen, eftersom det är en intressant konflikt att bygga äventyr på.
I båda fallen (och i flera andra fall med mängder av andra orättvisa förhållanden) så måste de motiveras ur spelvärldens synpunkt - det måste finnas en orsak till att orättvisan finns där. Annars får världen en rejäl dos av inkonsekvens. Således förklarar jag varför fenomenet finns. Det är inte att ta ställning för orättvisan, det är att förklara varför den finns. Nu har jag förklarat varför kvinnor är omyndiga tills de gifter sig. Däremot har jag inte tagit ställning
för ett sådant samhällsfenomen. Tvärtom, faktiskt: när det gäller vår värld så tar jag avstånd från det.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>