Re: RANT!
hjk said:
Jag har ingen aning om det är bättre med +50% kultur i en stad eller en extra handelsrutt i alla städer. Jag går på känsla och jag antar att de flesta andra också gör det. Städerna sköter sig själva, arbetarna sköter sig själva och jag ids inte ens besluta över vilka skills som soldaterna ska välja när de levlar. Det enda jag gör är att lite på känsla välja en massa byggnader att bygga. Ja, kriga också förstås. Men hur religion sprids, vad sjutton man ska göra med handel och bolag det har jag ingen aning om.
Lite osäker på exakt vad du klagar på och fr.a. vad du skulle vilja ha istället.
Så jag kastar ut min syn på det hela så kan du säga om du tycker det var en relevant kommentar, ok?
Förvisso finns det många detaljer i spelet, men jag tycker det är lyckat hur du kan spela framgångsrikt utan att kunna dem alla.
Om alternativet var att du vore sopig om du inte först gick en treårig kurs skulle jag inte spelat... (nåt sånt ungefär)
Sedan är det ju en klassisk designfråga vilka parametrar man ska göra synliga för spelaren, och vilka parametrar man BEHÖVER göra synliga för spelaren.
Det där med religion är ett intressant exempel: helt klart en mekanism som inte gjorts synlig. Men BEHÖVER jag veta mer än att det är slumpen som styr, möjligen kryddad med en sadistisk gud som försöker fucka upp mitt rike genom att stoppa in alla religioner UTOM den jag valt som statsreligion? Nej. Alltså: ett bra designval.
Låt mig ta ett exempel där jag kanske mer håller med: Stora Personer Poäng. Det är väldigt långt ifrån intuitivt och självförklarande hur och varför olika profeter och ingenjörer ploppar upp för den nytillkomne spelaren. Men övning ger färdighet - och den som behärskar att styra över sina Great People Points kan skapa rejält inflytelserika händelser i sitt spel.
Ett av de bästa sättet att - på djupet - lära sig Civ IV är att läsa de trådar om genomspelade spel som finns på Civ-forumen.
---
Ett av de mer pedagogiska exemplen var när spelaren (Sisiutil) spelade Ragnar på en skärgårdskarta, och "odlade fram" två styck Great Scientists*, samtidigt som han noga kryssade fram genom trädet av teknologier.
Som du vet kan Stora Personer betala för teknologier (genom att trycka på glödlampan, dvs "to bulb a tech")
Spelaren nådde situationen där Astronomi var redo att forskas fram, samtidigt som vissa andra teknologier den Stora Personen hellre ville "glödlampa fram" inte var det.
Slutresultatet? Genom att använda de två Stora Personerna fick han Astronomi jättetidigt. Tillsammans med Stora Fyrtornet och Kolossen gav det så mycket handel och pengar och teknologiutbyte han vann spelet där och då.
För detta krävs alltså en intim kunskap om aspekter av spelet som man kan spela, vinna och känna sig duktig utan att alls känna till!
Det är tecken på god speldesign, om du frågar mig!
*) Minns inte exakt, kanske är det Great Merchants som används för Astronomi...