Det där beror väldigt mycket på spelargruppen. I mina två kampanjer har vi aldrig haft några diskussioner, det har för det mest känts självklart när något has passat. På sin höjd "jag är osäker, fungerar X här?" och ja/nej på det.upplever jag det som knöligt att SL och spelaren ska behöva diskutera en stund för att spelaren ens ska veta vilken modifikation hen får på slaget.
Jag är lite sugen på att backa, men vet ej ännu hur jag ska göra. Men funderar på att backa grundspelet då de verkar göra massor till sina spel så är det bra kan man beställa från sidan.Jag har inte spelat CoM, men velar fram och tillbaka om jag ska backa Legend in The Mist.
Funderar lite på CoM också och inte bara de nya. Hur svårt är systemet?Det där beror väldigt mycket på spelargruppen. I mina två kampanjer har vi aldrig haft några diskussioner, det har för det mest känts självklart när något has passat. På sin höjd "jag är osäker, fungerar X här?" och ja/nej på det.
För min del har City of Mists blandning av PbtA och Lady Blackbird fungerat riktigt bra i spel — det stora problemet är att rollpersonskapandet är så öppet att det blir lite paralyserande om man inte har en färdig idé.
Så är det väldigt mycket tärningsslående tycker du? Hur funkar rp i miljön?Det är inte speciellt svårt alls. Du behöver komma på fyra * fyra powertags (varav fyra är svagheter) men du får ledande frågor baserat på tema-kort. I spel är det 2d6+lämpliga powertag-möjlig svaghet (svaghet betyder också att du får erfarenhet på det temat.)
Det är en del moves i City of Mist, men alla av dem är allmänna. Konsekvenser kan ta lite tid att sätta sig in i beroende på vad man är van vid, och NPC-prep kan ta tid i början. Jag har haft jävligt kul med Spelet i varje fall, vid sidan av Legacy: Life Among the Ruins är det nog mitt favorit-PbTA men så är jag ingen PbtA-purist heller.
Här är till exempel Frankensteins Monster.
View attachment 16646