En inte helt vild gissning
Jag spelar för närvarande i en kampanj där Rollpersonerna omsätter hiskeligt mycket pengar och där Hamsterbane är SL, och har därför en aning till en hum om saken och kanske kan våga mig på en gissning...
Våra rollpersoner har på ett och ett halvt år skapat ett litet handelsbolag med en tremastad sabrier som fraktar och säljer varor i avlägsna hamnar. Vi har omsatt en del av pengarna vi tjänat, men särskilt i början investerade vi om nästan hela vinsten direkt, därför ökade vår samlade förmögenhet från 50 000 silver till nuvarande ca 5 000 000 silver på drygt ett och ett halvt år. Den mängden pengar är ganska lagom för att fylla hela skeppet med dyrbara varor, men sen börjar det ta stopp, båten rymmer inte mer än ca 80 ton har jag för mig, och dessutom har vi nästan för liten eskort...
Men till uppskattningen om handelshus: Vi handlar med dyra varor, har ett bra skepp och gör stor vinst pga av bl a en mycket bra kargör. Ett standardhandelshus är nog mindre extremt och kanske inte vågar handla med lika dyra saker som vi, så man kanske kan gissa att ett normal handelsskepp handlar med varor värda nånstans mellan 50 000 och 1 000 000 silver per skepp och last. Sedan är det bara att multiplicera!
Om ett handelshus har 20 normalstora och "normalbra" skepp kanske varje skepp omsätter en halv miljon per resa, om de handlar med ganska dyra varor och har råd med eskort åt fartygen. En halv miljon silver per skepp gånger 20 skepp gör 10 miljoner silver. Ett bra handelsskepp kanske är värt 100 000 silver styck, alltså två miljoner till där.
Det här exempelhus skulle alltså ha ett kapital i varor och skepp på 12 miljoner silver! Lägg därtill ackumulerade vinster, byggnader, kontakter i kreditinstitut och det står klart att handelshus antagligen räknar framgång i miljoner.....
Och detta bara för ett medelstort handelshus... De största är nog mångdubbelt rikare! Kreditinstitut leker nog med ungefär lika mycket pengar är min vilda gissning....