Christoffer
It's all pig.
Så sparkade igång ett litet soloexperiment med Classic Traveller. Jag har slagit fram en subsektor, valt planet att starta på, slumpat fram fem st Travellers men en dog i karaktärsskapandet så kvar blev bara fyra. Att dö i karaktärsgenereringen är så jävla bra. Detta skapar någon unikt med karaktärer som överlever, samt en risk som en måste välja om en är villig att ta. Men återkommer till vilka de är.
Grunden för detta experiment är detta:
- Vi spelar utan tredje imperiet, subsektorn är vår setting och vi upptäcker den i spel
- Helt och fullt endast luta mig mot Travellers generering av encounters för att se vad det är som sker och tolka de resultaten
- Målet för karaktärerna är att tjäna pengar såklart, men i förlängningen att skaffa ett eget skepp, detta är väl som ett mål på fjärran horisonten men anledningen är också personlig för karaktärerna.
- Jag har noll intresse av hård sf här, det här är 100% rymdäventyr
- Att trots att detta är ett soloexperiment försöka agera som jag skulle gjort som referee om det hade varit vid ett spelbord, dvs luta mig tillbaka, vara neutral, spela för att se vad som händer och inte fudge:a med tärningarna och om något är osäkert, också lita på tärningarna, de får guida allt vidare
Subsektorn jag slagit fram ser ut såhär:
Så systemet vi börjar i är:
Schuraraba (B-414400-E)
There is a Good quality starport, with banking, refined fuel, maintenance, and a non-starship capable yard. Schuraraba is around 6,400 kilometers diameter. Schuraraba There is a trace atmosphere (under 0.1 Atm). A vacc suit is required. There is between 35% and 45% open water or ice on the surface. Total population is 22574. There is no government. Nothing is prohibited.
Vidare har det Trade codes Ni och Ic, dvs non industrial (de måste importera teknik och liknande) och Ic Ice capped, de hav som finns har ett tjockt istäcke på sig.
Jag flummade ner ett par stycken om planeten som blev detta:
Schuraraba är ett socialt experiment som en gång sågs som en högst intressant idé av fria tänkare inom imperiet. Planeten befolkades ursprungligen av politiska fraktioner sökandes frihet och något eget, utanför den storpolitik som imperiets andra världar har svårt att undgå. Det har visat sig vara dyrare och mer komplicerat att urvinna de metaller ur planeten, men viss mängd malm urfinns och skeppas iväg.
De stora haven har utgjort en källa både för äventyr, mat och råvaruexport. Under de stora isklädda haven breder sig nattsvarta hav ut och dess bråda djup har endast utforskats längs med kanterna och ytan under den kilometertjocka isen.
Nu är Schuraraba lika mycket ett politiskt experiment, som om du frågar vissa stannat upp eller helt misslyckats, som en plats där allt handlas med. Även om inte de stora inkomsterna kommer från vad planeten har att ge, har rymdhamnen byggt upp ett rykte om en plats där allt allt allt kan säljas och köpas.
Jag ser framför mig något som ser lite ut som förenade arabemiratens planer för mars: https://www.popsci.com/united-arab-emirates-mars-city-pictures/
Hade jag kört detta med riktiga spelare hade jag skrivit lite om några av systemen, alla med hög population, alla som har rymdhamnar av sort A eller B, alla som sticker ut lite. Jag hade nog namngivit tre fyra adelsfamiljer som håller till här, tre fyra företag som sysslar med aktivitet här, konflikter mellan dessa hade jag funderat kring och sett om något klaffar ihop med de system som subsektorn innehållet, samt kanske hade jag funderat över något annat, typ har vi ett stort imperie som styr allt och om så hur ser då intresset ut för just denna subsektor? Osv. Men för detta får storpolitiken och fraktionerna vänta, och bara det direkta som drabbar karaktärerna får vara det som jag lägger något intresse för.
Jag skapade också tre st. Animal Encounter tables för havet, någon annan stans är det ingen risk att stöta på något djurliv.
De ser ut såhär:
TERRAIN: Seacave
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 1 Reducer 400kg 25/13 none +2D horns A4F6S1
3 6 Hunter 1600kg 22/8 none +4D stinger A6F7S2
4 7 Reducer 800kg 23/14 none +3D claws, teeth A7F6S1
5 1 Gatherer 1600kg 29/13 none +4D claws, teeth A4F7S3
6 3 Grazer 3200kg 25/18 none +5D hooves, horns A5F1S4
7 1 Grazer 200kg 14/8 none +1D hooves, horns A8F1S3
8 1 Filter 25kg 12/8 jack thrasher A0F8S1
9 1 Siren 3200kg 22/17 none +5D claws+1, teeth+1 A0F7S0
10 Special event to be administered by the referee.
11 4 Killer 25kg 11/9 none teeth+1 A5F8S3
12 1 Chaser 100kg 20/6 none claws, teeth A0F6S2
TERRAIN: Bottom
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 2 Reducer 100kg 15/2 none claws, teeth A6F6S1
3 1 Gatherer 400kg 20/14 none +2D claws+1, teeth+1 A7F3S1
4 3 Carrion-eater 3200kg 29/8 none +5D thrasher A4F6S3
5 1 Gatherer 400kg 17/16 none +2D claws A9F7S1
6 1 Filter 12kg 5/12 none horns, teeth A0F5S0
7 5 Filter 800kg 32/10 jack +3D thrasher A0F4S0
8 5 Filter 50kg 17/7 none horns A0F3S0
9 1 Chaser 400kg 29/8 none +2D as blade A0F5S2
10 Special event to be administered by the referee.
11 1 Trapper 800kg 30/9 none +3D teeth+1 A0F7S0
12 3 Killer 400kg 25/5 none +2D as broadsword A1F7S1
TERRAIN: Depths
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 4 Carrion-eater 3200kg 34/12 jack +5D hooves A6F6S1
3 7 Eater 6000kg 40/12 none x2 claws, teeth A1F7S2
4 9 Reducer 3200kg 20/14 jack +5D claws, teeth A8F6S1
5 5 Hunter 400kg 21/9 none +2D claws A5F6S2
6 14 Grazer 800kg 21/8 none +3D horns, teeth A3F3S2
7 17 Grazer 3200kg 22/17 jack +5D claws, teeth A7F3S2
8 7 Grazer 400kg 26/10 none +2D hooves, teeth A6F1S2
9 13 Chaser 400kg 27/10 none +2D as blade A0F6S4
10 Special event to be administered by the referee.
11 1 Chaser 3200kg 32/12 none +5D as pike A0F8S2
12 1 Chaser 1600kg 33/13 jack +4D stinger A0F7S3
Grunden för detta experiment är detta:
- Vi spelar utan tredje imperiet, subsektorn är vår setting och vi upptäcker den i spel
- Helt och fullt endast luta mig mot Travellers generering av encounters för att se vad det är som sker och tolka de resultaten
- Målet för karaktärerna är att tjäna pengar såklart, men i förlängningen att skaffa ett eget skepp, detta är väl som ett mål på fjärran horisonten men anledningen är också personlig för karaktärerna.
- Jag har noll intresse av hård sf här, det här är 100% rymdäventyr
- Att trots att detta är ett soloexperiment försöka agera som jag skulle gjort som referee om det hade varit vid ett spelbord, dvs luta mig tillbaka, vara neutral, spela för att se vad som händer och inte fudge:a med tärningarna och om något är osäkert, också lita på tärningarna, de får guida allt vidare
Subsektorn jag slagit fram ser ut såhär:
Så systemet vi börjar i är:
Schuraraba (B-414400-E)
There is a Good quality starport, with banking, refined fuel, maintenance, and a non-starship capable yard. Schuraraba is around 6,400 kilometers diameter. Schuraraba There is a trace atmosphere (under 0.1 Atm). A vacc suit is required. There is between 35% and 45% open water or ice on the surface. Total population is 22574. There is no government. Nothing is prohibited.
Vidare har det Trade codes Ni och Ic, dvs non industrial (de måste importera teknik och liknande) och Ic Ice capped, de hav som finns har ett tjockt istäcke på sig.
Jag flummade ner ett par stycken om planeten som blev detta:
Schuraraba är ett socialt experiment som en gång sågs som en högst intressant idé av fria tänkare inom imperiet. Planeten befolkades ursprungligen av politiska fraktioner sökandes frihet och något eget, utanför den storpolitik som imperiets andra världar har svårt att undgå. Det har visat sig vara dyrare och mer komplicerat att urvinna de metaller ur planeten, men viss mängd malm urfinns och skeppas iväg.
De stora haven har utgjort en källa både för äventyr, mat och råvaruexport. Under de stora isklädda haven breder sig nattsvarta hav ut och dess bråda djup har endast utforskats längs med kanterna och ytan under den kilometertjocka isen.
Nu är Schuraraba lika mycket ett politiskt experiment, som om du frågar vissa stannat upp eller helt misslyckats, som en plats där allt handlas med. Även om inte de stora inkomsterna kommer från vad planeten har att ge, har rymdhamnen byggt upp ett rykte om en plats där allt allt allt kan säljas och köpas.
Jag ser framför mig något som ser lite ut som förenade arabemiratens planer för mars: https://www.popsci.com/united-arab-emirates-mars-city-pictures/
Hade jag kört detta med riktiga spelare hade jag skrivit lite om några av systemen, alla med hög population, alla som har rymdhamnar av sort A eller B, alla som sticker ut lite. Jag hade nog namngivit tre fyra adelsfamiljer som håller till här, tre fyra företag som sysslar med aktivitet här, konflikter mellan dessa hade jag funderat kring och sett om något klaffar ihop med de system som subsektorn innehållet, samt kanske hade jag funderat över något annat, typ har vi ett stort imperie som styr allt och om så hur ser då intresset ut för just denna subsektor? Osv. Men för detta får storpolitiken och fraktionerna vänta, och bara det direkta som drabbar karaktärerna får vara det som jag lägger något intresse för.
Jag skapade också tre st. Animal Encounter tables för havet, någon annan stans är det ingen risk att stöta på något djurliv.
De ser ut såhär:
TERRAIN: Seacave
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 1 Reducer 400kg 25/13 none +2D horns A4F6S1
3 6 Hunter 1600kg 22/8 none +4D stinger A6F7S2
4 7 Reducer 800kg 23/14 none +3D claws, teeth A7F6S1
5 1 Gatherer 1600kg 29/13 none +4D claws, teeth A4F7S3
6 3 Grazer 3200kg 25/18 none +5D hooves, horns A5F1S4
7 1 Grazer 200kg 14/8 none +1D hooves, horns A8F1S3
8 1 Filter 25kg 12/8 jack thrasher A0F8S1
9 1 Siren 3200kg 22/17 none +5D claws+1, teeth+1 A0F7S0
10 Special event to be administered by the referee.
11 4 Killer 25kg 11/9 none teeth+1 A5F8S3
12 1 Chaser 100kg 20/6 none claws, teeth A0F6S2
TERRAIN: Bottom
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 2 Reducer 100kg 15/2 none claws, teeth A6F6S1
3 1 Gatherer 400kg 20/14 none +2D claws+1, teeth+1 A7F3S1
4 3 Carrion-eater 3200kg 29/8 none +5D thrasher A4F6S3
5 1 Gatherer 400kg 17/16 none +2D claws A9F7S1
6 1 Filter 12kg 5/12 none horns, teeth A0F5S0
7 5 Filter 800kg 32/10 jack +3D thrasher A0F4S0
8 5 Filter 50kg 17/7 none horns A0F3S0
9 1 Chaser 400kg 29/8 none +2D as blade A0F5S2
10 Special event to be administered by the referee.
11 1 Trapper 800kg 30/9 none +3D teeth+1 A0F7S0
12 3 Killer 400kg 25/5 none +2D as broadsword A1F7S1
TERRAIN: Depths
Die Animal Weight Hits Armor Wounds & Weapons Action
2 4 Carrion-eater 3200kg 34/12 jack +5D hooves A6F6S1
3 7 Eater 6000kg 40/12 none x2 claws, teeth A1F7S2
4 9 Reducer 3200kg 20/14 jack +5D claws, teeth A8F6S1
5 5 Hunter 400kg 21/9 none +2D claws A5F6S2
6 14 Grazer 800kg 21/8 none +3D horns, teeth A3F3S2
7 17 Grazer 3200kg 22/17 jack +5D claws, teeth A7F3S2
8 7 Grazer 400kg 26/10 none +2D hooves, teeth A6F1S2
9 13 Chaser 400kg 27/10 none +2D as blade A0F6S4
10 Special event to be administered by the referee.
11 1 Chaser 3200kg 32/12 none +5D as pike A0F8S2
12 1 Chaser 1600kg 33/13 jack +4D stinger A0F7S3
Last edited: