Nekromanti Cirefaliska handelshus - omsättning och vinst

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tempererad öken

Du har alldeles rätt. Öknar uppstår oftast utmed vändkretsarna och på kontinenternas västkuster, på grund av diverse geologiska och klimatologiska förhållanden. Det är där det blir torrast, helt enkelt. De flesta öknar ligger alltså på subtropiska breddgrader, men det gör inte Mûhad och Tarkas. De är alldeles, alldeles för långt norrut - Alkarzan är på samma breddgrader som norra Consaber (och i vår värld: New York och Beijing), alltså i den tempererade zonen. Den enda motsvarigheten i vår värld är således de tempererade öknarna i centralasien - Gobi, Takla Makan, Ordos, Kum Thagh, etc. Nu har Mûhad förvisso kustklimat, så förhållandena är ändå annorlunda, men du kan inte direkt räkna med några palmer i merparten av landet - vintrarna är för kalla för det, helt enkelt.

Det finns rentav öknar utmed polerna i vår värld - köldöknar. Den mest kända är förmodligen Dry Valleys i Antarktis, faktiskt den torraste stället på jorden. Där ligger tusentals år gamla sällik och ser ut som om de dog i går, djupfrysta och förtorkade. Men men, det är en helt annan historia.

- Ymir, gillar öknar

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ye olde Mûhad... [hutlöst OT]

Och vad skiljer nödvändigtvis en Timur Lenk-soppa från tusen-och-en-natt-Arabien, egentligen?

Jag vill ha 'arabian nights'-känsla i Mûhad, och det kommer där finnas. Om jag inte kunde åstadkomma det bara för att det inte är arabrippoff och subtropiskt klimat vore jag verkligen ingen vidare rollspelsförfattare.

Och Prince of Persia som du nämner utspelar sig ju i Persien, som definitivt inte är en arabisk kultursfär. Timuriderna talade för övrigt persiska, hade persisk arkitektur, persiskt skriftspråk och en massa persiska kulturella element. Timur erövrade ju Persien. Ärligt talat, du ska nog inte oroa dig så mycket.

Att du hittar på eget är väl bara bra dessutom? Tids nog får vi se vad du tycker om mitt.

Men, men...

- Ymir, vet åtminstone vad han sysslar med

Marukusu

Hero
Prince of Persia och Arabien [så OT att man dör!]

Prince of Persia liknar mer tusen-och-en-natt-Arabien än Persien, trots namnet (tycker jag i alla fall). Killarna som gjorde liret hade nog inte läst sin historiabok i skolan.

/Marukusu, allah akhbar!

Tell

Hero
Hán Wen Di - noterat. tackar.

och nu försökte jag ändå hålla mig lugn... Detta var nog knivigare än jag trodde. jag skall försöka låta bli sådant i fortsättningen, men påpeka gärna om jag missar något. Tack på förhand.

(OT - och ang. statens skyldigheter så skulle jag älska att debattera dem. skriv ett privatmeddelande ang. ditt synsätt)