Nekromanti Civilization 5

Ond bråd död

Swashbuckler
RANT!

Det var fan på tiden. Hoppas de rensat upp lite i röran också. Även om Civ IV är mitt favoritspel på alla sätt så är det nånting som är fel när man överlåter så mkt till datorn att besluta om.

Jag har ingen aning om det är bättre med +50% kultur i en stad eller en extra handelsrutt i alla städer. Jag går på känsla och jag antar att de flesta andra också gör det. Städerna sköter sig själva, arbetarna sköter sig själva och jag ids inte ens besluta över vilka skills som soldaterna ska välja när de levlar. Det enda jag gör är att lite på känsla välja en massa byggnader att bygga. Ja, kriga också förstås. Men hur religion sprids, vad sjutton man ska göra med handel och bolag det har jag ingen aning om. En av säljpoängerna när fyran kom var att man skulle fatta beslut. Ändå har man ingen koll på vad man beslutar om. det är faktiskt ett misslyckande imho.

Ledsen att jag var tvungen att gnälla så mkt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Så, nu är jag lite lugnare. :gremsmile:

Intressant att de valt att gå över till hexagoner. Jag vet inte om det är bättre eller sämre, men det är iaf väldigt estetiskt tilltalande. Bilderna verkar mer överskådliga också, det är väldigt välkommet. Det brukar ju finnas en risk att man vill ha för mycket grafiska effekter som bara stör spelet. De animerade striderna i fyran var ju roliga i ungefär fem minuter, sen blev man bara irriterad. Äh, jag låter ju lika gnällig fortfarande.

Tack för länken cap. Jag hade missat den. Längtar...

CapnZapp

Myrmidon
Re: RANT!

hjk said:
Jag har ingen aning om det är bättre med +50% kultur i en stad eller en extra handelsrutt i alla städer. Jag går på känsla och jag antar att de flesta andra också gör det. Städerna sköter sig själva, arbetarna sköter sig själva och jag ids inte ens besluta över vilka skills som soldaterna ska välja när de levlar. Det enda jag gör är att lite på känsla välja en massa byggnader att bygga. Ja, kriga också förstås. Men hur religion sprids, vad sjutton man ska göra med handel och bolag det har jag ingen aning om.
Lite osäker på exakt vad du klagar på och fr.a. vad du skulle vilja ha istället.

Så jag kastar ut min syn på det hela så kan du säga om du tycker det var en relevant kommentar, ok?

Förvisso finns det många detaljer i spelet, men jag tycker det är lyckat hur du kan spela framgångsrikt utan att kunna dem alla.

Om alternativet var att du vore sopig om du inte först gick en treårig kurs skulle jag inte spelat... (nåt sånt ungefär)

Sedan är det ju en klassisk designfråga vilka parametrar man ska göra synliga för spelaren, och vilka parametrar man BEHÖVER göra synliga för spelaren.

Det där med religion är ett intressant exempel: helt klart en mekanism som inte gjorts synlig. Men BEHÖVER jag veta mer än att det är slumpen som styr, möjligen kryddad med en sadistisk gud som försöker fucka upp mitt rike genom att stoppa in alla religioner UTOM den jag valt som statsreligion? Nej. Alltså: ett bra designval.

Låt mig ta ett exempel där jag kanske mer håller med: Stora Personer Poäng. Det är väldigt långt ifrån intuitivt och självförklarande hur och varför olika profeter och ingenjörer ploppar upp för den nytillkomne spelaren. Men övning ger färdighet - och den som behärskar att styra över sina Great People Points kan skapa rejält inflytelserika händelser i sitt spel.

Ett av de bästa sättet att - på djupet - lära sig Civ IV är att läsa de trådar om genomspelade spel som finns på Civ-forumen.

---

Ett av de mer pedagogiska exemplen var när spelaren (Sisiutil) spelade Ragnar på en skärgårdskarta, och "odlade fram" två styck Great Scientists*, samtidigt som han noga kryssade fram genom trädet av teknologier.

Som du vet kan Stora Personer betala för teknologier (genom att trycka på glödlampan, dvs "to bulb a tech")

Spelaren nådde situationen där Astronomi var redo att forskas fram, samtidigt som vissa andra teknologier den Stora Personen hellre ville "glödlampa fram" inte var det.

Slutresultatet? Genom att använda de två Stora Personerna fick han Astronomi jättetidigt. Tillsammans med Stora Fyrtornet och Kolossen gav det så mycket handel och pengar och teknologiutbyte han vann spelet där och då.

För detta krävs alltså en intim kunskap om aspekter av spelet som man kan spela, vinna och känna sig duktig utan att alls känna till!

Det är tecken på god speldesign, om du frågar mig! :gremsmile:

*) Minns inte exakt, kanske är det Great Merchants som används för Astronomi...

Ond bråd död

Swashbuckler

Det kanske egentligen är en fråga om smak. Men jag vill ha koll på allt annars känns det inte som att jag fattar beslut i spelet som spelar roll. Andra kanske uppskattar oklarheterna och gillar att lära sig få ett hum om hur saker fungerar genom att testa sig fram.

Jag skulle vilja att de rationaliserade bort områden som lämnats åt datorn att besluta om. Jag vågar inte ändra en massa i vart städerna arbetar till exempel, för datorn vet nog bäst. Det känns onödigt att en massa funktioner som man inte orkar eller kan hantera finns kvar i spelet. När så mkt är automatiserat blir resultatet att jag sitter och fattar beslut om vad som ska byggas, utan att ha en aning om vad det får för följder mer exakt eftersom allt är väldigt komplicerat och sköts av en dator som kanske är optimalt programmerad.

Jag trivs inte riktigt med det upplägget på ett spel, medan andra kanske gillar spel där inte allt ligger öppet.

CapnZapp

Myrmidon

Förstår nog fortfarande inte riktigt.

Å ena sidan säger du "jag vill ha koll på allt" (vilket jag tolkar som att du är en mikromanagementälskare) å andra säger du att du inte orkar ha koll på allt utan överlåter det åt datorn?

Vad betyder det att du inte vill överlåta något åt datorn? Oavsett om det finns flärpar och spakar eller inte överlåter du ju ändå saker åt datorn?

Det är ju inte så att om man tar bort flärparna och sakerna försvinner datorns inflytande?!

Eller är det helt enkelt så att du inte orkar detaljstyra så du vill ta bort möjligheten för andra att detaljstyra, så de inte ens i teorin kan prestera bättre än dig...(??)

Inväntar med spänning vad som egentligen gäller...! :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Sweeeet!
Inte utan att man blir lite sugen på att skaffa det hela!