Nekromanti Civ III

Har nyligen köpt Civ II för en billigt peng, men har upptäckt att jag hela tiden hamnar på efterslänten jämnfört med andra nationer. Så är det några här som kan ge några pointers och bra tips? Man fick nämligen inte med någon manual i den versionen jag köpte (den kostade iof bara 49 kr så det kanske är förståligt :gremtongue:)

Gastono

Hero
Mycket städer och skaffa resurser.
Kriga inte för mycket.
Expandera.

(Fan, glömt hur roligt det är!)

Ok:)

Några tips på hur man kan få städer som slutat växa att börja växa igen?

T.ex. så ligger min huvudstad, Berlin mitt på en slätt och den har stått på storlek fem i evigheter nu. Finns även flera andra utav mina städer som stannat, även om de ligger vid lukrativa områden t.ex. vid floder och hav.

(och ja, det är riktigt kul, grymt beroende framkallande!)

Snow

Swashbuckler
nu har jag inte spelat civ III men ideen lär vara den samma (varför ändra ett vinnande koncept :gremconfused:).
det måste ju bli ett överskott på mat för att en stad ska växa. Och vid vissa steg krävs att man har vissa installationer i staden, akvedukter, kloaker etc

Rising

Vila i frid
Det vanligaste misstaget jag gör i Civ är att jag bygger städer på dåliga platser (bland annat för nära varandra), att jag utser en massa idioter till forskare och liknande för tidigt - varpå städerna slutar växa - samt att jag har en tendens att ta dålig hand om området kring mina städer en bit in i spelet.

Men det största problemet jag har är att jag inte försvarar mina städer ordentligt. Jag börjar alltid gå den fredliga vägen, och då regerar jag stenhårt, för att sedan tappa allt försvar - vilket provocerar mina grannar att börja attackera mig. Då kan de hinna med en massa skada innan jag hunnit pressa tillbaka dem, och det skadar både mig och mina grannar så att vi hamnar efter i utvecklingen gentemot civilisationer på andra kontinenter - så när jag väl tagit över hela min kontinent så är jag ändå rena rama korkade infödingarna gentemot de på andra ställen.

Bäst är att lira fredligt och samtidigt ha så mycket försvar att ingen vågar tänka på att anfalla en. Å så krigar jag ogärna, utan övertar hellre mina grannar med kultur - men det är för att det passar min spelstil.

Fast jag suger ashårt på Civ III, så ta mina råd med en nypa salt. Jag älskar verkligen spelet, dock. Önskar att jag kunde spela det oftare.

/Rising
älskar indierna och fransoserna.

seinet

Swashbuckler
Civ IV

För de som tycker om spelen men som inte är så megaintresserade så släpps Civ IV nu i veckan. Spana in www.civ4.com för mer info, jag har dock ingen aning om systemkraven än men man måste ju ha det.

/Seinet Wintermute

seinet

Swashbuckler
Viktiga saker som påverkar är vilken typ av regering man har, jag brukar satsa på att "uppfinna" Republik så tidigt som möjligt för att sedan byta till det. Visst, det kostar en del med enheterna men det får man igen genom att städerna växer snabbare, mindre korrumption. Forskningen går i slutändan snabbare och man tjänar mer pengar. Sedan försöker jag få tag i demokratin snabbt som bara den, det sätter ännu mer fart på ens utveckling.

Något som är viktigt är att bygga vägar mellan städerna och fixa bevattningssystem på de områden runt städerna.

Jag är, som Rising, "fredlig" av mig när jag spelar, men för att inte bli någon mes-civilisation så måste man bygga lite offensiva enheter också så man kan slå tillbaks ifall någon muckar med en. Tidigt i spelet skall man skicka ut så många enheter som möjligt, bygg två försvarsenheter (spearmen) och skicka ut två warriors per stad (alternativt två scouts ifall man har tillgång till det). När de springer på de där små byarna kan man få nya enheter, uppfinningar och ibland även städer.

Man skall punga ut med städer i början också, det blir svårare ju senare man trycker upp städerna.

/Seinet Wintermute - Det finns säkerligen fler som har goda råd :gremsmile:

Jorå jag är också rätt "fredlig" av mig. Har uppfunnit Republik men ej bytt till det styrelseskicket... så jag ska kanske prova det :gremwink:

Det största problemet är väl att min civilisation är lite mesig:p Har gett efter ganska många gånger på hot ifrån andra nationer som är mäktigare militärt... Även om min civilations kultur klår de flesta omkringliggandes kulturer.

Gastono

Hero
Glöm inte granery, då har du halv foodstock kvar efter en expandering av staden, alltså växer det ca 50% snabbare :gremlaugh:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Att få städer att växa

För att få staden att växa behövs bl.a. Granary (sädesmagasin), gör att staden växer dubbelt så fort, Aqueduct, gör att staden kan växa över 8 (väl?) och Hospital, gör att staden kan växa över 12 (väl?).

Om din stad ligger vid en färskvattenresurs (vattendrag eller insjö) så behövs ingen akvedukt.

Vidare behövs tempel och liknande för att hålla invånarna på gott humör. Vill du av någon anledning inte bygga tempel måste du låta en arbetare agera underhållare eller lägga mer skattepengar på luxuries, eller vad det nu kallas i trean.

För övrigt så har du väl fått med manualen till spelet - den brukar följa med som PDF-fil på skivan. Där står (nästan) allt man behöver veta. Under spelets gång är dessutom Civilopedian användbar.

Svårt att förklara grunderna i Civ 3 när man spelat Civ sedan ettan kom ut - allt sånt här sitter i ryggmärgen sedan tidigt 90-tal och görs helt automatiskt...

En bra Civ-resurs på nätet är Civ Fanatics. Ett tips därifrån till nybörjare på varje svårighetsgrad är att låta bli att bygga några underverk eftersom de kräver så stora resurser att de hämmar utvecklingen, även om de ger vissa bonusar när de är färdiga. När man klarar av att vinna på en viss svårighetsgrad utan att bygga ett enda underverk så är man mogen att antingen börja bygga under eller gå vidare till nästa svårighetsgrad. Jag har själv inte provat tipset än, men det låter intressant.

Dewil