Inkognito
Swordsman
Rymdhamster;n180500 said:Det finns en och annan idiot även på "den femenistiska sidan" (i varje fall enligt deras egen åsikt, faktiska feminsiter kan kanske tycka att de är en sida för sig som gärna skulle få kunna sluta kalla sig feminister). Sånna där som tycker att cis-män bör hållas i koppel, och ibland även helt missförstått vad "cis" egentligen betyder.
Grejer är att om man inte egentligen bryr sig om feminism, och inte försöker sätta sig in i ämnet på något sätt, så kommer man kanske överhuvudtaget inte i kontakt med alla de vettiga människor som faktiskt diskuterar saken på ett sansat sätt. Istället ser man liksom bara de rabiata galningarna som står och skriker på torget, och kan få för sig att det är det som är femenism.
Om man sedan senare faktiskt kommer i kontakt med de sansade och vettiga individerna så är det möjligt att det första intrycket sitter och man kan då ha svårt att acceptera att exempelvis "cis-man" kan användas i fler betydelser än "uschligt djur som borde kasteraras för allas bästa": Det har liksom blivit betingat.
Det blir så att säga den dåliga sidan av "I refuse you reality and substitute my own!".
För att komma bort från det krävs som jag känner dels en aktiv vilja att vidga sina vyer och sätta sig in i de faktiska förhållandena i kombination av en stor delegation av dessa vettiga personer som upprepade gånger förklarar hur verkligheten ligger till.
Precis så.
Det är lätt hänt att "cis-man" läses som "vit heterosexuell högutbildad-höginkomstskattad välklippt man i sina bästa dar" för den som kommer i kontakt med det för första gången (typ här på forumet där det används extremt mkt mer än i "det normala samhället"). Men även bland extremradikala "feminister" (den typen som gör att så många kvinnor och män nu inte vill kalla sig feminister) hintas det gärna om att det är detta man menar.
Slår man upp ordet inser man att nästan alla (jag har ingen siffra på hur många personer som är trans eller "icke-könsbinära", men antar att det är en relativt liten minoritet) ingår i ordet "cis".
Personligen ser jag sällan att ordet har berättigande i den diskussion som förs. Är det trakasserier mot kvinnor som diskuteras så är transsexuella män som uppfattas som kvinnor automatiskt inkluderade i gruppen "kvinnor" för min del om de utsätts pga att de uppfattats som biologiska kvinnor.
(Men jag är helt oinsatt i trans/icke-binärhet så det kanske finns poänger som jag aldrig funderat över)